Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

BMW-5 favoriet bij managers

Als zakenmensen mochten kiezen, reden ze bij voorkeur in een BMW-5. Van alle automerken is overigens niet BMW, maar Audi favoriet. Dat blijkt uit MT’s auto-van-het-jaar-verkiezing.

Zakenmensen kiezen made in Germany. Als Nederlandse managers de vrije keuze hebben voor hun (volgende) auto, gaat de voorkeur in grote meerderheid uit naar vertrouwde modellen: stevig, snel, sportief, technisch het neusje van de zalm en van de wielen tot het glimmende dak zo Duits als het maar kan. Japan, Korea, Frankrijk en de VS staan erbij en kijken machteloos toe.

BMW versus Audi

‘Welke auto zou u graag willen rijden?’, vroegen we aan de respondenten van MT’s eerste zakenauto van het jaar-verkiezing. BMW’s 5-serie kwam als winnaar uit de bus, liefst 7 procent van de zakenmensen zou, als ze bij de leasemaatschappij de vrije hand kregen, met een stoere 5-serie het bedrijfsterrein afrijden. Overall werd BMW echter afgetroefd door de collega’s bij Audi. De verschillende Audi-modellen kregen bij elkaar opgeteld de meeste stemmen: uit de 40 beschikbare merken koos een verbluffende 24 procent voor een Audi als toekomstige (gewenste) auto.

Man versus vrouw

Het onderzoek vond plaats van eind september tot half oktober. 91 procent van de respondenten is leidinggevend. Verschillen tussen mannen en vrouwen zij te vinden in de motieven waarom voor bepaalde modellen wordt gekozen. Mannen hechten meer waarde aan zitruimte, vrouwen letten veel meer op veiligheid en brandstofverbruik. Vrouwen kiezen, als ze het voor het zeggen hebben, ook veel vaker voor een milieuvriendelijke auto (1,5 keer zo vaak). Mannen en vrouwen zeggen ongeveer even vaak te hard te rijden en ze krijgen gemiddeld evenveel bekeuringen, maar mannen maken beduidend méér kilometers. Bij de vrouwen rijdt de meerderheid 10.000 tot 30.000 kilometer per jaar, de meerderheid van de mannen valt in de categorie 30 tot 50.000 kilometer.

Jong versus oud

Wat leeftijd betreft, zijn er weinig significante verschillen. Het aantal bekeuringen verandert bijvoorbeeld nauwelijks met het vorderen van de leeftijd. Eén verschil: de jeugd (tot en met 35) rijdt beduidend vaker te hard, ruim 45 procent zegt de helft van de tijd of meer de snelheidslimiet te overschrijden. Bij managers vanaf 36 jaar ligt dit gemiddeld op 19 procent. En boven de 60 jaar zegt 0 procent zo vaak te hard te rijden! Voor sommige merken zijn de conclusies van het onderzoek ronduit hard. Bijna 6 procent van de managers die aan het onderzoek meededen rijdt momenteel in een Opel, maar niet echt van harte. Slechts 1 procent zou, als ze de keuze hadden, opnieuw voor Opel kiezen. Ook een groot deel van de Peugeot- en Renaultrijders zouden hun merk inruilen, bijvoorbeeld voor een Mercedes-Benz. Of toch ook een Audi… Opvallend is de dat Audi niet alleen het meest geambieerde merk is, maar ook nu al het meest voorkomende automerk: 12 procent van de managers rijdt in een Audi.

Welk model auto zou u willen rijden?

1. BMW 5-serie 7,4%
2. Audi A6 5,9%
3. Audi A5 5,5%
4. Audi A4 4,7%
5. Volvo XC60 3,1%

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meest gekozen automerk

1. Audi  23,7%
2. BMW  13,2%
3. Volvo 12,1%
4. Volkswagen 7,4%
5. Mercedes-Benz 5,3%