Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 to-do’s voor bedrijven die de VUCA-wereld willen overleven

De laatste jaren lijken veranderingen elkaar wel erg snel op te volgen. Concurrenten komen uit onverwachte hoek.

Oude, grote en vaak logge organisaties vallen om en moeten plaats maken voor kleine slagvaardige startups. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie dat niet overkomt? Gary Hamel, al jaren vermeld in de ‘Thinkers 50’, geeft in zijn boek ‘What matters now’ vijf agendapunten om te overleven in de VUCA-wereld van vandaag.

#1 Denk aan het spaargeld van uw moeder.

Ofwel: formuleer de waarden van de organisatie

Hamel pleit voor een terugkeer naar de waarden van rentmeesters: loyaliteit, menslievendheid, voorzichtigheid, verantwoordelijkheid en billijkheid.

Dat zijn grote woorden, die wellicht moeilijk in de praktijk zijn te brengen. Daarom geeft hij een aantal veronderstellingen die u kunt hanteren bij lastige situaties. Beeld u bijvoorbeeld in dat uw moeder al haar spaargeld heeft geïnvesteerd in uw onderneming, om zo roekeloos handelen te voorkomen. Of stelt u zich voor dat uw baas uw oudere broer is, zodat u loyaal aan hem zult zijn en tegelijkertijd niet zult terugschrikken van het geven van feedback of tegengas.

#2 ‘Hoe irriteren we nu onze klanten?’

Ofwel: stimuleer innovatie 


Innovatie is belangrijk voor welvaart en groei, ook in tijden van recessie en bezuinigingen. Het is het enige effectieve verdedigingsmechanisme tegen concurrentie. Succesvolle producten en strategieën zijn immers eenvoudig te kopiëren: daarom moet je altijd zorgen dat je voorop loopt. Om dat voor elkaar te krijgen moet innovatie niet alleen een ‘buzzwoord’ zijn, maar de verantwoordelijkheid van elke medewerker.

Stimuleer een dialoog: ‘Op welke manier irriteren we onze klanten en hoe kunnen we dat verbeteren? Wat zijn de dingen die we kunnen doen om onze klanten juist ontzettend blij te maken, tegen relatief lage kosten?’ Wanneer je daarover een discussie voert met je medewerkers, online en offline, dan zul je op nieuwe onverwachte ideeën komen.

#3 Ga jagen op de toekomst.

Ofwel: vergroot het aanpassingsvermogen


In het verleden was verandering in organisaties vaak crisis-gedreven en reactief. Nu kun je niet langer wachten op de veranderingen in de buitenwereld, maar moet je pro-actief zijn en zelf het initiatief voor verandering nemen. Dat vraagt om verschillende vormen van flexibiliteit en een vooruitziende blik.

Hoe zorg je daarvoor?

Door dwarsdenkers en jonge medewerkers te betrekken in een (online) forum over nieuwe kansen en bedreigingen. Door aandacht te hebben voor nieuwe technologieën en andere branches. En door naar buiten te gaan. ‘It is hard seeing the future when you’re sitting behind the desk’.  

#4 Boor passie aan


Ofwel: ben 'lean en meaningful'

Innovatie en de bereidheid om te veranderen ontstaan uit passie: een passie voor de mogelijkheid om impact te hebben, om een bijdrage te leveren aan het ‘why’ van de organisatie. Bedrijven moeten niet langer ‘lean and mean’ zijn, maar ‘lean and meaningful’.

Veel werkomgevingen zijn echter niet motiverend. Organisaties zijn een samenstelling van verplichtingen en rapportages, van piramide structuren en beperkte doelstellingen, die met zijn allen de vitaliteit uit het werk en een organisatie halen. Niet voor niets blijkt uit onderzoek dat slechts 20% van de medewerkers betrokken zijn bij hun werk!

Schaf de onnodige beperkingen af en geef medewerkers ruimte en autonomie; je krijgt er creativiteit voor terug.

#5 Verander de ideologie

Ofwel: vrijheid is het nieuwe sleutelwoord

Daarmee komen we op de managementfilosofie van een organisatie: die is vaak ingegeven door een behoefte aan controle en efficiency. De behoefte aan beheersing is niet langer voldoende, sterker nog: die kunt u maar beter vergeten. Bureaucratie en controle zijn aan het einde gekomen; vrijheid is het nieuwe sleutelwoord.

Want waarde wordt vandaag de dag niet langer bepaald door het voldoen aan budgetten, prestatiedoelen, geformaliseerde werkprocedures en beleidsregels. 
Nee, waarde wordt bepaald door het onverwacht briljante product, door de ervaring en beleving die mensen hebben met een product of door de bijzondere media campagne. In een organisatie waar controle heerst, gaat het bijzondere en unieke eruit.

Uitdaging

Aan u de uitdaging de ideologie van de organisatie aan te passen en te kiezen voor een nieuwe stijl, waarin vrijheid en autonomie centraal staan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met deze vijf punten heeft u een behoorlijke kluif. Niets doen is echter geen optie: daarmee staan u en uw organisatie stil. En dat wilt u toch zeker niet?

Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online. social media voor leiders die willen bijblijven.