Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je time-to-market verkorten doe je zo

Je wilt de concurrentie graag te snel af zijn. En dus zet je alles op alles om het nieuwe product als eerste te lanceren. Maar hoe doe je dat zonder alles af te raffelen?

kortere time-to-market verkorten
Foto: Getty

De voordelen van een kortere time-to-market (TTM) zijn welbekend: je troeft de concurrentie af, haalt hogere marges, verdient de kosten sneller terug, en je verlengt de levenscyclus van je product of dienst. Een no brainer dus. Maar waarom verkort dan niet iedereen de time-to-market? Omdat het sneller uitvoeren van bestaande processen vaak niet de oplossing blijkt te zijn. Wil je echt grote stappen maken, dan moet je gaan voor digitale transformatie. Oftewel, de fundamentele delen van je business volledig opnieuw definiëren.

Time-to-market beoordelen

De vraag is uiteraard hoeveel je de time-to-market kunt verkorten. Dat is relatief, zo blijkt. ‘Het verschilt natuurlijk gigantisch van sector tot sector’, zegt Jurjen Witteveen, senior econoom bij ING gespecialiseerd in de maakindustrie en hun ketens. ‘In de mode duurt het realisatieproces misschien 6 maanden, terwijl het in de auto-industrie 6 jaar kan duren voor een nieuw uitgedacht model op de markt is. Je kunt de TTM dus alleen kwalitatief beoordelen aan de hand van hoeveel eerder je bent dan de concurrent.’

Steeds lastiger

Ondanks die grote verschillen, geldt voor alle branches dat een kortere time-to-market enorm belangrijk is om te kunnen overleven. Doordat de productie steeds mondialer wordt, neemt het risico overvleugeld te worden door bijvoorbeeld concurrenten uit China alleen maar toe. Bovendien is één goede innovatieslag niet genoeg, want de tijd die het de concurrentie kost om je bij te benen en zelfs te overvleugelen wordt ook steeds korter. ‘Nokia ging ooit supergoed en is nu weg’, noemt Witteveen als voorbeeld. ‘Over het algemeen zie je dat het steeds moeilijker is om de rest voor te blijven. Je profiteert steeds minder lang van succesvolle innovaties, maar ze blijven wel nodig.’

En niet alleen externe factoren zetten de time-to-market onder druk. Ook de eindgebruiker maakt het bedrijven lastig. Zo stellen klanten steeds hogere eisen, zegt Witteveen. ‘Ze willen steeds vaker iets voor zichzelf, dus moet je klantspecifiek kunnen produceren. Maar als producent wil je ook efficiënt werken. Je wilt dus standaardiseren, maar tegelijkertijd klantspecifieke elementen kunnen aanbrengen. Dat is de kunst. Dat alles zet de TTM onder druk.’

Tips voor kortere time-to-market

Kortom, alleen sneller innoveren en processen standaardiseren is onvoldoende om de strijd voor een kortere time-to-market te winnen. Maar hoe behaal je dan wel het concurrentievoordeel? 3 tips:

#1. Meer samenwerken met andere bedrijven

Een belangrijk element is volgens Witteveen dat bedrijven, hoe klein of groot ze ook zijn, een nauwere samenwerking aangaan met hun toeleveranciers. Je bent immers steeds afhankelijker van hoe snel je toeleverancier innoveert. ‘Bedrijven kopen niet meer enkel in bij toeleveranciers, maar ontwikkelen ook steeds vaker zelf, samen met sleutelleveranciers’, zegt Witteveen. ‘Producten en machines worden steeds complexer. Toeleveranciers hebben meer kennis van specifieke onderdelen van jouw machines dan jij als eindfabrikant. Maak daar gebruik van. Je ziet dat in Nederland bijvoorbeeld met ASML, die steeds meer samenwerkt met VDL die steeds meer aan research & development doet.’

#2. Inefficiënties in systemen wegwerken

Die nauwere samenwerking kan inefficiënties in het hele order- en leverproces weghalen. Dat levert je al veel winst op. Ook MKB-bedrijven kunnen daarvan profiteren. Een voorbeeld dat Witteveen twee jaar geleden in een rapport beschreef is Agrifac, een producent van landbouwmachines. ‘Die hebben veel winst geboekt door data in de keten te delen’, zegt de senior econoom. ‘Je zag bij hen dat de voorraden eigenlijk weggewerkt moesten worden voor ze konden innoveren. Die voorraden konden ze elimineren door de data beter te delen. Dat scheelt je vertraging als je iets niets ontwikkelt en zorgt voor een kortere time-to-market.’

#3. Interne bedrijfsvoering op de schop

Het is niet alleen de samenwerking met externen die beter moet. Ook intern kan veel worden gedaan om de time-to-market te verkorten. ‘Hoe ziet je eigen innovatietraject eruit? Als je veel hiërarchische lagen hebt bijvoorbeeld, dan vertraagt dat de time-to-market alleen maar. De koplopers maken daar grote efficiencyslagen mee.’ Dat heeft wel tot gevolg dat je medewerkers al snel bepaalde competenties missen, legt Witteveen uit. ‘Veel bedrijven zijn bezig om van hun product een dienst te maken. Je betaalt dan niet voor lampen, maar voor het licht. Je denkt hierbij meer vanuit oplossingen voor klanten, en dat is totaal anders dan de verkoop van een lampje of een machine. En daar heb je dus totaal andere mensen nodig.’

Grote slagen in data maken

Uiteindelijk vormt de technologie die je inzet de basis voor bovenstaande tips. Die zorgt voor nieuwe mogelijkheden, maar ook voor de voorwaarden waarin bedrijven zich moeten redden. ‘Het is de enabler op alle gebieden’, zegt Witteveen. ‘Aan de afzetkant versnelt alles door de mondialisering van kennis. En aan de proceskant heb je de data waar je veel mee kunt. Vooral op het delen van data zijn grote slagen te maken. En daar gaat het ook vaak mis.’ Werk aan de winkel dus.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Business Simpel Maken’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Experis Ciber. Experis Ciber helpt bij een excellente, snelle uitvoering van simpel-werkbare oplossingen die resultaat opleveren.

Lees ook: