.nl | .be

Business

Diversiteitsclubjes streven hun doel voorbij

Bedrijven hebben de neiging om voor iedere minderheid een clubje in het leven te roepen. Dat komt de diversiteit niet ten goede.

Nederland heeft nog een lange weg te gaan als het gaat om diversiteit. Vrouwen komen weinig voor in de top van het bedrijfsleven, krijgen minder carrièrekansen en worden slechter betaald. Ook is er een verschil van perspectief tussen mannen en vrouwen: mannen lijken de stand van zaken een stuk minder zorgelijk te vinden. Ook ten aanzien van de inclusie van minderheidsgroeperingen moet er nog veel gebeuren. Zo blijkt uit onderzoek van recruitmentspecialist Hays.  Toch heeft het merendeel van de bedrijven in Nederland een diversiteitsbeleid. Op de website staat dan trots iets over diversiteit en inclusiviteit, gelijke kansen en nog veel meer. Eigen clubjes In praktijk betekent dat dat vrouwen, vrouwen met een niet-westerse achtergrond, mannen met een niet-westerse achtergrond, gays, mensen met een arbeidsbeperking, jonge mensen, oudere werknemers, mensen met een hond, en ga zo maar door een eigen clubje hebben waarmee en waarvoor activiteiten worden georganiseerd. Doel is om deze minderheden zich welkom te laten voelen in het bedrijf. De boodschap is, jullie zijn welkom. Op deze manier wil het bedrijf meer minderheden het voor het overgrote deel witte mannelijke bolwerk binnenlaten. Witte oude man Vraag is hoe deze clubjes bijdragen aan de toename van de diversiteit binnen het bedrijf. Natuurlijk is het fijn om samen met andere jonge mensen te klagen over de ouderwetse cultuur binnen het bedrijf of om samen met alle vrouwen te borrelen en te horen dat je niet de enige bent die in meetings wordt geacht koffie te halen. Maar het probleem van dergelijke teams is dat ze niet inclusief zijn naar de meerderheid van het bedrijf, de witte oude man. Die wordt buitengesloten. Alsof hij het niet belangrijk vindt dat er meer vrouwen, jonge mensen, mensen met een niet-westerse achtergrond rondlopen. Door de meerderheid buiten te sluiten van een diversiteitsprogramma creëer je weinig draagvlak binnen een organisatie. En daarbij maak je het onderscheid vooral groter in plaats van kleiner. Millennials Voor accountant Deloitte reden om alle clubjes af te schaffen. Vooral de millennials binnen het bedrijf waren de reden van dit plan. Zij kunnen zich niet meer vinden in de oude aanpak. Voortaan geen womens network meer en ook het LGBT netwerk wordt afgeschaft. Vanaf nu moet diversiteit breed binnen het bedrijf gedragen worden door alle medewerkers en niet alleen door de minderheden zelf. Hopelijk wordt het een succes en hoeven de millennials zich niet te verenigen in een clubje om het beleid weer terug te laten veranderen. Laura Walburg is redacteur bij Management Team