Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 belangrijkste online trends van 2012

Ook in 2012 veranderde de internetwereld razendsnel, mede dankzij de mobiele revolutie. De belangrijkste ontwikkelingen in 3 stappen.

Eens per jaar presenteert Mary Meeker (foto), die ook wel bekend staat als Queen of the Net en tegenwoordig venture capitalist is bij het invloedrijke Kleiner Perkins Caufield & Byers, een overzicht met de laatste trends en ontwikkelingen op internet. Een overzicht van de highlights, met onderaan de volledige presentatie.

#1. Mobiel, mobiel, mobiel

Voor wie het nog niet wist: mobiel heeft de toekomst. Het wereldwijde mobiele internetverkeer groeide dit jaar naar 13 procent van het totale verkeer, terwijl dat percentage in 2009 nog op een schamele 1 procent lag. In India heeft mobiel internet in 2012 al gewonnen van vast internet, andere landen zullen volgen, zegt Meeker. Het aantal geinstalleerde mobiele apparaten zal naar verwachting in Q2 van 2013 wereldwijd hoger komen te liggen dan het aantal gebruikte pc's. In Amerika heeft al meer dan 29 procent van de bevolking een tablet of e-reader, vergeleken met 2 procent minder dan drie jaar geleden. Bovenaan het verlanglijstje van kinderen tussen 6 en 12 jaar oud staat een iPad: 48 procent hoopt de tablet te krijgen van de Kerstman, 39% wil een Wii U, 36% wil een iPad Mini. Slechts 6 procent wil een Microsoft Surface.

Lees ook:
* Het volgende verkoopkanaal is mobiel
* Mobiel verkopen, zo doen zij het

#2. Bezit is uit, gebruik is in

Het internet maakt bezit langzaam maar zeker een achterhaald begrip. Dankzij Spotify kan je je platencollectie de deur uit doen, dankzij YouTube en Netflix (helaas nog niet actief in Nederland) kunnen je dvd's bij het oud vuil, dankzij Airbnb heb je geen hotel meer nodig, dankzij autodeelconcepten zoals Zipcar of – in Nederland – Greenwheels en Car2go kan de auto de deur uit en dankzij initiatieven als Square en PayPal verandert de inhoud van je portemonnee volledig. We danken het allemaal aan het internet, dat de basis vormt achter al deze bedrijven.

Lees ook:
* Spotify: 'vertrouwen in ons businessmodel'
* Betalen in de toekomst, 3 scenario's

#3. Nog meer disruptie op komst

De online ontwikkelingen hebben al aardig wat markten op z'n kop gezet. Denk aan het delen van kennis (encyclopedie v.s Wikipedia), fotografie (fototoestellen vs. smartphones & apps als Instagram), financiering (de bank vs. crowdfundinginitiatieven als Kickstarter) en navigatie (de oude vertrouwde wegenkaart vs. de TomTom en Google Navigatie). Volgens Meeker is er nog meer disruptie op komst. Het meest voor de hand liggende voorbeeld dat ze geeft is de televisie-industrie, waar grootmachten als Apple en Google al op de deur kloppen. Ook het onderwijs en de zorg staan onder invloed van internet grote veranderingen te wachten.

Lees ook:
* Internet is het einde van televisie
* Zo wijst TomTom u de weg
 

De volledige presentatie van Mary Meeker:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.