Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dutch Flower Group ‘supertrots’ met familiebedrijven award 2018

Uit vijf finalisten werd Dutch Flower Group gistermiddag verkozen tot familiebedrijf van het Jaar 2018. In Den Haag kreeg het de award uitgereikt door Jan Kees de Jager, voormalig staatsecretaris en minister van financiën en sinds 2014 CFO van KPN.

Dutch Flower Group familiebedrijven award MT
Foto: FamiliebedrijvenAward.nl

Glunderend staat CEO Marco van Zijverden op het podium met de glazen trofee in de hand. Het is even stoeien om de microfoonset af te krijgen, maar dan kan gevierd worden dat ‘zijn’ Dutch Flower Group familiebedrijf van het jaar 2018 is.

‘Ik ben geweldig trots om deze mooie prijs te mogen winnen’, zegt Van Zijverden. ‘Het heet de Familiebedrijven award en dat geeft al aan dat je het met de hele familie doet. Wij zien al onze mensen als een grote familie. Ik ben echt super-, supertrots.’

Stichting Familie Onderneming

De Familiebedrijven Award is een initiatief van De Stichting Familie Onderneming, in 2012 opgericht door ondernemer John Fentener van Vlissingen. De stichting heeft vooral als doel om het Nederlandse familiebedrijf te ondersteunen.

‘De afgelopen tien jaar zijn familiebedrijven in omvang toegenomen, waar andere grote bedrijven afnamen’, zei Van Vlissingen eerder, zelf de negende generatie van de SHV-familie en oprichter van familiebedrijf BCD Group. ‘Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Nederlandse economie.’ Met ruim 260.000 is 69% van de Nederlandse ondernemingen een familiebedrijf. Samen zijn die familiebedrijven verantwoordelijk voor 49% van de werkgelegenheid.

Dit jaar waren vijf van die bedrijven finalist voor de award. Naast Dutch Flower Group waren dat Afas Software, KlokHolding, Royal Verstegen en Joh. Mourik & Co. Holding. Deze vijf werden in samenwerking met partners KPMG en ABN AMRO uit honderden familiebedrijven geselecteerd. De genomineerden werden de laatste maanden uitvoerig beoordeeld op basis van acht selectiecriteria, zoals continuïteit, groei en innovatie. Ook werden de bedrijven persoonlijk door de jury bezocht.

Dutch Flower Group

De bloemen- en plantenleverancier Dutch Flower Group (DFG) draaide in 2017 een omzet van 1,47 miljoen en kent een gemiddelde groei van 10%. Het bedrijf heeft kantoren in 12 landen en er zijn 2320 werknemers in dienst. DFG exporteert naar 60 landen, in totaal gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 5 miljoen planten. Dat betekent dat er per minuut 31.250 stelen via klanten van DFG bij consumenten in de vaas terecht komen, rekent het bedrijf door.

Dutch Flower Group bestaat onder die naam sinds 1999, toen exportbedrijven OZ Group (gestart in 1959) van de familie Van Zijverden fuseerde met en de Van Duijn Groep (gestart in 1969) van de familie Van Duijn. Een fusie vanuit kracht, benadrukt Van Zijverden. Elke werkmaatschappij was specialist binnen het eigen marktsegment; samen zijn ze als Dutch Flower Group marktleider. ‘Individueel hadden we dit alles nooit kunnen bereiken,’ zegt Van Zijverden, ‘en hadden we nooit kunnen staan waar we nu zijn; we zijn een dubbel familiebedrijf.’

Gondelrit

‘Afgelopen weekend hebben we met ons topmanagement op een bergtop gezeten om de strategie te bepalen voor de komende jaren. We hebben gezegd: we zijn hartstikke goed maar we kunnen nog veel beter. We hebben grote plannen, we gaan gewoon door.’

Tijdens de gondelrit de berg op, belde Van Zijverden met Astrid Joosten, die gisteren gastvrouw was voor de award. Joosten sprak voor en tijdens de uitreiking uitgebreid met alle finalisten over hun bedrijven, hun kijk op innovatie en hun visie op start-ups. ‘Al deze familiebedrijven zijn ooit begonnen als start-up’, zegt Joosten. ‘Eén persoon had een plan, dat werd een scale-up en vervolgens een groot familiebedrijf.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

DFG begon met Van Zijverdens grootvader die rozenkweker was. Dat kweken alleen ging hem niet snel genoeg, vertelt Van Zijverden, dus sloeg hij de handen ineen met een andere kweker en begon met exporteren.

Inmiddels heeft Dutch Flower Group dertig dochterbedrijven die allemaal bij de familie horen, leest de jury voor uit het rapport, en roemt het bedrijf daarom. Het bedrijf heeft 115 aandeelhouders, omdat het topmanagement van overgenomen bedrijven de kans krijgen aandeelhouder te worden. ‘Alle medewerkers worden betrokken terwijl de familiesfeer wordt vastgehouden’, vindt de jury. ‘Dutch Flower Group is een boegbeeld voor Nederlands ondernemerschap.’