Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De essentiële businessboeken voor deze zomer

Welk leesvoer verdient een plek in je koffer? MT selecteert de beste businessboeken voor de zomer (en alternatieven voor niet-lezers).

1. De Big Data-Revolutie – Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier

GETIPT
De Big Data-revolutie
Viktor Mayer-Schönberger & Kenneth Cukier
(Maven Publishing, 300 blz)
Waarom koffermateriaal?

Om het échte verhaal achter het buzzwoord (de buzzterm?) Big Data te lezen en wat je daar nou als bedrijf mee moet/kan. En om erachter te komen dat Big Data eigenlijk niet de juiste omschrijving is: het is namelijk niet big, maar compleet. De schrijvers kijken verder dan de hype, geven ontelbaar veel goede praktijkvoorbeelden en laten ook nog eens zien dat het handig omgaan met data niet alleen iets is voor online bedrijven als Google, Facebook en Twitter. De twee schrijvers voorspellen dat gegevens in de nabije toekomst op bedrijfsbalansen komen te staan, omdat het de olie is van de informatie-economie.

Geen boeklezer?

Lees het artikel dat we eerder over het boek schreven, met zes voorbeelden van minder voor de hand liggende bedrijven die slim gebruik maken van verzamelde gegevens.

2. Digitale dementie – Manfred Spitzer

GETIPT
Digitale dementie, hoe wij ons verstand kapot maken
Manfred Spitzer
(Atlas Contact
Waarom koffermateriaal?

We worden er dik, dom, agressief, eenzaam, ziek en ongelukkig van. Van digitale media wel te verstaan. Dat stelt de Duitse hoogleraar Manfred Spitzer. In zijn boek toont hij overtuigend aan dat ons geheugen 'verschrompelt.' 'Zeggen dat kinderen op de basisschool moeten leren omgaan met nieuwe media, is hetzelfde als een cursus verantwoord alcoholgebruik aanbieden.' Intensief gebruik van digitale media veroorzaakt onder kinderen spraak- en leerproblemen, aandachtstoornissen, stress, emotionele afstomping en depressie. Jonge mensen mailen, bellen en gamen allemaal tegelijkertijd. Hierdoor wordt 8,5 uur mediagebruik per dag in 6,5 uur samengepakt. Dat lijkt gunstig, maar juist dit multitasken kost veel concentratie. Belangrijke geheugenlinks, de basisstructuur voor ons leren, worden zo minder goed opgebouwd.

Geen boeklezer?

Kijk dan naar dit interview met Manfred Spitzer over zijn boek op YouTube. Meteen een goede aanleiding om je Duits weer wat op te frissen.

3. Buzz – Jonah Berger

GETIPT
Buzz, waarom wordt iets viral? (of toch niet)
Jonah Berger
(Spectrum, 250 blz)
Waarom koffermateriaal?

Om te weten te komen dat mond-tot-mondreclame vele malen vaker offline voorkomt dan online. Ga maar na: de meeste uren van de dag hebben we direct contact met de mensen om ons heen. Sociale media zijn dus leuk als marketingmiddel, maar staar je er niet blind op. Berger schrijft verder dat superinteressante producten niet altijd, zoals je zou verwachten, meer buzz genereren dan 'gewone' producten. Op de korte termijn winnen interessante, gekke en vreemde dingen het in gesprekken bij de koffieautomaat, op de lange termijn gaat de nieuwigheid er vanaf en stopt de buzz. Berger onderbouwt zijn stellingen met praktijkvoorbeelden (de verkoop van Mars nam toe na NASA's Pathfinder-missie naar, inderdaad, Mars!) en eigen wetenschappelijk onderzoek.

Geen boeklezer?

Beluister gewoon het recente radio-interview dat Jonah Berger gaf over zijn boek, dat in het Engels trouwens 'Contagious, why things catch on' heet.

4. De Kracht van Kwetsbaarheid – Brené Brown

GETIPT
De kracht van kwetsbaarheid
Brené Brown
(AW Bruna, 271 blz)
Waarom koffermateriaal?

Voor een emotionele, kwetsbare rollercoaster als je in die strandstoel hangt. Brené Brown onderzocht jaren onderwerpen als authentiek leiderschap, moed en schaamte. In haar beginjaren geloofde ze heilig in het mantra 'als je het niet kunt meten, bestaat het niet', maar toen ze in een persoonlijke crisis raakte, ontdekte ze dat haar leven nauwelijks aan de voorwaarden van een bezield leven voldeed. Uit haar onderzoeken kwam bijvoorbeeld naar voren dat perfectionisme juist niets bijdroeg aan een gevoel van eigenwaarde en het streven naar kwaliteit. Intellectueel begrijpen wat er nodig is om effectief en gelukkig te zijn, bleek iets anders te zijn dan deze kennis in de praktijk te brengen. Een bezoek aan een therapeute en een nieuwe kijk op haar onderzoeksgegevens leverden Brown het inzicht op dat kwetsbaarheid de sleutel is tot een vervuld bestaan. 

Geen boeklezer?

Bekijk de TED-talk van Brené Brown, of lees het interview dat we recentelijk met haar hadden over kwetsbaarheid en leiderschap.

5. Waanzinnige plannen! – Marcel van Driel

GETIPT
Waanzinnige plannen, en hoe ze te realiseren
Marcel van Driel
(Scriptum, 288 blz)
Waarom koffermateriaal?

Marcel van Driel is het zat. Het geklaag over bedrijven, instanties, gebrek aan tijd, geld of talent. Het is allemaal onzin, vindt hij. Hij wil nu graag zo snel mogelijk de wereld veranderen. In zijn boek 'Waanzinnige Plannen, en hoe ze te realiseren' beschrijft hij hoe hijzelf en anderen hun dromen hebben gerealiseerd. Van Driel heeft zelf ruim 40 boeken op zijn naam staan, opende de grootste cd-romwinkel van Nederland en haalde via crowdfunding geld op voor zijn eerste roman.

Geen boeklezer?

Natuurlijk, dan ben je meer een doener. En heb je dus zelf een waanzinnig plan? Geef je masterplan door aan Van Driel via Waanzinnigeplannen.nl

6. Verkocht! – Daniel Pink

GETIPT
Verkocht!
Daniel Pink
(Business Contact, 272 blz)
Waarom koffermateriaal?

Omdat het nieuwe boek van Daniel Pink de vinger legt op belangrijke trends. Het verkoopvak verandert, en verkoopvaardigheden worden steeds meer geïntegreerd in je werk. Op dit moment is 'Verkoper' geen verjaardagsfeestjesberoep. Niet voor niets dat verkopers hun beroep op hun visitekaartje verbergen achter termen zoals accountmanager. Pink denkt dat dat gaat veranderen. Niet alleen omdat het verkopersvak verandert, maar ook om de eenvoudige reden dat iedereen zelf een verkoper is. Pinks boek is doorspekt met eigen onderzoek. Hij registreerde wat mensen de hele dag aan het doen zijn. Als je verkopen definieert als ‘iemand ergens toe bewegen’, zijn we liefst 40 procent van onze tijd verkoper, aldus Pink.

Geen boeklezer?

Dan verkoop je 'em toch aan iemand anders? Of bekijk de videoserie met opvolgers van de elevator pitch die Daniel Pink naar aanleiding van zijn boek heeft gemaakt.

7. Theaterinterventies – Marck Oostra en Paul Devilee

GETIPT
Theaterinterventies
Marck Oostra en Paul Devilee
(Boom/Nelissen, 190 blz)
Waarom koffermateriaal?

Omdat veranderen makkelijker gaat als je er een voorstelling van maakt. Marck Oostra is afgestudeerd acteur, maar ook veranderkundige, en voert al ruim 20 jaar via toneelstukjes en theater veranderingen door in organisaties. 'Een beetje een Paard van Troje', noemt hij dat zelf. 'Verhalen en situaties worden er herkenbaar door. In plaats van vertellen wat mensen moeten doen, laat je zien hoe dingen gebeuren. Dat is veel inzichtelijker.' We moeten weg van de spreadsheets en powerpoints, zegt Oostra. Maak het theater, en het komt echt binnen bij de mensen, betoogt hij, samen met theaterwetenschapper Devilee. 'Het werkt overal waar het management bereid is zichzelf ter discussie te stellen. De mensen ervaren een werkelijkheid die jij als manager niet altijd ziet. Theater is een effectieve manier om daarmee om te gaan.' In het boek een soms wat academische, maar wel veelzijdige beschrijving van hoe dit Paard van Troje ook echt effectief kan worden.

Geen boeklezer?

Oostra heeft ook een expertisecentrum over organisatie-interventies, ECo-i, waar regelmatig openbare demonstraties te zien zijn. Zo zal Wendela Kloosterman een terugspeelvoorstelling begeleiden op Learning Lane, dat 28, 29 en 30 augustus plaatsvindt op Landgoed De Horst in Driebergen.

8. The stuff you can't bottle – King ADZ

GETIPT
The stuff you can't bottle, advertising for the global youth market
King ADZ
(Thames & Hudson, 352 blz)
Waarom koffermateriaal?

Om erachter te komen hoe je de gewilde doelgroep van jongeren kan bereiken met reclame. King ADZ – echte naam: Adam Stone – werkt voor Adidas, Levi's en Honda en is een ster in de reclamewereld. Dit boek is een verslag van de vele gesprekken met succesvolle reclamemakers die hij over de hele wereld voerde. Helaas is er geen standaardformule voor dé campagne, stelt hij. Je zult de juiste taal op het juiste moment moeten spreken, of dat nou online, in print of op tv is. Hij citeert onder andere Erik Kessels, een van Nederlands invloedrijkste reclamemakers: 'Om echt creatief te zijn moet je reclame haten. De meeste reclame is gewoon ondraaglijk.'

Geen boeklezer?

Korte aandachtsspanne, zeker? Bekijk de blogs (1, 2) van Adam, pardon, King ADZ, om te zien waar hij zelf zijn inspiratie haalt.

9. Antifragiel – Nassim Nicholas Taleb

GETIPT
Antifragiel
Nassim Nicholas Taleb
(Uitgeverij Nieuwezijds, 519 blz)
Waarom koffermateriaal?

Hij werd bekend door zijn bestseller 'Zwarte Zwanen', een boek over onverwachte gebeurtenissen met grote impact. Volgens Nassim Taleb, Libanees econoom, wiskundige en schrijver, komen alle grote wendingen in economie en geschiedenis door zwarte zwanen. Achteraf maken we onszelf wijs dat we die hebben zien aankomen – al was het maar een beetje. Daardoor proberen we nieuwe zwarte zwanen te voorspellen en blijven we 'slecht geinformeerde, onverantwoorde risico's nemen.' Zijn nieuwe boek 'Antifragiel' pleit voor systemen die profiteren van volatiliteit: onverwachte gebeurtenissen en rampen. Zo'n systeem overleeft en versterkt zich. Het beste voorbeeld is de natuur. WE kunnen beter instituties bouwen die niet bezwijken bij de volgende zwarte zwaan, maar leren, met vallen en opstaan. Ook pleit de schrijver voor beslissers die hun eigen hachje op het spel durven zetten.

Geen boeklezer?

Bekijk het bijna 20 minuten durende college dat Nassim Nicholas Taleb begin dit jaar gaf, als je durft.

10. Insanely Simple – Ken Segall

GETIPT
Insanely Simple, the obsession that drives Apple's success
Ken Segall
(Portfolio Penguin, 200 blz)
Waarom koffermateriaal?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Logisch: het gaat over Apple, dus het is sexy. Maar, eerlijk is eerlijk, 'Insanely Simple' is ook gewoon een erg leuk en informatief boek. Ken Segall, die als creative director en consultant jarenlang betrokken was bij de marketing van Apple en de naam 'iMac' bedacht, beschrijft hier hoe je in 10 stappen de succesformule van Apple's eenvoud zelf kan inzetten. Het boek staat vol leuke anekdotes over Steve Jobs en geeft tegelijkertijd goede inzichten over de reden dat Apple tegenwoordig één van de invloedrijkste bedrijven op aarde is. Tip 1? Wees recht door zee. Segall zelf maakte bij zijn eerste ontmoeting met Steve Jobs kennis met de praktische uitvoering van deze tip, toen Jobs hem vertelde: 'I really like the TV you’ve been doing. The print is really shit.' Lekker duidelijk.

Geen boeklezer?

Lees de 2 samenvattende artikelen die we eerder dit jaar over het boek schreven: de eenvoud van Apple in 10 stappen, en een interview met Segall over de kracht van eenvoud