Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De grootste Tech losers

Gelukkig hebt u het winnende Staatslot in handen. Als u had belegd in deze grootste losers onder de technologiegiganten, was uw geld een stuk minder veilig geweest.

 

Gemeen hoor, de grootste technologiebedrijven ter wereld afrekenen op hun beurswaarde. Als de beurs een casino is, wordt met de gigantische concerns gesold alsof het chips zijn. Toch stelde analist Robin Bloor een interessant lijstje op van de vijf techbedrijven die het afgelopen jaar het meest aan beurswaarde hebben ingeboet. Helemaal los van het bedrijfssucces staat de koersontwikkeling natuurlijk ook niet.

5. AMD: 7.25 % minder waard

AMD heeft dit jaar weer geworsteld om de concurrentie met grote broer Intel aan te kunnen, en dat komt in de aandelenkoers terug. Terwijl Intel ruim 80 procent van de chipmarkt bestiert, moet AMD het met iets meer dan 11 procent doen. De waarde van het bedrijf is inmiddels nauwelijks groter dan zijn jaaromzet. Nu is AMD niet anders gewend dan een bestaan als innovatieve David. Iedereen kijkt dan ook reikhalzend uit naar de nieuwe generatie Fusion-chips, die bijvoorbeeld in de netbookmarkt voor wat extra marktaandeel zouden kunnen zorgen.

4: Microsoft: 8.20% minder waard

Microsoft is een heel ander verhaal: omzet en winst kunnen door het plafond gaan, de afkeer van beleggers lijkt er alleen maar groter door te worden. Microsoft doet nu nog goede zaken, denken ze, maar de serieuze strategische uitdagingen stapelen zich op. De belangrijkste zijn de verschuiving van software in de doos naar het online gebruik van toepassingen in de befaamde cloud, en natuurlijk de verdringen van de pc door mobiel spul. Het enthousiasme waarmee Microsoft zijn Office-en andere producten ervoor aanpast, is niet helemaal overgenomen door beleggers. Die oordelen: Microsoft verliest mobiele klanten aan Apple, zoek- browser- en Officeklanten aan Google en server-klanten aan de Cloud. 

3. Adobe: 16% minder waard

The grootste loser van 2010 is volgens Bloor Adobe, dat met zijn Flash-software de toorn van Steve Jobs heeft gewekt. Apple weigert zijn iPhone en iPad geschikt te maken voor Flash, de neiuwe webstandaard HTML5 biedt volgens velen een beter alternatief en beleggers lijken te hebben geconlcudeerd, dat Adobe daarom wel kan inpakken. Nu is Flash nog alomtegenwoordig, en toch is het ten dode opgeschreven.

2. Cisco: 18% minder waard

Cisco is nog altijd het goudhaantje onder de techgiganten, met een waardering van ruim tweemaal zijn jaaromzet van circa 40 miljard dollar. Er is groei, er zijn prima marges, maar beleggers opereren altijd onder het motto van onze oma zaliger: 'veul is nie genoeg'. Die acht procent omzetgroei over de afgelopen tumulteuze vijf jaar is ze blijkbaar gaan vervelen, en daar kwam in november nog tegenvallende omzetvooruitzichten overheen. Wat vooral nadreunde: de toenemende kracht van Chinezen als Huawei waarmee Cisco moet concurreren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1. Hewlett-Packard: 22% minder waard

Hewlett-Packard heeft op het oog serieuzere strategische uitdagingen dan het redelijk fitte Cisco. 2010 was een echt “annus horibilis” voor HP. Dacht het met Mark Hurd de herinnering aan de blunderende Carly Fiorina te hebben weggepoetst, verdwijnt met Hurd de tweede ceo op rij in een wolk van stof en puin. Met zijn omzet van circa 130 miljard dollar is als alleskunner onder de IT-bedrijven een magere 94 miljard dollar waard. Natuurlijk is het nog druk met de overgang van hardware naar dienstenbedrijf, maar daarmee is ook IBM zoet, en dat heeft in 2010 goed gedraaid. Beleggers verwijten HP dat het er niet in slaagt zijn overnames tot een succes te maken. EDS heeft het tij bij de diensten nog niet gekeerd, of de overname van Palm zal leiden tot een succesvol antwoord op de iPad is nog te bezien. Juist dat wordt een lakmoesproef: de pc-markt waar HP (inclusief Compaq) zo dominant is, staat hevig onder druk in ons mobiele tijdperk.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.