Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 van mei: de bestuurders die het meeste opvielen

Welke bestuurders lieten van zich horen in mei? Dit zijn de 5 opmerkelijkste nieuwsmakers van de afgelopen 31 dagen.

#1. Hans Breukhoven (Free Record Shop)

Hans BreukhovenEind mei werd Free Record Shop officieel failliet verklaard. Het einde van een tijdperk? In ieder geval voor oprichter Hans Breukhoven, die zijn bedrijf de afgelopen jaren langzaam maar zeker ten onder zag gaan. Is het de schuld van internet, de economische crisis, hevige concurrentie of komt het simpelweg door mismanagement? Geen commentaar, is de enige uiting waarmee Breukhoven zich tot nu toe laat horen. Ondertussen is het laatste woord over de winkelketen nog niet gezegd. De curator gelooft in ieder geval in een doorstart, er zouden zich verschillende Nederlandse partijen met interesse hebben gemeld. In november 2012 droeg Breukhoven de dagelijkse leiding van Free Record Shop over aan Herman Hovestad. Tegen de NOS ontkende hij toen dat hij het zinkende schip verliet. 'Free Record Shop is nog steeds een goed varende boot.'

#2. Marissa Mayer (Yahoo)

Marissa Mayer, ceo van YahooAls er een titel voor stoerste bestuurder bestond, zou Marissa Mayer zeker op de shortlist staan. De nog maar 38-jarige ceo van Yahoo veroorzaakte eerder ophef door thuiswerken af te schaffen, deze maand schudde ze de internetwereld op door blogplatform Tumblr voor 1,1 miljard dollar te kopen. Ondertussen gaan er geruchten dat Yahoo ook interesse heeft in videoplatform Hulu. Marissa Mayer hoopt door de overname van Tumblr het aantal eigen gebruikers te verdubbelen tot ruim één miljard per maand. Niet iedereen heeft er vertrouwen in dat Tumblr in goede handen is: gebruikers zouden massaal overstappen naar concurrent WordPress, terwijl tijdschrift Wired zich afvraagt waarom Yahoo weer een portaal wil worden in dit mobiele tijdperk. Jeff Jarvis, die onder andere bekend is als schrijver van ´What Would Google Do?', heeft er wél vertrouwen in:

#3. Cor Boonstra (ex-Philips)

Cor BoonstraOmroep Max zond 21 mei een documentaire uit over voormalig Philips-topman Cor Boonstra, waarin zijn leven werd samengevat in ruim 35 minuten. Zo weten we nu bijvoorbeeld dat Boonstra als enig aandeelhouder van Molenbergnatie, een distributeur in koffiebonen uit Antwerpen, nog steeds lekker werkt, dat hij het oude bedrijf van zijn vader tussen 1966 en 1974 liet groeien van 3 naar 1200 medewerkers, dat hij denkt 'wel 50 prijzen' te hebben gewonnen voor zijn bestuurlijke prestaties, dat hij met zijn vrouw had afgesproken niet meer te gaan werken maar zijn belofte brak en ceo van Philips werd, dat hij daar werd gezien als slager maar zelf erg tevreden is over zijn prestaties en dat hij na een affaire met zakenvrouw Sylvia Toth weer terugkeerde bij zijn echtgenoot. Tegenwoordig doen ze samen af en toe een potje Scrabble (Zij tegen hem: 'Niet vals spelen he'). Wat zijn vrouw eigenlijk vond van zijn slippertje met Toth? 'Ja, dat was natuurlijk niet leuk.' Bekijk hieronder de volledige uitzending:

Get Microsoft Silverlight

#4. Theo Spierings (Fonterra)

Theo Spierings, ceo van FonterraHoe zou jij je voelen als je verantwoordelijk was voor 12 miljard euro omzet, 30 procent van de export van een land en 9 tot 10 procent van het BNP? Nederlander Theo Spierings blijft er redelijk nuchter onder. Spierings is ceo van het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra en draagt in die rol een enorme verantwoordelijkheid: als zijn bedrijf faalt, dan faalt het hele land. In een interview dat we met hem hadden vergeleek hij zichzelf met de bondscoach van het Nederlands Elftal. Spierings: 'Iedereen kijkt mee, iedereen heeft een mening en iedereen weet het beter. Als het Europees Kampioenschap voetbal bezig is, is niets belangrijker voor Nederlanders. Voor Fonterra duurt zoiets alleen geen vier weken, maar gaat het altijd door.' Droogjes: 'Dat geeft druk ja.' Lees het volledige artikel:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Mike Jeffries (Abercrombie & Fitch)

Mike Jeffries, ceo van Abercrombie & FitchMike Jeffries had een zware maand. De ceo van kledingmerk Abercrombie & Fitch liet zich in 2006 in een interview met Salon ontvallen dat hij zich alleen maar richt op de coole kids. Begin mei werden zijn uitspraken opgerakeld door schrijver Robin Lewis, die erover vertelde tegen website Businessinsider met de aanvulling dat de maten XL en XXL daarom niet te koop zijn bij Abercrombie & Fitch. Het gevolg: beroemdheden die zich tegen Abercrombie & Fitch uitspraken, een Amerikaan die tweedehands kleding van het merk aan daklozen weg gaf (zie onderstaande video die al meer dan 7 miljoen keer is bekeken), een online petitie tegen Jeffries die door meer dan 74.000 mensen werd ondertekend en heel veel negatieve media-aandacht. Op 16 mei bood de ceo op Facebook zijn excuses aan, met de melding dat zijn woorden verkeerd waren geinterpreteerd. Een troost: vergeleken met de maand mei kan juni alleen maar meevallen voor Jeffries.