Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business for Bees, oftewel: hoe je er niet meer bijhoort zonder bijenkast

Rabobank, ASN Bank en Kennedy van der Laan, het zijn zomaar een paar bedrijven die al een bijenkast op het dak hebben. Waarom doen ze dat toch?

Als de bij raakt uitgestorven, volgt de mens niet veel later, is de overtuiging van veel wetenchappers. Massale bijensterfte is dan ook een groot probleem. Zembla zette het thema in 2011 nadrukkelijk op de agenda, met de uitzending De moord op de honingbij, vorig jaar gevolgd door een vervolg daarop.

De schreeuw om aandacht is niet onopgemerkt gebleven. Niet alleen zijn allerlei particuliere en publieke initiatieven ontstaan, maar ook het bedrijfsleven heeft de bij inmiddels ontdekt. De 36-jarige Tom van de Beek levert daar een belangrijke bijdrage aan. Hij zette april dit jaar ‘Business for Bees’ op, een initiatief dat van Nederland 'het meest bijvriendelijke land ter wereld' wil maken, onder meer door binnen 3 jaar minstens 100 bijenkasten bij bedrijven in Amsterdam te plaatsen en daar via het zogenoemde natural urban beekeeping de honingbij de kans te geven te overleven.

Uit de hobbyhoek

Inmiddels hebben al meer dan 20 bedrijven één of meerdere bijenkasten gesponsord, waaronder Rabobank Amsterdam, ASN Bank, de Amsterdamse Stadsschouwburg, Netl BV en advocatenkantoor Kennedy Van der Laan. ‘Door bedrijven bij het bijenprobleem te betrekken, proberen we het imkeren uit de hobbymatige hoek te trekken', vertelt Van de Beek. ‘Bijen houden kun je niet als hobby “erbij” doen. Op verschillende plekken in Amsterdam plaatsen we bijenkasten en we betalen imkers uit voor de verzorging van de bijen.’

I love Beeing

Nadat hij in 2010 een documentaire zag over de bijensterfte is Van de Beek zich gaan verdiepen in de beestjes en het probleem dat de sterfte met zich meebrengt. Hij richtte in 2011 'I love Beeing' op (slogan: 'Without bees no being'), een stichting die stadsimkercursussen organiseert en die inmiddels in verschillende Nederlandse steden navolging heeft gekregen. ‘Al snel kregen we van bedrijven de vraag of wij niet hun goede doel wilden zijn. Appelsientje wilde ons bijvoorbeeld sponsoren. Zij hebben bijenkasten en volken gedoneerd. Ook The Body Shop, Lush, Innocent Drinks en Jack Daniëls kwamen uit zichzelf naar ons toe.'

Cultuuromslag

Een deelnemer van de imkercursus bracht Van de Beek op het idee voor Business for Bees. ‘Hij had een bedrijfskundige achtergrond, hield zich bezig met cultuuromslagen binnen bedrijven en vroeg zich af of bedrijven betrokken konden worden bij het probleem van de bijensterfte. Door in bijen te investeren, investeer je immers in je eigen toekomst. Samen zijn we Business for Bees gestart.'

Aantal pakketten

Bedrijven kunnen bij Business for Bees nu uit een aantal pakketten kiezen. 'Je kunt meedoen door een kast te sponsoren voor minimaal 3 jaar. Wij schaffen de kast aan, een bijenvolk en we zetten een imker aan het werk. Ook gaat een deel naar het vergroenen en verbloemen van de stad.'

Imker gezocht

In de zomermaanden werd de eerste vacature geplaatst: ‘imker gezocht’. Van der Beek: ‘Het liep storm, we kregen honderd aanmeldingen! Zowel van jonge mensen als van gepensioneerden, en zelfs uit België en Duitsland kregen we reacties.’ Business for Bees zorgt voor een opleiding tot biodynamisch imkeren voor de gegadigden. In samenwerking met de gemeente en het UWV wordt nu gekeken of langdurig werklozen ingezet kunnen worden als imker. Inmiddels zijn vijf vacatures opgevuld. Volgend jaar volgt een tweede sollicitatieronde.

Door de stad fietsen

Business for Bees plaatst de kasten groepsgewijs zodat de imkers niet te veel tijd kwijt zijn aan door de stad fietsen. Op de Zuidas worden de kasten van verschillende bedrijven op één dak geplaatst. De vier bijenkasten van de Rabobank staan op het dak van de Amsterdamse Stadsschouwburg. 'Vanaf daar kunnen de bijen zo het Vondelpark in vliegen voor stuifmeel en nectar’, legt Van der Beek uit. ‘Of ze vliegen naar de binnentuinen van de grachtengordel. Bijen kunnen als het moet tot 7 kilometer vliegen.'

Logische stap

Voor Rabobank Amsterdam was het een logische stap om een bijenvolk te adopteren: ‘Rabobank is marktleider in food & agri', verklaart bestuursassistent Susanne de Boer. ‘Het is dus van groot belang voor onze leden dat er duurzame oplossingen komen voor de wereldwijde voedselproblematiek. Voor het slagen van de oogst zijn bijen cruciaal. Daar dragen wij graag aan bij.’

Bijenpaleis

Advocatenkantoor Kennedy Van der Laan heeft één bijenkast geadopteerd dat tegenover haar kantoor in het Bijenpaleis in het Westerpark staat (foto). ‘Toen wij een telefoontje van Tom kregen, was de beslissing om mee te doen vrij snel genomen’, vertelt advocaat Liesbeth Berkouwer. ‘Sinds de oprichting van ons advocatenkantoor 22 jaar geleden willen we ook maatschappelijk en sociaal betrokken zijn. We steunen verschillende initiatieven in de buurt van ons kantoor in Amsterdam-West.’

Honing? Dat hangt ervan af

Van de Beek biedt de sponsorende bedrijven excursies aan naar 'hun' bijenvolk onder begeleiding van een imker, en stelt medewerkers in de gelegenheid cursussen te volgen. Of de bedrijven ook op potjes honing kunnen rekenen hangt af van de productie van de bijen. Bij biodynamisch imkeren wordt alleen honing afgenomen als er na de winter een overproductie blijkt.

Foto's boven: bijenkasten bovenop de Stadsschouwburg Amsterdam

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder een filmpje van Business4Bees:

Meer lezen?

mvo