Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze start-up stopt pas nadat elk huis energieneutraal is

Start-up Bleeve vindt dat Nederland veel te langzaam verduurzaamt. De oprichters Paul Geurts van Kessel en Joppe Out: 'Dat moet en kan anders'.

Daarom hebben zij Bleeve opgericht, een online platform waar een huizenbezitter snel kan uitvinden hoe hij (veel) energie kan besparen. Mooi, maar veel mooier is dat de jonge mannen uitgesproken ideeën en visies hebben hoe je anno 2016 moet ondernemen.

Dat begint al bij hun visie op ondernemerschap. Het is helemaal niet verkeerd om commercieel bezig te zijn als je activiteiten maar wel positieve maatschappelijke impact hebben. Ze vinden het fascinerend om een probleem te tackelen dat er echt toe doet, milieu in dit geval, en daarmee tegelijkertijd hun businessmodel in de lucht te houden. Zo los je niet alleen een probleem op voor de samenleving, maar ook een probleem voor de individuele klant.

Geitenwollensokkenimago

Paul Geurts van KesselWat veel initiatieven in de duurzaamheidsector aankleeft is het geitenwollensokkenimago. Bleeve wil daar verre van blijven door vooral te benadrukken dat investeren in duurzaamheid loont. De periode van de geitenwollensokken is echt voorbij.

Duits voorbeeld

Zoals eerder gesteld vinden dat Geurts van Kessel en Out dat we in Nederland achterlopen op het gebied van duurzaamheid. Dat komt mede door het politieke getreuzel en inconsistent beleid, wel subsidie, geen subsidie. Geurts van Kessel: ‘Onzekerheid is 'killing'. De Duitsers waarborgen veel beter. Ze hebben een beleid dat zekerheid biedt ook al kost het veel geld. Het Duitse beleid heeft er voor gezorgd dat China op grote schaal zonnepanelen kon gaan produceren, want er was en is een markt voor. Daardoor zijn de prijzen gedaald en daar profiteren we nu wereldwijd van.’

Reviews

Goede vakmensen, zoals loodgieters, zijn schaars tegenwoordig. Maar ook excellente installateurs zijn bepaald niet dik gezaaid. En hoewel Bleeve positief is ingesteld – ze wijzen niet zo maar een installateur af – zijn ze zeer kritisch. Naast zaken als certificering, KvK-inschrijving moeten de bedrijven financieel stabiel zijn. Het is tenslotte geen klein bier waar we over spreken. Bovendien belt Bleeve in het begin reviews ook echt na. Eigenlijk draaien ze het concept om. Installateurs kunnen een extra predicaat verwerven wanneer 75% van de klanten ze 5 sterren geeft. Geurts van Kessel: ‘We willen bedrijven niet meteen actief uitsluiten maar bedrijven belonen die het extra goed voor elkaar hebben. Dat is zichtbaar op het platform.’

Kwaliteitsimpuls

Out voegt toe: ‘Het is belangrijk als iemand een offerte aanvraagt bij een installateur dat deze binnen 24 uur contact opneemt met die persoon. Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven überhaupt geen contact opnemen met potentiële klanten. Deze sector is echt toe aan een kwaliteitsimpuls. We komen chaotische offertes tegen, soms worden collega-bedrijven zwart gemaakt. Verder hebben sommigen er een handje van om de klant actief bang te maken met weinig valide argumenten. Wij zorgen dat er een onafhankelijke partij tussen staat.’

Data zijn bij dit alles een essentiële sleutel. Daarmee worden zaken meetbaar en inzichtelijk die voorheen nooit gemeten werden, bijvoorbeeld de reactietijd. Straks komt die in een algoritme en dat bepaalt mede hoe hoog een installateur op de ranglijst komt te staan.

Generieke lessen

Van start-up naar een solide bedrijf vergt doorzettings- en uithoudingsvermogen. Welke lessen heeft Bleeve geleerd? Geurts van Kessel: ‘De belangrijkste is: valideer een concept voordat je het lanceert. Dat is een ongoing proces, want er zijn iedere keer weer nieuwe functionaliteiten die je bedenkt. Wat ik in corporate wereld zie gebeuren dat er vaak iets wordt bedacht, maar dat daar geen goede onderbouwing bij zit en ook geen validatieslag, zoals gesprekken met echte klanten.’

Out voegt toe: ‘De kunst is om dat in zo min mogelijk tijd voor elkaar te krijgen. Voorkom dat je maanden bezig bent uit te denken hoe het moet werken, de omgeving te bouwen en dan pas met de klant te toetsen. Vaak zal je na een jaar hard werken erachter komen dat je dienst niet werkt. Meer dan de helft van alle zaken die bedacht worden slaan niet aan. Ook wij moeten daar heel scherp op zijn. Zorg voor gepaste afstand.’

Cultuurvorming is in dezen belangrijk, een cultuur van experimenteren en van data. Als degene met de meeste of de beste data de discussie wint, dan ben je goed bezig. Data liegen namelijk niet. Bovendien helpen data bij het overtuigen van je collega’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vijfjarenplan achterhaald?

Ja, zo is de stellige overtuiging van beide ondernemers. Nu heeft ongeveer 7% van de geschikte daken zonnepanelen. Over 5 jaar wordt de massamarkt bediend. Voor Bleeve betekent het grote stappen maken. Niet alleen in Nederland, maar eigenlijk wereldwijd. Geurts van Kessel: ‘De manier hoe wij daar zullen komen, is niet te zeggen als je de methodieken aanhoudt van continu experimenteren en valideren. Als je denkt dat je nu nog een vijfjarenplan kunt maken dat hout snijdt dan kijk je door een roze bril en ben je heel erg naïef. We hebben een lange termijn doel, we stoppen als ieder huis energieneutraal is. Doel bereikt. Uiteraard kijken we wel naar het volgende kwartaal, want je moet wel focussen wat je wel en wat je niet doet. En aan het einde van dat kwartaal kijken wat is er gebeurd. Er is dan al weer zoveel veranderd dat je die zaken moet meenemen voor het kwartaal dat daar op volgt. Onze ervaring is dat een kwartaal al lang is, laat staan een jaar. Een vijfjarenplan maken is absolute tijdverspilling.’

Foto boven: Adobe Stock
Foto's: Bleeve