Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 3 Nederlandse bedrijven zijn echte goeddoeners

Deze Nederlandse bedrijven staan in de Fortune-lijst van 2016. Wist jij dat ze ook ‘goed doen’ voor onze planeet?

De Change the world-lijst van Fortune beschrijft 50 bedrijven wereldwijd die goed doen voor de aarde. Allemaal op hun eigen manier helpen ze de mens of de natuur. Drie Nederlandse bedrijven wisten een plekje te bemachtigen op de lijst.

1. Unilever

Unilever staat op de 27ste plaats van de Amerikaanse rankinglijst. De multinational op het gebied van voedingsmiddelen, schoonmaakartikelen en persoonlijke verzorging heeft het voor elkaar gekregen om het plan voor afvalreductie, dat in 2010 werd aangekondigd, uit te voeren. Ruim 600 distributiekantoren produceren nog enkel ongevaarlijk afval.

Het is onderdeel van het Sustainable Living plan, dat bedoeld is om de ecologische voetafdruk te halveren en tegelijkertijd de omvang van het bedrijf te verdubbelen. De doelen voor de afvalreductie van ongevaarlijk afval zijn al behaald, het bedrijf wil in 2020 ook de productie van gevaarlijk afval enorm reduceren. Het programma heeft sinds 2008 daarnaast ook 280 miljoen dollar bespaard.

2. DSM

Chemiebedrijf DSM heeft de 42e plaats verdiend met hun zelf ontwikkelde manieren om de wereld te verbeteren. Ze maken ze bijvoorbeeld de sterkte vezel ter wereld: Dyneema. Hierdoor zijn volgeladen vliegtuigen en boten lichter, wat weer brandstof scheelt. Ook zetten ze Maxarome op de wereld, een natuurlijk, gezond alternatief voor zout.

Vanwege de verkoopcijfers van die producten heeft DSM de focus gelegd op een duurzame strategie. Zeker 61 procent van de inkomsten komt van de producten, genaamd Brighter Living Solutions. Zes jaar geleden verdiende DSM nog maar 34 procent van de inkomsten aan deze producten.

3. Heineken

Ook Heineken verdient een plekje; nummer 43. De wereldwijd veranderende wisselkoersen raken vooral Afrikaanse boeren. Heineken kocht daarom in 2015 bijna de helft van de ingrediënten van lokale boeren in Afrika – met het doel om dit aandeel te verhogen naar 60 procent in 2020. In samenwerking met de Nederlandse overheid, non-profit-organisaties en internationale ondernemingen koopt Heineken ingrediënten zoals gerst op van ongeveer 120.000 boeren in Ethiopië, Rwanda en Zuid-Afrika.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Top drie

De globale top drie bestaat uit het pharmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline(GSK), dat de nummer één positie kreeg door een mix van maatregelen. Zo vraagt het bedrijf geen patenten aan op medicijnen in 's werelds armste landen om zo de prijs van de levensredders omlaag te halen. Ook investeert GSK 20 procent van de winst opnieuw in ontwikkelingslanden en bouwt het daar aan een medische infastructuur. 

De nummers twee en drie zijn industriële machinebouwers en General Electric(GE) en IDE Technologies. GE hijgt in de nek van GlaxoSmithKline door een meer dan tien jaar geleden gelanceerde strategie, waarbij het bedrijf vol inzet op groene projecten. IDE dankt de nummer drie positie aan de activiteiten van het bedrijf om zout water om te zetten in zoet, en dus drinkbaar, water. 

mvo