Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beter dan Layar?

Layar is niet de enige aanbieder van een augmented reality. Bij AR gebruikers blijkt het ook niet (meer) de favoriet. Die eer kreeg het Oostenrijkse Wikitude deze week, van Augmented Planet.

 

Wiki-wat? Jazeker: de bezoekers van de site augmented planet, helemaal gewijd aan augmented reality browsers zoals die van 'ons' Layar, verkiezen Wikitude boven de Nederlandse aanbieder. De website kent daarom zijn Reader Choice award toe aan de Oostenrijkers. Voor het tweede jaar op rij.

Reality browsers

Een reality browser is een presentatielaag die wordt 'geplakt' op het camerabeeld van een smartphone. Daardoor kan allerlei informatie worden toegevoegd aan het beeld. Dankzij GPS en kompas 'weet' de browser waarop de telefoon wordt egricht. Via de reality browser van Layar bieden onder meer Funda en toeristische trekpleisters informatie.

Layar eerst

Layar was zomer 2009 de eerste die zijn reality browser klaar had voor wereldwijd gebruik op een smartphone. Daarmee trok het destijds volop aandacht van media, maar ook van investeerders. Inmiddels is het prima gefund, onder meer door Prime Ventures, Sunstone Capital en zelfs Intel, maar het is niet meer de enige aanbieder van een AR browser. Het eindigt als nummer twee na Wikitude. Op een derde plek prijkt concurrent Junaio van het Duitse Metaio.

Wikitude, Junaio

Het drietal lijkt het verst met de ontwikkeling van een mobiel augmented reality platform. Allen hebben hun app voor Android en iPhone geschikt gemaakt, Junaio maakt ook software voor Nokia. Ook hebben alle winnaars massa's partijen die hun browser inzetten om klanten te informeren of lokken. 

Wie wint?

Voorlopig ligt de markt grotendeels braak voor de drie winnaars en handenvol andere partijen die augmented reality aanbieden op smartphones. Het aantal smartphones groeit als kool, het aantal AR-gebruikers zal volgen. Vervolgens is het overigens nog wachten op killer apps en verdienmodellen. Maar op een gegeven moment zal zich toch een markt met een top drie aftekenen, die het bij het publiek, investeerders, beleggers en betalende klanten zal moeten winnen.

First mover vs. geavanceerdheid

Wie heeft daarvoor de beste kaarten? Het first mover advantage van Layar geldt alleen voor de mobiele telefoon. Het claimt inmiddels op miljoenen smartphones af fabriek te worden meegeleverd. Het bedrijf achter Junaio is daarentegen de échte AR-pionier, heeft al sinds 2003 ervaring met augmented reality en is voorlopig geavanceerder, met een rijkdom aan grafische mogelijkheden.

Buzz vs. businessmodel

Ook niet onbelangrijk: Metaio is in staat geld te verdienen aan AR, zij het in de b2b sfeer. Layar heeft nog niet gekozen voor een verdienmodel, maar lijkt te gaan voor massa is kassa. Dankzij de steun van venture capital mag het voorlopig nog wel even geld verbranden in plaats van verdienen. Zolang de buzz rond Layar aanhoudt, blijven gebruikers, partners en geld toestromen. Nu al krijgt Layar veel bonuspunten ten opzichte van zijn concurrenten vanwege de partnerships die het wist te sluiten.

Cool vs. bruikbaar

Het ziet er cool uit, augmented reality browsen. Richt je telefoon op een vliegtuig, en een Layar weet feilloos welke vlucht het is, en welk toestel. Maar is AR wel bruikbaar op een smartphone schermpje? Volgers gaan ervanuit, dat de extra virtuele laag in de toekomst vooral op videobrillen, autoruiten of desnoods contactlenzen zal moeten verschijnen om echt handig te worden. De overstap naar dergelijke hardware zullen de winnaars dan op tijd moeten maken.

 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.