Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bedrijven die nu omvallen hebben al 10 jaar niet geïnnoveerd’

Het ergste van de crisis is voorbij, zegt Rogier Thewessen van YoungCapital (StudentenWerk). 5 vragen aan deze ondernemer.

Wie naar de jaarcijfers van YoungCapital kijkt, krijgt het idee dat de lente in de economie alweer is begonnen. De omzet van de holding boven StudentenWerk, het grootste uitzendbureau van Nederland voor studenten, starters en jonge professionals, is vorig jaar namelijk met 10 miljoen euro gegroeid tot 86 miljoen euro, bij een bedrijfsresultaat dat verdubbelde tot 6,5 miljoen euro. Oprichter Rogier Thewessen, die vorig jaar ondernemersprijs LOEY Award won met StudentenWerk, heeft inmiddels Ineke Kooistra als ceo aangesteld.

Onder meer de ontwikkeling van eigen software en de uitbreiding van diensten – IT-detachering en werk voor starters en jonge professionals – heeft gezorgd voor betere resultaten. Ook is het aanbod van diensten uitgebreid: YoungCapital – 25 vestigingen en 250 medewerkers in Nederland- richt zich nu nog sterker op detachering in de ICT en werk voor starters en jonge professionals. Kortom, er lijkt leven in de brouwerij. Vijf vragen aan Rogier Thewessen.

Het werkloosheidscijfer is historisch hoog. YoungCapital groeit. Hoe komt dat?

'Wat ik geleerd heb in de crisis, is dat iedereen zorgen heeft, dat geldt voor ons en ook voor de marktleiders in onze branche. Als je bedenkt dat we opereren in een markt van 15 miljard dan zijn we als bedrijf relatief klein. Voor ons pakte het zo uit dat we juist in de dalende markt konden gaan groeien. Toen we net begonnen, waren we volledig afhankelijk van klanten in het midden- en kleinbedrijf. Vervolgens zijn we ervaring op gaan doen met deelnemen aan tenders bij grote bedrijven. We hebben 2 tot 3 grote bedrijven binnengehaald, die voor veel omzet zorgden. Die kans konden we als relatief kleine partij juist in de crisis grijpen. We zijn daardoor minder afhankelijk van één segment van de markt.‘

Er wordt veel gesproken over het herstel van de economie. Zie jij die tekenen ook?

'Ik spreek met veel met ondernemers. Hoewel er nog geen hosannastemming is, proef ik toch echt een positieve stemming. Bij al onze 25 kantoren merken we dat. Het eerste kwartaal is in deze branche traditioneel het moeilijkste kwartaal en we merken dat er weer meer projecten in de pijplijn zitten en dat voorstellen makkelijker vallen. In de crisis zoeken bedrijven vooral naar medior profielen bij het invullen van functies. We zien sinds het laatste kwartaal dat bedrijven weer bereid zijn te investeren in het opleiden van jonge mensen. Dat zie ik als een positief signaal.‘

Hoe kijk je aan tegen de op handen zijnde inperking van het flexcontract? Die heeft als doel meer jongeren aan het werk te krijgen.

'Alles wat je doet, moet je proberen, laat ik dat voorop stellen. De bedrijven willen in deze tijd gewoon liever met flexcontracten werken. Dat de periode nu wordt teruggebracht van 3 naar 2 jaar zal zeker niet automatisch leiden tot meer vaste banen. Het zou zelfs een averechts effect kunnen hebben. Bedrijven denken gewoon heel goed na voordat ze een contract voor onbepaalde tijd geven. Het kan dus ook de andere kant op werken: dat bedrijven juist afscheid nemen na twee jaar. Voor uitzenders kan het een positief effect hebben en ook voor onze doelgroep. Wij richten ons uitsluitend op jonge mensen en merken in die doelgroep dat mensen niet meer bij een bedrijf gaan werken en daar per se een vast contract willen. Ze zoeken plekken waar ze in de eerste jaren van hun loopbaan veel ervaring op kunnen doen.‘

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Je bent ook investeerder met het YoungCapital Fund. Wat is je meest recente investering?

'Dat moet nog even geheim blijven, we zijn net bezig met een investering in een mooie startup in de ticketingmarkt. Het is niet zo dat we zeggen tegen jonge ondernemers “kom maar hier, want we hebben miljoenen om uit te delen”. We vinden het wel belangrijk om seed investeringen te doen. We praten veel met leuke startups, maar we doen alleen investeringen in die startups die van onze database kunnen profiteren en waar wij ook weer profijt van kunnen hebben. Zo hebben we recent geïnvesteerd in Stuvia, een bedrijf dat een marktplaats heeft ontwikkeld voor studiemateriaal. We helpen hen met een investering in geld maar vooral door ze te koppelen aan ons online netwerk. Hierdoor kunnen ze heel snel internationaal uitrollen zonder veel geld te hoeven investeren in marketing.’

Heb je een tip voor bedrijven?

'Ik denk dat we het ergste met de crisis nu echt gehad hebben. En die bedrijven die het tot nu toe gered hebben in het mkb hebben het heel goed gedaan. Wat ik zie is dat vooral die bedrijven omvallen die al tien jaar niets met innovatie gedaan hebben. Mijn tips is dus om niet stil te zitten. Kijk naar de winnende concepten in je branche en neem daar de beste elementen van over.’