Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit zijn de 3 opvallendste groeimarkten voor 50-plussers

Naar aanleiding van Nationale Ouderendag: 3 productgroepen die bewijzen dat er serieus geld verdiend kan worden aan 50-plussers.

Vergeet hippe jongeren als doelgroep, die hebben het veel te druk. En als ze het niet druk hebben, zitten ze naar een schermpje te staren. Zo niet de ouderen. Vijftigplussers hebben wel tijd, én geld, door een goed pensioen. Vanwege de inmiddels afgeschafte VUT en talloze reorganisatierondes bij Nederlandse bedrijven is er een enorme hoeveelheid ouderen die niet meer werkt, maar wel graag dingen wil doen, en daar fit genoeg voor is. Vandaag is het Nationale Ouderendag, en dat is een uitgelezen moment om de ouderen als doelgroep uit te lichten. Want de markt voor 50-plus-initiatieven is booming.

MAX groeit uitzonderlijk hard

Dat blijkt al uit de gestaag groeiende ledenaantallen van Omroep Max en ouderenpartij 50 Plus. Omroep MAX telt inmiddels 345.000 leden, waar dat er in 2009 nog 238.000 waren. Het blad Max Magazine wist in een jaar tijd de oplage met 148 procent te laten groeien van 28.500 naar 71.000 stuks. De politieke partij 50 Plus heeft zijn ledenaantal in 2013 verdubbeld naar ruim 10.000. Dat zijn uitzonderlijke groeipercentages in deze kwakkelende economische tijden.

Diepgang is noodzakelijk

Plus Magazine, dat zich richt op de doelgroep vanaf 50 jaar, ziet zijn lezersaantal groeien. Niet op papier, want de oplage van het maandelijks Plus Magazine daalt licht, maar online is er wel groei, zegt een woordvoerder van de redactie, die merkt dat er specifieke vragen leven bij de oudere lezers. ‘Ons katern Geld & Recht is het meest gelezen. Veel ouderen gaan als ze stoppen met werken hun financiële positie nog eens goed na. Ook met het oog op schenken en erven, wat voor hen actueel is, of bijvoorbeeld de aanschaf van een tweede huis.’ Adverteerders ontdekken de ouderen steeds beter, en dat beperkt zich niet tot specifieke ouderen-onderwerpen. ‘Het is heel breed. Van auto's tot vakanties. Noem maar op. Maar het moet wel relevant zijn en het moet diepgang hebben. Ouderen hebben de wereld al gezien en weten wat er te koop is, dus ze verwachten iets substantieels als ze benaderd worden.’

Blijft groeien

De groep ouderen blijft voorlopig nog wel even doorgroeien in Nederland, zo leren bevolkingscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2010 waren er 5,8 miljoen mensen boven de 50, ofwel 35 procent van de bevolking. In 2013 was dat al gegroeid tot 6,2 miljoen, ofwel 37 procent. Het zal niet lang duren voordat de grens van 6,5 miljoen gepasseerd wordt. Bovenstaande cijfers leren dat de ouderen een interessante markt vormen die zeer actief is, en waar  bedrijven serieus geld aan kunnen verdienen.

Mogelijk kentering in de toekomst

Op termijn zal er mogelijk een kentering gaan optreden in het bestedingspatroon van het oudere deel van de bevolking. Mensen zullen langer gaan werken, omdat alle regelgeving voor vroege uitdiensttreding zijn afgeschaft. En hun financiële positie kan minder riant zijn dan die van de huidige ouderen. Pensioenregelingen zijn versoberd en gekort en veel werkenden van nu hebben een veel beperktere oudedagsvoorziening. Dus ondernemers moeten profiteren van de groep actieve ouderen zolang het nog kan. Zij konden de oudere doelgroep bijvoorbeeld bereiken op de 50 Plus beurs, die onlangs in de Jaarbeurs in Utrecht werd gehouden. De 97.000 bezoekers konden ruim 600 exposanten bezoeken met aanbod dat is toegesneden op de oudere doelgroep en de specifieke wensen. Drie items springen eruit. Dit zijn de snelste groeier, de leukste groeier en de groeier uit noodzaak:

1. De snelste groeier: de elektrische fiets

De elektrische fiets is een topper onder de 50-plussers. De opmars van de e-bike is niet te stoppen, blijkt uit de verkoopcijfers. In de periode augustus 2013 – juli 2014 zijn er 157.000 verkocht, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. In de vergelijkbare periode in 2009-2010 waren dat er 148.000. De elektrische fiets betekent misschien wel de redding van fietsfabrikanten zoals Gazelle en Batavus. Naast het degelijke Hollandse rijwiel moesten zij lange tijd hun extra verdiensten halen uit mountainbikes en geavanceerde racefietsen. Totdat de elektrische fiets de aantallen ging opstuwen.

2. De leukste groeier: de camper

De camper is een geliefd vakantie-object voor ouderen. Lekker onbezorgd op weg en je eigen plan trekken, dat is wat de actieve 50-plusser wil. De camper leent zich goed voor langere trips en trektochten om verschillende locaties aan te doen of een heel land te doorkruisen. De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) ziet een sterke toename. De afgelopen 5 jaar is het aantal campers in Nederland met maar liefst 72% toegenomen tot 90.000. Bijna 40% daarvan is lid van de NKC. Ook dat ledenaantal groeit, van 29.000 begin dit jaar naar 33.000 nu, zegt woordvoerder Marretje Jelmersma. De leden zijn gemiddeld 62 jaar oud. Kopers zijn bij de aanschaf van hun eerste camper gemiddeld 53 jaar, aldus Jelmersma. ‘Onze leden gaan zo’n 6 keer per jaar op vakantie. Zij zijn doorgaans hoger opgeleid en hebben tijdens hun werkend leven een inkomen  van zo’n twee keer modaal gehad . En ze zijn zéér actief. Ook met het uitwisselen van kennis bijvoorbeeld.’

3. De groeier uit noodzaak: de zorgrobot

De zorgrobot is een uitkomst voor ouderen die wel zelfstandig willen blijven, maar toch hulp nodig hebben, biedt een robot in huis uitkomst. Op de 50 Plus Beurs presenteerde kenniscentrum Smart Homes een mobiele zorgrobot van VictoryaHome. Deze Giraff omvat functies als een bewegingssensor, valdetector, een automatische pillendoos en een communicatie met beeld. Zijn naam ontleent de Giraff aan de uitschuifbare verticale stang waar een beeldscherm op bevestigd is zodat de zorgverlener-op-afstand letterlijk op ooghoogte kan communiceren. De fabrikant plaatst deze Giraff op proef bij 40 ouderen in huis. Omdat mensen steeds meer zelf moeten regelen en bekostigen, is er een groeiende markt voor thuishulp die buiten de reguliere Thuiszorg valt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk een bedrijfsvideo over de Giraff:

Meer over ouderen: