Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dropbox vs. Box: zoek de verschillen

Dropbox Business

Ze doen ongeveer hetzelfde en gaan allebei naar de beurs. Hoe hou je Dropbox en uitdager Box uit elkaar?

Bestanden opslaan en delen via de cloud is prima business. We hebben inmiddels door dat e-mail niet zo geschikt is om plaatjes van 10 MB rond de sturen en die USB-stick waarop je je powerpoint had staan liet je steevast thuisliggen. Aanbieders van cloud storage en file sharing zijn er inmiddels zat. Nederland mag trots zijn op WeTransfer van onze eigen Nalden, maar de meeste opslag- en deeldiensten komen toch uit de States, van giganten als Google (Drive), Microsoft (OneDrive) en Apple (iCloud) tot startups als Evernote, Dropbox en Box, die pure specialisten zijn.

Dropbox: IPO na een karrevracht funding

Vooral Dropbox, anno 2007, is immens populair, en oprichters Drew Houston (30) en Arash Ferdowsi (28) (foto onder) smeden het ijzer dan ook nu het behoorlijk heet is: onlangs haalden ze weer eens 350 miljoen dollar op voor hun dienst, waar investeerders al 250 miljoen in hadden gestoken. Die investeerders hebben natuurlijk een mooie exit in gedachten: een beursgang. Met de huidige waardering zou Dropbox een beurswaarde hebben van 10 miljard dollar.

De mannen van Dropbox

Box: IPO na een shitload aan kapitaal

Box werd al in 2005 opgericht door Aaron Levie (28) en Dylan Smith (28) (foto onder), die van een studieproject besloten een startup te maken. Ook Box trok de afgelopen jaren investeerders van naam aan, die eerst miljoenen, later tientallen miljoenen tegelijk in het bedrijfje pompten. De laatste ronde was afgelopen december goed voor 100 miljoen dollar. Daarmee zijn ze na in totaal ruim 400 miljoen dollar aan venture kapitaal ook klaar voor een beursgang: de zakenbanken zijn daarvoor al in de arm genomen. Verwachte marktwaarde: 2 miljard dollar. Niet zo veel als Dropbox, maar wel genoeg om het één van de grootste techbeursgangen van 2014 te laten worden.

Businessmodel: allebei freemium

Dropbox koos voor het freemium businessmodel: de Basic-versie is gratis, en biedt de mogelijkheid om tot 2Gb op te slaan en te delen. De Business-editie kost 15 dollar per maand per gebruiker, maar doet dan niet moeilijk over opslagruimte. Box geeft op zijn beurt in de versie Personal 10Gb gratis opslagruimte weg, en beperkt de maximale grootte van bestanden tot 250 MB. De Business-versie biedt voor 12 euro per maand  1 Terabyte opslag, bestanden mogen dan tot 5 GB groot zijn. De enterpriseversie van Box is bedoeld voor grotere bedrijven die vele gebruikers willen toerusten met de dienst. En daar komt een belangrijk verschil tussen Drop- en die andere Box naar voren.

De mannen van Box

Verschil: Box mikt op bedrijven

Het is een welles-nietesspelletje, maar volgens veel mensen die het kunnen weten, zijn diensten als Dropbox een drama voor de veiligheid van de data die er in omgaan. De gemiddelde systeembeheerder zal dan ook niet zomaar een filesharingdienst toestaan. Box lijkt de partij die het meest meedenkt met grotere afnemers: het claimt een leider te zijn op het gebied van veiligheid, en prijst zichzelf ook aan als schaalbaar. Verder schermt het met klanten als Procter & Gamble en Pandora, om te laten zien hoe enterprise-vaardig de dienst is. Dropbox beperkt zich tot een helder, persoonlijk scherm – en een telefoonnummer van de afdeling corporate sales is er niet te vinden, zoals bij Box wel het geval is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dropbox maakt een inhaalslag

Die focus op privégebruik heeft Dropbox tot nu toe meer dan 200 miljoen klanten opgeleverd, van wie maar een klein percentage betaalt voor het gebruik. Daarom doen Houston en Ferdowsi ook verwoede pogingen om bij de corporate wereld in het gevlei te komen. Systeembeheerders geven ze inmiddels meer gereedschap om te controleren welke bedrijfsgegevens in en uit de opslagdienst worden gepompt. En ze huren, net als Mark Zuckerberg van Facebook, 'grijze haren' in: vorige maand lokten ze een Google-kopstuk weg dat de grotebedrijvenwereld als zijn broekzak kent. Dennis Woodside, die voor Google Motorola Mobility kocht en leidde, is voortaan de chief operating officer van Dropbox. Overigens vissen ook de mannen van Box uit de corporate vijver voor hun nieuwe rekruten: Graham Younger, een cloudspecialist bij SAP, gaat de sales en internationale expansie leiden.

Boxgebruiker is meer waard

Nog een opmerkelijk verschil is de waardering die de markt blijkbaar hecht aan beide bedrijven. Met de omzet heeft die weinig te maken: Dropbox haalde in 2013 naar verluidt toch nog een omzet van rond de 200 miljoen uit zijn betalende klanten. Box bleef daarbij maar een beetje achter, met een omzet van naar schatting 170 miljoen. Maar dat geld werd wel opgebracht door een 'schamele' 20 miljoen gebruikers. En gebruikers zijn, linksom of rechtsom, de gouden standaard. De privé Dropboxgebruiker wordt wel een stuk goedkoper in de etalage gezet dan de bedrijfsmatige gebruiker Box: omgerekend wordt Dropbox gewaardeerd op 50 dollar per gebruiker, Box op precies het dubbele.

Meer over cloud en opslag?