Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is volgens Salesforce de sleutel tot nieuw talent in een krappe arbeidsmarkt

Hoe overtuig je mensen in een krappe arbeidsmarkt om bij je te komen werken? Linda Aiello, SVP International Employee Success bij Salesforce, is stellig: cultuur.

Hoe overtuig je mensen in een krappe arbeidsmarkt om bij je te komen werken? Linda Aiello, SVP International Employee Success bij Salesforce, is stellig: cultuur.
Foto: Salesforce

De strijd om het talent is heviger dan ooit tevoren. Medewerkers zijn in sommige branches hun gewicht in goud waard; zo gewild zijn ze. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je dan toch opvalt? Linda Aiello, SVP employee success bij cloud computing softwarebedrijf Salesforce, is duidelijk: wie een sterke cultuur heeft, kan medewerkers daarmee overtuigen. ‘Zorg ervoor dat mensen zich thuis voelen en dat ze betrokken zijn bij het werk. Wie blij is als medewerker, maakt bovendien ook klanten blij.’

Een HR-afdeling kent Salesforce Nederland niet, enkel Employee Success Managers, die in de gaten houden of medewerkers het goed doen en gelukkig zijn. Wat zijn zaken die in je voordeel kunnen  spreken in de slag om goede werknemers? ‘Uiteindelijk draait het allemaal om goed werkgeverschap. Je laat zien dat iedereen welkom is en dat er, naast dat er hard wordt gewerkt, ook heel veel ruimte is om jezelf en je waarden mee naar kantoor te brengen.’

Een van de zaken waar de cultuur van Salesforce door gekenmerkt wordt is hun 1-1-1-model, waarbij het bedrijf 1 procent van hun tijd, winst en producten doneren om iets terug te doen voor de rest van de wereld. Inmiddels hebben meer dan 8.500 klanten eenzelfde model geïmplementeerd in hun bedrijf. ‘Het is een geweldige manier om te laten zien wat onze waarden zijn en dat we daar ook naar leven. Vooral voor jonge medewerkers is iets goeds doen voor de rest van de wereld belangrijk, ook op hun werk.’

Aandragen

Wie een goede cultuur kent en medewerkers heeft die daar ook sterk in geloven, zal bovendien ook vaker aangeraden worden. ‘Dat onze medewerkers hun eigen nieuwe collega’s aandragen, is voor ons vele malen waardevoller dan advertenties plaatsen. Medewerkers weten hoe het is en of iemand goed bij het bedrijf zou passen.’ Het is geen automatisch ticket naar binnen, benadrukt Aiello. ‘Maar het zijn vaak hele waardevolle suggesties.’

Ze werd zelf ook aangedragen door een collega, toen ze 2,5 jaar geleden van Uber kwam. ‘Ik kwam Eva Heffernan, verantwoordelijk voor Salesforce Nederland, vaak tegen op evenementen waar het ging over diversiteit en inclusiviteit. Je weet dat je dezelfde waarden hebt, je ergens hard voor wilt maken. Op die manier kwam ik uiteindelijk ook bij Salesforce binnen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sollicitatie

Doordat de waarden van Salesforce zo duidelijk zijn, is het volgens Aiello ook tijdens sollicitatiegesprekken makkelijker knopen doorhakken. ‘We houden gesprekken aan de hand van onze waarden en stellen ook vragen die aan kunnen tonen of mensen bij ons passen of niet.’ Aiello benadrukt dat dat niet hetzelfde is als bedenken of je graag met iemand om zou willen gaan. ‘Iets wat je vaak bij sollicitaties ziet. Maar dat is voor ons minder van belang: je wilt iemand die in dezelfde dingen gelooft als jij.’

Ook een belangrijke vraag in het sollicitatiegesprek: wat kan Salesforce voor iemand betekenen. ‘Een sollicitatieprocedure is vaak een one way street, maar medewerkers moeten ook iets aan ons hebben.’