Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duurzaam Ikea: wat doen ze goed

Voor de tweede keer is Ikea de glorieuze winnaar van MT’s onderzoek naar het duurzaamste bedrijf van Nederland. Wat doen ze goed?
 

“Waar gaan we ’m zetten?” Eva Lotta Sjöstedt, landendirecteur van Ikea Nederland, loopt door het kantoor van Ikea Nederland met de vers ontvangen duurzaamheids-award in haar handen. “Hier bij het trappenhuis? Daar komt iedereen langs.” Uiteindelijk wordt de sculptuur gewoon op de balie bij de receptie gezet, waar niemand het kan missen.

De klanten kunnen het beeldje daar niet zien, maar de eigen medewerkers zijn volgens Paul Rotteveel, de sustainability manager in Nederland, minstens even belangrijk. “Zij zijn onze ambassadeurs. Alles wat wij verzinnen op duurzaamheidsgebied, moet door hen worden uitgedragen.”

Net als in 2010 deed MT dit jaar, samen met enkele partners onderzoek naar de duurzaamste merken van het Nederlands bedrijfsleven. Bij deze tweede editie kwam dezelfde ­winnaar uit de bus: het Zweedse woonwarenhuis, dat kennelijk bij veel klanten een onverwoestbare reputatie heeft op duurzaamheidsgebied. Ikea versloeg andere retailbedrijven zoals Hema en Bol.com, de nummers 2 en 3, en automerk Toyota (nr. 4), dat als maker van de Prius zijn imago op het gebied van duurzaamheid enorm heeft verstevigd.

Succesfactoren

Als we even later door de Amsterdamse Ikea-vestiging lopen, neemt Rotteveel bij alle werknemers die we op de foto willen zetten, uitgebreid de tijd om te vertellen over de zojuist gekregen onderscheiding. “Communicatie”, zegt de Ikea-manager, “is een van mijn belangrijkste taken. Het is misschien wel de grootste succesfactor van Ikea’s duurzaamheidsbeleid.”

Duurzaamheid is veelomvattend, legt Rotteveel uit. Het loopt uiteen van het woonwerkverkeer, het energieverbruik van de gebouwen tot aan de eigenschappen van de producten in de winkel. Medewerkers krijgen er daarom op verschillende manieren mee te maken. Rotteveel: “En als je je eigen producten vertrouwt, verkoop je ze beter.”

Dagelijks gebenchmarkt

Omdat duurzaamheid zo veelomvattend is, heeft Ikea duurzaamheidsmanagers in alle landen aangesteld, onder wie dus Rotteveel in Nederland. Zijn taak, naast het coördineren van de initiatieven, is de voortgang bijhouden. Rotteveel: “Veel processen worden hier op dagelijkse ­basis gemonitord en gebenchmarkt.”

Zo kunnen bijvoorbeeld de energieprestaties onmiddellijk worden bijgestuurd. Dat de duurzaamheid zo diep verankerd is in de bedrijfscultuur, heeft ook te maken met de Zweedse roots van Ikea, aldus Eva Lotta Sjöstedt, zelf Zweedse. Sjöstedt: “Zweden is een milieubewust land. In Zweden bestaat al sinds 1973 de regel dat als je een boom kapt, je er een nieuwe voor in de plaats moet zetten. En dat is een belangrijke regel voor een bedrijf als Ikea, waar 60 procent van de producten van hout gemaakt is.”

Groene kampioenen in beeld:
 

Kleinere brochures, platte verpakkingen, leveranciersbeleid: duurzaamheid zit ’m in veel facetten. Binnenkort: snelladers voor elektrische auto’s, zonnepanelen op het dak, demonstratie-huiskamers en keukens waar de klanten zien hoe energiebesparingen te behalen zijn.

 

In het restaurant zijn veel biologische producten te vinden. Ikea gebruikt nauwelijks keurmerken. “Ikea moet het keurmerk zijn.”

 

‘Groen naar het werk’ heet het programma voor het woonwerkverkeer bij Ikea. Het omvat onder meer gratis openbaar vervoer, carpooling, busjes naar de metrohalte, een fietsplan en leenauto’s en fietsen bij de vestigingen.

 

Ikea heeft verschillende merkaffiliaties met onder andere Unicef en Save the children. Voor elke verkochte speelgoedbeer gaat er 1 euro naar een goed doel (ook als de beer zelf maar 50 cent kost).

 

Sustainability manager Paul Rotteveel is trots op zijn nieuwe, door Ikea zelf ontwikkelde halide-lampen. Alle 50-watts spotjes zijn vervangen door 20-watts equivalenten. Besparing: 150.000 euro.

 

Met gebouwbeheersystemen wordt het energieverbruik van de panden dagelijks gemeten. In Amsterdam wordt daar ook bodemwater bij gebruikt, waarmee de energiekosten met 10 procent werden verlaagd.

 

Effectief met grondstoffen: voorheen gaven boomtoppen geen bruikbaar hout voor tafelbladen; met nieuw ontwikkelde lijmtechnieken kan het nu wél.

 


Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Directeur Eva Lotta Sjöstedt met MT’s duurzaamheidsaward: “Zweden is een milieubewust land.”

 

Meer over de duurzaamheidsverkiezing:


Over het onderzoek in 2010: