Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blekko gaat live

Google gaan ze niet kapotmaken, dat snapt Blekko ook. De zoekmachine waaraan jaren is gesleuteld zoekt zijn eigen stekje in de zoekmarkt, met een paar slimme handigheidjes. Vandaag gaat hij live.


Google
domineert de zoekwereld, Yahoo heeft de handdoek in de ring gegooid en Microsoft stort miljarden in search om in elk geval een sterke nummer twee te kunnen worden. Search is geen markt waar je als startup even induikt met het voornemen de gevestigde orde kapot te maken.

Topix

Op zich zou je de Amerikaanse startup Blekko dus kunnen negeren. Sinds begin 2008 wordt er aan het project gesleuteld, en er zitten best interessante partijen achter. Investeerders zijn onder anderen Marc Andreessen (ex-Netscape) en Ron Conway (die er vroeg bij was met Google en Paypal). Oprichters Rich Skrenta en Michael Markson zijn bekend van hun eerdere startup, de nieuwscommunity Topix.  Ze haalden voor hun nieuwe bedrijf in drie rondjes 20 miljoen dollar op. Slimme mensen, slim geld, maar het product moet ook iets nieuws bieden om een plek te veroveren naast het almachtige Google.

Slashtags

En ook daarin lijkt voorzien. Mike Arrington van Techcrunch volgt Blekko al vanaf het begin, en heeft al mogen spelen met een vroege versie. Natuurlijk probeert Blekko net zo snel en relevant te zijn met zijn zoekresultaten als Google, maar het zal big brother daarin nooit kunnen verslaan, zeker niet direct vanaf de start. Daarom grijpt het naar een extra handige zoek-feature, Slashtags gedoopt. Daarmee kunnen zoekopdrachten worden verfijnd en vooral beperkt. "/twitter"na een zoekwoord beperkt het zoekveld tot tweets, "/news" tot nieuwssites en "/datum" tot pagina's van een bepaalde datum. De gebruiker kan ook zijn eigen setje favoriete sites aanmaken, en met de slashtag daarbinnen zoeken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beschränkung/Meister

In der Beschränkung zeigt sich der Meister, ljikt het motto van Blekko. "We zorgen ervoor dat de gebruikers alle slechte sites uit hun zoekresultaten kunnen weglaten. Soms schuilt de echte kracht van search in wat je niet zoekt, in plaats van wat je wel zoekt.," aldus Blekko-oprichter Markson op zijn blog. Nog een wezenlijke beperking: Blekko filtert spam uit zijn zoekresultaten. Dat belooft ceo Skrenta in New York Times.

Intussen blijft wat ons betreft hét standaardwerk over hoe Search de wereld verandert: "Search"