Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bol.com: ‘procenten’ omzet op smartphone

Bol.com genereert 'enkele procenten' omzet via smartphones, Coolblue ziet juist onvoldoende mobiele animo. Zoek de verschillen.

Vingers in de lucht als het bedrijf waar je werkt al over een mobiele website beschikt. Check? Dan loop je voorop, maar ben je desondanks niet de enige. Bij KLM komt bijvoorbeeld al zo'n  8 procent van de online bezoekers via smartphones, terwijl bedrijven als Domino's in de V.S. en Argos in Engeland volgens Juniper Research al zes tot zeven procent van de omzet via het mobiele kanaal genereren. Hoe zit dat in Nederland? MT vroeg het aan Bol.com, Coolblue, HEMA en de BAS Group (Dixons, MyCom, Dynabyte).

Bol.com: vooral boeken, muziek en games

WAT DOET BOL.COM?

De mobiele website van Bol.com

* Heeft mobiele website, geen apps. Externen kunnen via Open API zelf apps ontwikkelen (en doen dat ook)
* Bezoek via mobiel: 7,9%
* Omzet via mobiel: "enkele procenten"
Het webwinkelbedrijf Bol.com, tegenwoordig onderdeel van Ahold, behaalt op dit moment "enkele procenten" van de totale omzet via aankopen met mobiele telefoons, zo vertelt een woordvoerder aan MT.nl. In augustus maakte Bol.com al bekend dat 7,9 procent van het totale bezoek op dit moment via mobiel komt (let wel, het gaat hier dus om cijfers exclusief tablets), bijna een verdubbeling sinds begin 2012. Bol.com verwacht dat de mobiele aankopen het komende jaar verder zal groeien, onder andere dankzij verbeterde zoekmogelijkheden en de diversiteit aan betaalmogelijkheden (iDeal, creditcard en acceptgiro).

Mobiele bezoekers zijn anders dan websitebezoekers, zegt Bol.com. "Klanten bezoeken de mobiele website veelvuldig om prijzen te checken, reviews te lezen en artikelen te zoeken. Hoewel via de mobiele website al heel veel verkrijgbaar is (nieuw, maar nu ook tweedehands artikelen' en kan worden afgerekend, zien we nu nog dat voornamelijk de populairste boeken, muziek en games via dit kanaal worden verkocht." Een groot deel van de klanten winkelt mobiel en rekent vervolgens op de reguliere website van Bol.com af, of vice versa. De woordvoerder verklaart: "Waar het ons om gaat, is dat de klant altijd en overal toegang heeft tot onze winkel en tot zijn winkelmandje. Als je ’s morgens via je mobiele telefoon een boek in je winkelmandje hebt geplaatst en daar ’s avonds nog speelgoed wil bijplaatsen via je tablet of pc, dan kun je beide handig in één keer afrekenen via ieder gewenst device. Kortom, je winkelwagentje is niet kanaalgebonden en altijd en overal toegankelijk."

Coolblue: onvoldoende animo voor mobiel

WAT DOET COOLBLUE?

Geen mobiele website voor Coolblue

* Mobiele website? Nee
* Mobiele apps? Nee
* Bezoek via mobiel: 12%Een tegenovergesteld geluid komt van Coolblue. Het bedrijf, dat vorig jaar een omzet had van 115 miljoen euro en in de eerste helft van 2012 weer 42 procent groeide, heeft geen speciale mobiele website. De webshopverzamelaar zegt dat daar onder klanten onvoldoende animo voor is. "Uit analyses blijkt dat het grootste gedeelte van de mobiele bezoekers met een tablet surfen en daar is de site voor geoptimaliseerd. En die converteren ook prima", zegt woordvoerder Jos Govaart tegen MT.nl. "Op tablets bestellen via de normale website gaat prima, een mobiele website heeft geen topprioriteit voor ons. Als mensen willen kopen, gaan ze toch wel naar hun tablet of computer. Dan kan je zeggen: dat is een gevolg van het feit dat jullie geen mobiele website hebben. Maar Coolblue kijkt naar twee zaken: we willen de klant blij maken, en winst maken. Dus maken we een afweging."

Volgens het bedrijf komt 12 procent van de webshopbezoekers via mobiel, maar surft een groot gedeelte hiervan op tablets. Daarvoor is de website extra goed geoptimaliseerd. Govaart: "Wij geloven pas in een mobiele site op het moment dat deze waarde toevoegt en geen gimmickfunctie heeft. Een beperkende factor is de techniek op het moment. Mobiel betalen is nog erg moeilijk en in onze ogen wel een vereiste om een mobiele site te maken die waarde toevoegt voor onze klanten."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Twee anderen: HEMA & BAS Group

De BAS Group (110 miljoen omzet in 2011 volgens Twinkle), waar Dixons, MyCom en Dynabyte onder vallen, heeft op dit moment nog geen mobiele website. Waarom niet? Daar is een simpele verklaring voor, zegt marketing developer Marcus Lammers: "Het is in ontwikkeling, we zijn in de afrondende fase beland. We komen met een mobiele site en een applicatie voor alle merken, waarbij de app is gericht op retentie en de site op acquisitie. Eerlijk is eerlijk, we zijn gewoon te laat. Vorig jaar hebben we Dexcom overgenomen en daardoor hebben we een jaar van transitie doorgemaakt. Nu is het tijd voor optimalisatie."

Ook HEMA heeft geen mobiele site, omdat het bedrijf daar nog niet aan toe is gekomen, zo meldt een woordvoerder aan MT.nl: "We zijn volop bezig met internet, met het optimaliseren van onze website en het uitrollen van de webshops in Frankrijk en Belgie. We denken er over na en sluiten niet uit dat we met een mobiele website komen, maar we kunnen niet alles tegelijk."

Meer over mobiel: