Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze bedrijven stimuleren vaders om hun kinderen voor te lezen

Voorlezen: heel belangrijk voor de taalontwikkeling van je kind. De campagne Vaders Voor Lezen stimuleert vaders om vaker voor te lezen.

Drukke baan, maar toch tijd vinden om voor te lezen. Dat is heel belangrijk, want het helpt de taalontwikkeling van je kind. Maar vaders blijken fors in de minderheid bij het voorlezen. Uit onderzoek blijkt dat in de gezinnen waar wordt voorgelezen, de vaders in maar 8 procent van de gevallen degene is die het vaakst voorleest. In 65 procent van de gevallen zijn het moeders die het meest voorlezen. Daarom stimuleert de Leescoalitie vaders om meer voor te lezen via de campagne 'Vaders Voor Lezen'.

Bedrijven stimuleren voorlezen

Om vaders met een fulltime baan te bereiken, benadert Vaders Voor Lezen de bedrijven waar ze werken en die stimuleren het voorlezen onder hun managers. Afgelopen september deden 11 bedrijven de aftrap, waaronder BP Nederland, Hema, Achmea, Groupon, ABN Amro en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mee. Sindsdien hebben al 90 werkgevers zich gemeld voor de voorleesservice.

BP is voortrekker

BP Nederland is een belangrijke voortrekker van de campagne. Ceo Hendrik Muilerman (foto rechts) werpt zich op als aanvoerder van Vaders Voor Lezen en hij stimuleert zijn mannelijke en vrouwelijke medewerkers om voor te lezen. Vaders Voor Lezen sprak met hem over zijn drijfveren:

Hoe belangrijk is voorlezen voor u?

Ik vind voorlezen aan kinderen heel belangrijk, omdat je hierdoor hun woordenschat vergroot en de fantasie prikkelt. Ook leren zij hierdoor hun emoties beter te verwoorden. Dit alles draagt in grote mate bij aan hun ontwikkeling en dat zorgt voor betere schoolprestaties – en in het verlengde daarvan betere economische kansen. Kinderen hebben hun leven lang plezier van de energie die je als ouder in voorlezen steekt.

Heeft u vaak voorgelezen, vindt u uzelf een (voor)leesvoorbeeld?

Dat durf ik wel te stellen. Ik heb mijn drie kinderen altijd veel voorgelezen en zij hebben daar – net als  ikzelf overigens – goede herinneringen aan. Ik ben blij dat ik daar zoveel mogelijk tijd voor heb gemaakt – het geeft tenslotte ook een band met je kinderen. Inmiddels zijn ze (bijna) volwassen en hebben er dus geen behoefte meer aan dat ik ze voorlees. Ik lees zelf ook heel veel en geef daarmee nog steeds het goede voorbeeld aan hen.

Waarom moeten vaders voorlezen volgens u?

Ik vind om te beginnen dat het opvoeden en ontwikkelen van een kind een taak is van beide ouders en daar hoort voorlezen wat mij betreft ook bij. Het leuke daarbij is dat iedereen op zijn eigen manier voorleest, wat voor een kind goed is om te ervaren en waar het des te meer van leert. Door voor te lezen of een verhaaltje te vertellen, breng je bovendien een gesprek met je kind op gang, wat heel waardevol is voor het ontwikkelen van een band met elkaar.

Welk voorleesmoment kunt u zich nog goed herinneren?

Op de lagere school hadden we een hoofdmeester die heel goed kon voorlezen en hij deed dit iedere vrijdagmiddag. Hij las voor uit ‘De scheepsjongens van Bontekoe’ en deed daar precies een jaar over. Berespannend! Thuis las mijn vader mij meestal voor uit ‘Pinkeltje’.

Waarom doet BP Nederland mee aan de voorleesservice van Vaders voor Lezen?

Wij willen de vaders binnen ons bedrijf aanmoedigen om hun kinderen vaker voor te lezen en dit ondersteunen door hen bijvoorbeeld iedere maand een digitaal voorleesverhaal aan te bieden. Wij vinden het belangrijk dat hun kinderen de kans krijgen hun taalvaardigheid te ontwikkelen – dit is in het belang van onze medewerkers en hun kinderen, het bedrijfsleven en de samenleving als geheel. Wij zien het vermogen om te kunnen lezen en schrijven als een randvoorwaarde voor een duurzame
samenleving waarin iedereen kan participeren, hetgeen goed is voor de economische groei.

Waarom moeten andere bedrijven ook gebruik maken van de voorleesservice?

Ik kan andere bedrijven aanraden om de voorleesservice ook te introduceren. Wij krijgen binnen BP zulke leuke reacties van vaders op de voorleesservice! Het wordt echt enorm gewaardeerd. Het zou mooi zijn als we met de voorleesservice een sneeuwbaleffect weten te bereiken: hoe meer vaders gaan voorlezen, hoe beter.

Maart is actiemaand

In de maand maart houdt Vaders Voor Lezen een actie. Meld u als bedrijf nu aan en ontvang iedere maand voorleestips en een speciaal geschreven digitaal voorleesverhaal in pdf voor uw medewerkers. Meld u zich nog deze maand aan? Dan maakt u bovendien kans op een stapel voorleesboeken voor uw collega’s.Bekijk hier de aftrap van de campagne Vaders Voor Lezen afgelopen september:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.