Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: de Porsche Cayenne S

MT-autoredacteur Philip Bueters wordt warm van veel auto's. Maar ook van de nieuwe Porsche Cayenne S? Voor het nieuwe magazine testte Philip deze 'vaandeldrager'.

MT-autoredacteur Philip Bueters wordt warm van veel auto's. Maar ook de nieuwe Porsche Cayenne S? Voor het nieuwe magazine testte Philip deze 'vaandeldrager'.
Foto: Maartje Geels

Hoe lang mogen we Porsche nog sportwagenfabrikant noemen? Cijfermatig slaat het nergens meer op: in recordjaar 2017 brak Stuttgart een record met net geen kwart miljoen verkochte auto’s en nog geen kwart daarvan waren negen-elfjes en 718’s. SUV’s en Panamera’s,
die zorgen voor volume en groei, met de Cayenne, het eerste model waarmee Porsche puristen tegen de schenen schopte, als trotse vaandeldrager. En ook in zijn derde modelleven bewijst die met de handen in de zakken: een Porsche hoeft geen staartlastige, luchtgekoelde hork te zijn om Porsche te mogen heten.

De Cayenne was de best rijdende SUV in de markt en dat is hij – goddank in een weer iets toonbaarder jasje – gebleven. Daarvoor moesten de ingenieurs wel actieve schokdempers, luchtvering en in deze S een 440 pk Audi-V6 uit de kast halen, plus alle innovatieve tovenarij waartoe Porsche-adel verplicht, maar de twee ton Duits staal voelt speels aan als een hete hatch. Zet alles op standje straf met die lekkere draaischakelaar op het stuur en je zou zelfs kunnen fantaseren met een  sportwagen onderweg te zijn. Pas in overdreven snel genomen bochten dwingt zijn massa de Cayenne van de gekozen route.

Maar log? Geen moment. Wel heerlijk comfortabel als het mag. Misschien wel comfortabeler dan de Panamera, dankzij beter uitzicht, een MT01 Mobiliteitzee van ruimte en een veel minder uitdagende instap. Is de Cayenne, nu de helft van de autoverkopen richting SUV-achtigen gaat, niet een salonfähig alternatief? Terug in het manisch perfect afgewerkte interieur, waarin de familietrekken mooi tot hun recht komen: die brede middenconsole, die hooggeplaatste chronometer en de herkenbare lay-out waarin Porsche al decennialang de kilometers en toeren aangeeft. Gelukkig geen virtuele fratsen rond de hoofdklokken en verder on-ergonomisch eigenwijs wat de knoppenbende betreft, want wie wil er een allemansvriend als er een wagen binnen bereik is met de startknop links van het stuur? Nee, de nieuwe Cayenne is meer dan voldoende Porsche om zijn schild te mogen voeren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

GEREDEN
Porsche Cayenne S
PRIJS
vanaf € 127.458

De autotest is onderdeel van het nieuwe MT Magazine. Wil je meer artikelen en interviews lezen? Bestel dan een exemplaar.