Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Dutch DNA-douche’ wereldnieuws

De DNA-douche waarmee Nederlandse winkeliers en restaurants hun zaak tegen overvallen beschermen, heeft de New York Times gehaald. Daarmee is het eenvoudige, maar effectieve systeem ineens wereldnieuws.

In de New York Times vertelt de filiaalhouder van de Rotterdamse hamburgertent over het oranje kastje boven de deur, en de geheim knop de de douche activeert. In het begin moest zijn personeel wennen: het greep naar het euro-tientje in een clip achter de toonbank en besproeide zo onschuldige gasten met DNA-spul.

Stift en douche

De NYT-correspondent ging ook langs bij Creative Factory, een Erasmus-bedrijvencentrum waar alle apparatuur is gemarkeerd met een DNA-stift van dezelfde merk en leverancier. De DNA in stift en douche is uniek van samenstelling, onafwasbaar en onschadelijk. Tot nu toe heeft de politie nog niemand gepakt met behulp van de DNA-sporen, maar dat is ook de truc: als afschrikmiddel blijkt het spul bijzonder effectief.

Britse vinding

Inmiddels hebben kranten als Denver Post en websites als Cleveland.com en Tampabay.com het bericht uit Rotterdam overgenomen. Maar voordat Nederland DNA-markering kan toevoegen aan exportproducten als kaas, chipmachines en wiet: SelectaDNA is een Britse vinding en wordt vermarkt vanuit Kent door Selecta Mark. Gelukkig komt Donald van der Laan, de Nederlandse distibuteur, wel aan bod in de berichten. De telefoon in Harmelen zal wel dag, en vooral nacht, overgaan.

Hieronder een demo van SelectaDNA

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.