.nl | .be

Business

Glazen plafond: ‘Vrouwen moeten minder bescheiden zijn’

Minister Bussemaker laat weten dat het streefcijfer in deze kabinetsperiode niet gehaald is. Waarom niet en wat moet er gebeuren zodat de 30 procent wel gehaald wordt?

Tijdens het evenement wordt duidelijk dat de topbestuurders van Nederland allemaal verschillende manieren gebruiken om de positie van de vrouw te verbeteren binnen de Nederlandse top. Maar over één zaak zijn alle aanwezigen het eens: de vooruitgang gaat veel te langzaam. Daarom moeten de koppen bij elkaar gestoken worden en moet iedereen verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen aandeel. Dat vindt minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), zo blijkt uit haar speech. Ze geeft toe dat het kabinet gefaald heeft in het wezenlijk veranderen van de positie van de vrouw (30% in de top), maar ‘ik ben druk bezig met het voorbereiden van nieuwe plannen voor het volgende kabinet, die verder gaan waar wij stoppen’. Vrouwenquotum ‘Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, is een wet’, herhaalt de minister een aantal keer. ‘Het vrouwenquotum van 30 procent is nu geen wet, maar daar werk ik hard aan.’ Het gaat daarbij niet alleen om vrouwen aan de top, maar ook om gelijke beloningen, bestraffing van seksuele intimidatie en ook bijvoorbeeld kinderopvang. Alle maatregelen zijn erop gericht om vrouwen te helpen makkelijker naar de top te klimmen, want het blijft een ‘mannenwereld’. Top-down benadering Manon van Beek, ceo Accenture Nederland, heeft haar eigen manier gevonden om het percentage vrouwen te verhogen: niet kletsen, maar doen. ‘We praten nu al tien jaar over dit onderwerp, wat moet er gebeuren voordat het ook lúkt’, vraagt ze hardop aan zichzelf. ‘Ik vind dat managers en bestuurders strenger moeten ingrijpen vanuit een top-down benadering. Zelf doe ik dit op een aantal manieren: ik praat met onze recruitmentafdeling over diversiteit en wil dat ze bij nieuwe vacatures of promoties evenveel vrouwen als mannen voorstellen. Doen ze dit niet? Dan stuur ik de lijst terug met een verzoek om uitleg. Daarnaast geven we vanuit Accenture trainingen om onbewuste vooroordelen te herkennen en er daarna op te sturen.’ ‘Niet genoeg vrouwen’ Regelmatig hoort Van Beek uitspraken als ‘er zijn niet genoeg geschikte vrouwen voor deze topfunctie’. Volgens haar grote onzin, want ‘ik kan er zo honderd opnoemen’. Dat is tevens ook een verbeterpunt, volgens Van Beek. ‘We moeten op een andere manier leren kijken naar sollicitanten. Tegenwoordig volgen de veranderingen elkaar zo snel op, dat tien jaar ervaring binnen dezelfde branche niet meer perse een plus is. Het is misschien juist een risico. We moeten kijken naar talenten, competenties en kwaliteiten van een persoon, minder nadruk leggen op de ervaring binnen een bepaalde functie of industrie.’ Gender equality Het directieteam van Accenture (10 mensen) bestaat voor de helft uit vrouwen en van de circa 3.000 medewerkers in Nederland is 30 procent vrouw. Van Beek is nog niet tevreden: ‘Ik ben blij met de voortgang, maar ik ben niet blij met waar we staan’, benadrukt ze. ’30 procent is geen visie, maar een meetpunt onderweg. Het doel is gender equality, dus 50-50.’ Vrouwen kunnen daar zelf wel wat aan doen, vindt Van Beek. ‘Vrouwen zijn ten opzichte van mannen minder sterk in digitale vaardigheden, dat moeten we verbeteren om mee te kunnen in de toekomst. Daarnaast moeten we de lat hoger leggen en onszelf blijven ontwikkelen in digitale en technologische vaardigheden.’ Met meerdere programma’s voor vrouwen en een speciale bonusstructuur, hoopt Van Beek binnen drie jaar zeker de 40 procent te halen en volledige gender equality in 2030. Branche-afhankelijk De vertegenwoordiging van het aantal vrouwen binnen bedrijven, ligt ook aan de branche waarin een organisatie actief is. Dat vindt Edwin Prinsen, managing director van IT-bedrijf Cisco Nederland. Cisco is al een aantal jaar bezig met de transitie van hardware naar software. ‘Voor dat soort werk hebben we andere kwaliteiten nodig, bijvoorbeeld meer relatiemanagement en denken in helikopterperspectieven. Dat zijn over het algemeen vaardigheden waar vrouwen beter in zijn. Mannen hebben van nature meer met IT’, aldus Prinsen. Verbeterpunten Cisco Nederland heeft 1.100 werknemers, waarvan circa 28 procent vrouw is. In het MT zitten twee vrouwen, van de negen mensen totaal. 30 procent vrouwen wereldwijd is het doel, binnen 5 jaar. Via actieve werving, interne vrouwennetwerken en een aantal programma’s om vrouwen aan te trekken hoopt Cisco dit percentage te realiseren. ‘We hebben aangegeven bij de searchbureaus dat we ook vrouwen voorgesteld willen hebben voor vacatures, niet alleen meer mannen. Dat zie je toch al snel gebeuren, vooral in ons werkveld. Daarnaast proberen we actief vrouwen te enthousiasmeren voor bètavakken, daarvoor gaan we langs op middelbare scholen en universiteiten.’ Internationaal Nederland blijft achter wat betreft vrouwen aan de top, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. In vergelijking met onze Europese buurlanden doen we het niet goed. ‘Dat heeft denk ik ook te maken met kinderopvang’, aldus Prinsen. ‘In Noordse landen is dat veel beter geregeld, waardoor man en vrouw fulltime kunnen werken. In Nederland zie je dat veel vrouwen met kinderen parttime werken.’ Ook Erik Blokhuis, ceo Europa van ingenieursbedrijf Arcadis, valt het op dat de vertegenwoordiging van vrouwen aan de top in Nederland slechter is dan in het buitenland. ‘Arcadis is actief in zeker 40 landen en tijdens mijn werkreizen zag ik dat die verdeling man/vrouw niet in balans is. Wij zijn een technisch bedrijf en in die sector zie je sowieso minder vrouwen, toch doen onze buitenlandse vestigingen het beter. We zeggen wel dat we heel liberaal zijn in Nederland, maar dit is toch onze cultuur.’ Actieve werving naar vrouwen Daarom is ook Arcadis actief vrouwen gaan werven. ‘In het begin gingen de searchbureaus wel piepen, maar we hebben doorgezet. Onlangs hebben we twee vrouwen aangenomen in de raad van commissarissen, waardoor de verdeling nu fifty-fifty is. In de raad van bestuur hebben we dezelfde verdeling. Daarnaast letten we scherper op vacatureteksten. Kan de formulering een belemmering opleveren voor vrouwen, die vaak toch wat bescheidener zijn? We stellen de teksten daarom anders op. Ook geven we loopbaanbegeleiding en trainingen binnen het bedrijf om vrouwen aan de top te stimuleren.’ Te bescheiden Vrouwen kunnen zelf ook invloed uitoefenen op de verbetering van hun positie. Veel mensen uit de top in het bedrijfsleven vinden dat vrouwen zichzelf te bescheiden opstellen. Prinsen (Cisco): ‘Ik geef boardroomcoaching aan vrouwen die willen klimmen in hun carrière en het valt me op dat zij zich bescheidener opstellen dan mannen. Als zij een vacature zien waarbij ze aan acht van de tien eisen voldoen, focussen ze zich op de dingen die ze niet of minder goed kunnen. Daardoor laten ze zich ontmoedigen en reageren niet op de vacature. Een man denkt sneller ‘oh, die laatste twee dingen kan ik vast ook wel’. Vrouwen moeten minder bescheiden zijn en het heft in eigen handen nemen.’