Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BinckBank lanceert beleggers-Facebook

BinckBank en de VEB lanceren Shares.nl, een sociaalnetwerksite à la Facebook voor beleggers in Nederland en België.

 

De twee partijen hopen daarmee een alternatief te kunnen bieden voor het slinkende aantal beleggingsclubs. De teloorgang van beleggingsclubs is al jaren gaande en heeft vooral te maken met de vergrijzing van clubleden. Jonge beleggers zijn minder geïnteresseerd in clubbijeenkomsten in een café of in de woonkamer van een lid. "Elk jaar zien we een tiental clubs verdwijnen, terwijl er nagenoeg geen enkele bijkomt", zegt een woordvoerder van BinckBank. "Wij brengen deze mensen weer bij elkaar."

De stap naar online lijkt een logische. Op de eerste dag maakten al 1.500 beleggers zich lid van Shares.

Voor BinckBank is een online platform bovendien een slimme manier om beleggers aan zich te binden. Binck zag het aantal transacties vorig jaar fors teruglopen. Maar volgens een woordvoerder is het platform niet bedoeld als het antwoord op de daling van het aantal beurstransacties.

Shares, dat samenwerkt met de VEB, moet uitgroeien tot een zogenaamde 'community' op internet, vergelijkbaar met Facebook of Hyves, maar dan volledig gericht op Nederlandse particuliere beleggers. Daarbij wil het een toegankelijke bron voor beleggingsinformatie zijn, met nieuwsbronnen als Dow Jones en ANP, gecombineerd met social media en commentaar van beleggers op de site zelf.

Status in community

Achter de site gaan algoritmes schuil die het gedrag van gebruikers herkennen en op basis van hun interesses op maat gemaakte informatie tonen. Beleggers krijgen daarbij de vraag wat de koers gaat doen. Als hij het goed doet, gaat zijn status in de community omhoog.

BinckBank-bestuurder Nick Bortot wijst ook op het leerelement. "Leren van de ervaringen van anderen geeft inzicht en helpt fouten voorkomen", zegt hij. Bortot belooft dat de site vrij van censuur en van commerciele boodschappen zal blijven.

De kosten voor de site neemt BinckBank voor zijn rekening. Het rendement voor de online broker moet komen uit de betere beleggingsresultaten van rekeninghouders. "Aan mensen die er in een half jaar euro 10.000 doorheen brassen en dan weg zijn, hebben wij ook niets", aldus Bortot.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.