Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dotcom-bubble is wel/niet terug

De hype rond social media en mobiel internet heeft al geleid tot gigantische waarderingen voor Facebook, Twitter en app-makers. Wordt 2011 het jaar van de Dotcom-bubble 2.0?

 

Voor Facebook lopen de waarderingen uiteen, maar zelfs de meest pessimistische social media-scepticus plakt er een prijskaartje van 10 miljard dollar op. Of neem Twitter: geen businessmodel, wel 4 miljard dollar waard voor Google. Nu 2011 naderbij snelt, doemt de vraag op: gaat de hype volgend jaar richting bubble?

Overdrijving 

Een belangrijk element van een bubble, hebben we in 2000-2001 geleerd, is overdrijving in de waardering van bedrijven. Vandaag wordt in Silicon Valley met miljarden gesmeten richting social media-startups en ontwikkelaars van mobiele apps. Ook startups zonder hard businessmodel en cashflow krijgen op het oog makkelijk miljoenen, als ze coole dingen doen. 

Elite clubje

Net als bij de vorige Dotcom-hype, leidt weer een eltie clubje het leger aan hete web-startups. Twitter en Facebook natuurlijk, maar ook Zynga, maker van het Facebook-spelletje Farmville, dat meer dan 5 miljard dollar waard zou zijn. Vorige week bood Google nog 6 miljard voor Groupon, de website die groepskorting en andere kortingsactie organiseert. Groupon was niet zo geïnteresseerd. Wie herinnert zich nog Letsbuyit? Groupon zou weleens het weermannetje van de bubble kunnen blijken.

Strooien met geld

Vlak voor de dotcom-crisis werd met geld gesmeten naar alles wat de juiste krachttermen in zijn businessplan had staan. Ook nu is er volop cash voor 'me too'-startups, die algemeen erkende successen imiteren of een hele beperkte oplossing aanbieden. Dit jaar zijn social networking, mobiel fotodelen en 'social shopping' de toverwoorden. Investeerders verdringen zich, zodra er genoeg buzz rond een startup bestaat.

Yammer, Tumblr

De oogst van de afgelopen weken: Yammer, een soort Twitter voor gebruik binnen bedrijven, haalde onlangs fluitend 25 milljoen uit de markt, en naar verluidt hebben de investeerders al checks ondertekend voor  30 miljoen, bestemd voor blog-site Tumblr. GroupMe, een aanbieder van groeps-''sms' in de vorm van een app, haalde 9 miljoen op. Zelfs een tooltje als Path, waarmee je foto's deelt met maximaal 50 vrienden via de iPhone, kreeg 2,5 miljoen.

Versnelling

Nog zo'n kenmerk van de periode voorafgaand aan een crash: de waarderingen (of de overdrijving daarin) gaat steeds sneller. Ook dat is de afgelopen maanden aan het gebeuren: zet de waarderingen voor Facebook maar in een grafiekje, en er komt een exponentieel lijntje uit. De koning onder de social networks is zó hot, dat er al een markt is voor derivaten van werknemersaandelen die nog helemaal niet publiek verhandelbaar zijn.

Twijfels

Ervaren venture capitalists beginnen zich op het achterhoofd te krabben. "Ik zeg niet dat Quora, Foursquare en Square uiteindelijk niet een hoop geld waard zullen blijken, maar wat je nu betaalt om erin deel te nemen is nogal verbazend: 50 tot 80 miljoen?" aldus Dave McClure, oprichter van incubator 500 Startups tegen New York Times. "Deze bedrijven opereren in grote markten met ervaren oprichters, ze zullen niet volslagen gek zijn, maar het roept toch vraagtekens op."

Barst de bubble?

De voortekenen zijn er, maar niemand weet of en wanneer de bubble barst. Het is bovendien niet helemaal 2001: geen van de hype-bedrijven heeft (nog) een beursnotering, zoals ooit wel Pets.com en eToys.com. De tijd is nog lang niet terug, dat je met een fraaie powerpoint miljoenen lostrekt; er moet wel íets van een business staan. Bovendien wordt het web een tikje volwassener: denk aan de enorme transactievolumes en reclamebudgetten die er tegenwoordig rondgaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of loopt hij leeg?

Misschien zal het straks niet met een knal gaan, maar vallen er links en rechts wat slachtoffers, wat tot ontnuchtering kan leiden. De webstartups hebben één tot anderhalf jaar de tijd om zich te bewijzen. Lukt dat niet, dan zal de stekker er heel wat sneller uitgaan dan tien jaar geleden. 

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.