Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De 7 vaardigheden die geen leider kan ontberen

Op elk punt van de carrière, en op elk niveau, blijken (min of meer) dezelfde 7 vaardigheden cruciaal voor een manager. Van inspireren en motiveren tot eerlijkheid, dit zijn de vaardigheden van een goede leider.

leider vaardigheden
Foto: Andy Beales/Unsplash

Op elk punt van de carrière, en op elk niveau, blijken (min of meer) dezelfde 7 vaardigheden cruciaal voor een leider (manager). Dat blijkt uit onderzoek van Jack Zenger en Joseph Folkman, waarover Harvard Business Review bericht.

De twee hadden het onderzoek opgezet vanuit de veronderstelling dat op verschillende momenten in de carrière verschillende vaardigheden nodig zijn: bijvoorbeeld dat in het begin van de loopbaan resultaatgerichtheid belangrijk is, en later bijvoorbeeld meer strategisch perspectief.

Welke vaardigheden zijn het meest belangrijk voor een leider?

Ze legden 16 verschillende vaardigheden voor aan maar liefst 332.860 mensen: leidinggevenden, hun collega’s en hun medewerkers.

De vraag erbij was of ze 4 competenties konden benoemen welke volgens hen het meest belangrijk was voor het succes van een leidinggevende. De resultaten die daaruit kwamen werden vervolgens vergeleken voor managers op verschillende niveaus.

Consistentie: 7 belangrijke vaardigheden

Opvallend genoeg was er een grote consistentie in de antwoorden, aldus Zenger en Folkman, over alle niveaus heen. Voor supervisors, middenmanagers, senior managers kwamen dezelfde zeven competenties bovendrijven, voor de topmanagers golden er 6 van de 7 (bij hen was ‘een strategisch perspectief ontwikkelen’ belangrijker dan bij de anderen).

Opvallend genoeg: technische of professionele expertise zit niet bij de top-7; het merendeel gaat eerder om zogeheten ‘soft skills’.

De top 7 competenties voor goed leiderschap:

  1. Anderen motiveren en inspireren (38%)
  2. Integer en eerlijk zijn (37%)
  3. Problemen analyseren en oplossen (37%)
  4. Resultaatgericht zijn (36%)
  5. Helder en krachtig communiceren (35%)
  6. Samenwerking en teamwork stimuleren (33%)
  7. Relaties opbouwen  (30%)

Minder dan de helft

De andere 9 genoemde competenties in de test werden echter minder dan de helft zo vaak gekozen als de top-7. Wat de conclusie wel rechtvaardigen kan dat deze 7 de belangrijkste zijn, aldus Zenger en Folkman. Al verandert volgens hen het relatieve belang van deze 7 onderling wel, hoe hoger iemand klimt op de carrièreladder.

Zo moeten middenmanagers vooral goed zijn in ‘problem solving‘, en wordt van meer senior managers verwacht dat ze krachtig kunnen communiceren. Hetgeen de onderzoekers tot de conclusie leidt dat wie hogerop wil, nu alvast kan kijken welke vaardigheden daarvoor het meest gewenst zijn.

Maar dat tegelijkertijd de 7 essentiële vaardigheden in elk geval nóóit mogen ontbreken en daar vooral de focus op gericht moet zijn.

goede leider vaardigheden

Foto via Flickr.com

4 manieren om als leidinggevende je betrouwbaarheid te vergroten

Medewerkers verwachten tegenwoordig meer van hun leidinggevenden dan pakweg tien jaar geleden. Gedrag waar je toen nog mee wegkwam, wordt nu hard veroordeeld. Bewegingen als metoo, antiracisme en ook de pandemie hebben de behoefte aan vertrouwen en veiligheid op de werkvloer vergroot.

Wat kun je als leidinggevende doen om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers jou vertrouwen?

#1 Laat zien wie je bent en wie je zegt te zijn

Maak je mensen duidelijk waar je voor staat. Als je zegt dat je teamwork belangrijk vindt, moet je teamleden ook de ruimte geven. Geef fouten toe. Mensen zullen het waarderen (en belonen met vertrouwen) als je eerlijk toegeeft dat je de mist in bent gegaan.

#2 Behandel anderen (en hun werk) met respect

In veel bedrijven worden werknemers beoordeeld op hun persoonlijke output, op hun ideeën of de oplossingen die ze aandragen. Het is belangrijk dat je daar als manager respect voor toont, want ze leggen een stukje van hun persoonlijkheid op tafel. Creëer mogelijkheden voor je medewerkers om te ‘shinen’. Vraag om feedback en geef die ook.

#3 Bouw bruggen binnen de organisatie om de eenheid te vergroten

‘Als corona een ding heeft laten zien, is het wel hoe verdeeld onze wereld is geraakt’, zegt Carucci. Ga hier binnen je bedrijf mee aan de slag. Beloon mensen die zich inzetten voor het gezamenlijke doel.

Maak je organisatie veilig. Medewerkers moeten fouten kunnen maken. Help mensen om dingen te leren en weer op het goede spoor te komen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Zoek de balans tussen transparantie en discretie

Je wint als baas aan vertrouwen als je vertelt over jezelf en hoe je over dingen denkt. Leg ook uit waarom je iets soms niet kunt vertellen. Blijf ver weg van roddel en achterklap, maar geef mensen wel de ruimte om hun ontevredenheid over iets te uiten.

Luister als personeelsleden persoonlijke dingen vertellen, bijvoorbeeld over een vakantie. Werknemers waarderen het als je daarin geïnteresseerd bent, ze voelen zich welkom.

Welke vaardigheden heeft een leider nodig?

Wat zijn leiderschapsvaardigheden?

Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen.

Welke competenties heeft een goede leider?

De top 7 competenties voor goed leiderschap: anderen inspireren en motiveren (38%), integer en eerlijk zijn (37%), problemen analyseren en oplossen (37%), resultaatgericht zijn (36%), helder en krachtig communiceren (35%), samenwerking en teamwork stimuleren (33%), relaties opbouwen (30%).

Welke vaardigheden heb je nodig om hogerop te komen?

Middenmanagers moeten vooral goed zijn in ‘problem solving’ terwijl van senior managers wordt verwacht dat ze krachtig kunnen communiceren. Als je hogerop wilt komen, kun je jezelf de belangrijkste vaardigheden voor goed leiderschap maar beter eigen maken: anderen inspireren en motiveren, integer en eerlijk zijn, problemen analyseren en oplossen, resultaatgericht zijn, helder en krachtig communiceren, samenwerking en teamwork stimuleren, relaties opbouwen.