Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij.

Afgelopen maandag gaf easyJet een winstwaarschuwing af. De zogenaamde ‘omzet per stoel’ wordt met ruim acht procent naar beneden bijgesteld. De brutowinst van het tweede kwartaal dit jaar zal naar verwachting ruim 33 miljoen euro lager liggen. Ook is ceo Carolyn McCall somber gestemd over de komende zomer.

1. Brexit

De ‘Brexit’ heeft het aandeel easyJet diep in de min gedrukt. Sinds de uitslag van het Britse referendum is het aandeel 22 procent minder waard geworden op de Londense beurs. De prijsvechter heeft een groot aantal operationele stations in Europa en wilde juist dat het Verenigd Koninkrijk bij de Europese Unie zou blijven. In eerste instantie dacht easyJet dat de uitslag 'geen impact zal hebben op onze strategie, onze winstgevendheid en de aandeelhouderswaarde'.
Het is de vraag hoe lang het bedrijf dit standpunt kan volhouden na de beursduikeling sinds afgelopen vrijdag.

2. Valutaschommelingen

Het Britse pond was maandag iets meer dan 1,32 dollar waard, zo'n vier procent minder dan vrijdagavond. Dat is nadelig voor easyJet, omdat het als Britse bedrijf afrekent in Britse Ponden. De aanhoudend lage olieprijs geeft easyJet juist een voordeel op de brandstofkosten. Wel klagen diverse ceo's van vliegtuigmaatschappijen over een vermindering in business classvluchten. Bedrijven, zoals olieconcerns, bezuinigen op hun (lange afstand) zakenreizen.

3. Stakingen

EasyJet heeft in diverse landen last van stakingen. In Nederland ligt de Britse budgetvlieger overhoop met Nederlandse vakbond VNV. Er is namelijk nog geen overeenstemming bereikt over een nieuwe cao van zeventig easyJet-piloten die in Amsterdam zijn gestationeerd. De vakbond zegt naar eigen zeggen geen andere uitweg te zien dan het stakingswapen. Ondertussen worden de vluchten door niet in Nederland gestationeerde piloten uitgevoerd, wat voor meer chagrijn zorgt.

Een groter probleem zijn de stakingen van de Franse verkeersluchtleiders. De gevolgen zijn groot: in de maand juni heeft easyJet ca. 700 vluchten moeten annuleren.

4. Terreurdreiging

Na de aanslagen in Parijs hebben easyJet en Ryanair de prijzen van hun vliegtickets fors moeten verlagen. Topman Michael ‘O Leary van Ryanair sprak zelfs van een prijzenoorlog. Beide airliners hebben de bestemmingen Tunesie of Sharm-el Sheikh in Egypte geschrapt. Easyjet heeft nog wel een vlucht naar Hurghada.
Maar ook de vliegtuigcrash van EgyptAir afgelopen mei heeft het vertrouwen in vliegen naar Egypte geen goed gedaan, aldus marktexperts. De Nederlandse overheid adviseert ook om niet naar (delen van) landen als Egypte en Tunesië.
Daar staat wel een sterke toename van vluchten naar Spanje. Portugal en Italië tegenover.

5. Een gewilde ceo

Ceo Carolyn McCall (54) van easyJet blijft positief. Ze zegt in The Guardian dat de luchtvaartsector altijd schokken in de industrie zal overwinnen, want ‘de vraag naar vliegtickets komt altijd terug. Het blijft nog steeds een zeer, zeer goede tijd om als consument te vliegen’.

Begin dit jaar meldde The Telegraph dat Marks & Spencer in McCall de ideale kandidaat zag om de vertrokken Nederlander Marc Bolland op te volgen. Zelf gaf ze direct aan daar geen interesse in te hebben. Maar de tijd dat er aan haar getrokken wordt, is niet voorbij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

easyJet profiel

Opgericht in 1995 door Stelios Ioannou met hoofdkantoor in Luton (de familie Ioannou heeft 33% van de aandelen in handen)
Ceo: Carolyn McCall
Vloot: 233 vliegtuigen, 136 bestemmingen
Aantal klanten in 2015: 68,6 miljoen
Omzet 2015: ruim 4,6 miljard Pond
Netto winst 548 miljoen Pond
Andere easy-merken: o.a. easyStore.com, easyCar.com, easyPizza.com en easyLimousines.com.

Foto boven: Flickr.com
Foto McCall: Flickr.com