Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drankgigant Refresco Gerber in 9 verrassende cijfers

De Nederlandse sap – en frisdrankfabrikant Refresco Gerber maakt weer winst. Het maakbedrijf in 9 opvallende cijfers. 

Refresco Gerber uit Rotterdam heeft in 2015 een prima jaar gedraaid, vooral in het laatste kwartaal kon het profiteren van lagere grondstofprijzen. Het verkochte volume was ruim 6 miljard liter, waarvan het leeuwendeel nog afkomstig is van huismerken als Wicky. De echte groeimarkt is produceren in opdracht van giganten als Coca Cola en PepsiCo.

#1. 6,1 miljard liter

Refresco vult elk jaar miljoenen flesjes en pakjes met frisdrank en sap. In 2015 is er voor 6,1 miljard liter aan frisdrank en sap gevuld, een groei van 2,1 procent. Van dat volume is ruim 4,9 miljard productie voor huismerken als Wicky en de overige productie zijn zogenaamde 'co-packing' deals met producenten als Coca Cola en PepsiCo. 

#2. Winst: 41,8 miljoen euro

Refresco Gerber wist in 2015 te profiteren van lagere grondstofprijzen waardoor de omzet licht toenam naar 2,02 miljard euro. De netto winst steeg met 8 procent naar 41,8 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2015 is de winst zelfs vervijfvoudigd naar 24,6 miljoen euro. 

#3. In Duitsland: 24%

Bijna een kwart van de verkoop wordt in Duitsland aan de man gebracht, zoals onderstaande grafiek duidelijk maakt. De Benelux en Frankrijk zijn met 17% en 15% respectievelijk nummer twee en drie. 

#4. Contracten: 10-jaar

In het tweede kwartaal hoopt Refresco een bottelaardij van PepsiCo in Hamburg aan te kopen. Met de koop wordt ook een 10-jarige co-packingdeal gesloten met PepsiCo om hun frisdranken te bottelen. In opdracht produceren heeft bij Refresco een hogere prioriteit dan de productie van een huismerk als Wicky. Dit vanwege de hogere winstmarges en de langlopende contracten.  

#5. Grootaandeelhouders: 37,7%

De drie grootaandeelhouders, de investeringsmaatschappijen 3i, Ferskur en Tamo, hebben gezamenlijk een belang van 37,7% in Refresco. De overige aandelen zijn sinds 27 maart 2015 en in december 2015 vrijgegeven op de Amsterdamse beurs.

#6. De top: 9 jaar

Het managementteam van Refresco is volledig Nederlands en is al 9 jaar in dezelfde samenstelling 'in charge'. Oud-Nutrecoman Hans Roelofs (foto) zwaait sinds 2007 als ceo de scepter en mede-oprichter Aart Duijzer is al sinds eind 2000 cfo. 

#7. Medewerkers: 4.100

Er werken in totaal bij Refreco Gerber 4.100 mensen, waarvan 600 man in Nederland. Deze zijn verdeeld over het hoofdkantoor in Rotterdam en vier productielocaties in Maarheeze (Noord-Brabant), Bodegraven, Hoensbroek en Ninove (België). Per jaar worden daar 2,2 miljard units geproduceerd. Ook heeft Refresco (verkoop) vestigingen in Duitsland, Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië, Polen, Finland en het Verenigd Koninkrijk.

#8. Bruto marge: 14,8 eurocent

De bruto marge per liter was in het vierde kwartaal van 2015 14,8 eurocent. De marges zijn in de jaren 2014 en 2015 hoger dan in de jaren ervoor. Volgens het bedrijf zal deze (hoge) marge in 2016 niet behaald gaan worden. 

#9. Balans: 95,7 miljoen euro

De balans van Refresco ziet er gezond uit met 95,7 miljoen euro cash op de balans. Iets minder dan in 2014, maar toch nog altijd een mooi bedrag. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bronnen: Refresco GerberFD