Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Artificial Intelligence is een techniek om te groeien, niet om te bezuinigen

Veel ondernemers zien in Artificial Intelligence een kans om de kosten van de operatie naar beneden te brengen. Onderzoek wijst uit dat je het beter kan inzetten om te groeien.

Automatiseren draaide altijd om het optimaliseren van processen waarbij de mens werd vervangen door de machine. Het is dus niet zo heel gek dat veel CEO's bij het horen van de term AI denken aan mogelijkheide om de kosten omlaag te brengen.  Echter, kostenreductie is niet te voornaamste reden om kunstmatige intelligentie toe te passen, blijkt uit onderzoek van Jacques Bughin en Eric Hazan, respectievelijk partner in Brussel en Parijs van McKinsey & Co. Bughin en Hazan ondervroegen 3.000 bestuurders uit 10 verschillende landen werkzaam in 14 branches naar hun houding ten opzichte van Artificial Intelligence. Wat bleek was dat uitvoerend bestuurders met weinig ervaring met AI het net zo vaak zagen als een techniek om kosten te besparen dan om de business uit te breiden. Bestuurders die wel ervaring hadden met AI noemden twee keer zo vaak groei als reden om het te te passen.   De reden dat het toepassen van AI leidt tot meer business is vooral dat het leidt tot nog meer data en dus meer haakjes voor nieuwe kansen. Het heeft dus een sterk zichzelfversterkend effect. Data voedt AI en AI zorgt weer voor meer data. Bedrijven die serieus met machine learning aan de slag gaan, ervaren daardoor groei. Voorsprong op de concurrentie Bedrijven die nu al met AI aan de slag gaan ontwikkelen daarnaast een forse voorsprong op de rest. Ze maken beter gebruik van alle data die ze in huis hebben doordat ze bijvoorbeeld sneller verbanden kunnen zien dan de concurrent. Maar hun waardevolle databerg groeit ook nog eens exponentieel aan ten opzicht van de concurrentie. 'Achterblijvers zullen het steeds moeilijker krijgen om aan te haken', schrijven de onderzoekers. De allergrootste  investeerders in machine learning zijn techreuzen als Amazon, Google, IBM en Facebook, worden daardoor snel machtiger. Wat opvalt is dat investeringen in AI vooral geconcentreerd zijn in de Verenigde Staten. '66 procent van de investeringen gebeurt door bedrijven in de VS. 17 door Chinese bedrijven', schrijven de onderzoekers.  Die investeringen concentreren zich weliswaar bij de grote bedrijven in Silicon Valley, maar ook andere grote industriën zien de mogelijkheden. Met name in de financiële sector en in de automotive wordt kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet. In de financiële sector vooral om  de service te verberteren en beter in te spelen op de wensen van de klant. In de automotive is het gebruik tweeledig. Aan de ene kant wordt AI ingezet voor het eigen proces - hier is dus wel degelijk in sommige gevallen sprake van kostenreductie. Maar de belangrijkste toepassing in de automotive is toch wel de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.
Foto: Getty Images

Automatiseren draaide altijd om het optimaliseren van processen waarbij de mens werd vervangen door de machine. Het is dus niet zo heel gek dat veel CEO’s bij het horen van de term AI denken aan mogelijkheden om de kosten omlaag te brengen.

Artificial intelligence brengt groei

Echter, kostenreductie is niet te voornaamste reden om kunstmatige intelligentie toe te passen, blijkt uit onderzoek van Jacques Bughin en Eric Hazan, respectievelijk partner in Brussel en Parijs van McKinsey & Co. Bughin en Hazan ondervroegen 3.000 bestuurders uit 10 verschillende landen en werkzaam in 14 branches naar hun houding ten opzichte van Artificial Intelligence.

Wat bleek was dat uitvoerend bestuurders met weinig ervaring met AI het net zo vaak zagen als een techniek om kosten te besparen dan om de business uit te breiden. Bestuurders die wel ervaring hadden met AI noemden twee keer zo vaak groei als reden om het te te passen.

De reden dat het toepassen van AI leidt tot meer business is vooral dat het leidt tot nog meer data en dus meer haakjes voor nieuwe kansen. Het heeft een sterk zichzelf versterkend effect. Data voedt AI en AI zorgt weer voor meer data. Bedrijven die serieus met machine learning aan de slag gaan ervaren daardoor groei.

Voorsprong op de concurrentie

Bedrijven die met AI aan de slag gaan ontwikkelen daarnaast een forse voorsprong op de rest. Ze maken beter gebruik van alle data die ze in huis hebben doordat ze bijvoorbeeld sneller verbanden kunnen zien – klanten met profiel X kopen ook B en Y – dan de concurrent waar mensen de analyse uitvoeren. Maar hun waardevolle databerg groeit ook nog eens exponentieel ten opzichte van de concurrentie. ‘Achterblijvers zullen het steeds moeilijker krijgen om aan te haken’, schrijven de onderzoekers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De allergrootste investeerders in machine learning zijn techreuzen als Amazon, Google, IBM en Facebook, worden daardoor snel machtiger. Wat opvalt is dat investeringen in AI vooral geconcentreerd zijn in de Verenigde Staten. ’66 procent van de investeringen gebeurt door bedrijven in de VS, 17 door Chinese bedrijven’, schrijven de onderzoekers.

Die investeringen concentreren zich weliswaar bij de grote bedrijven in Silicon Valley, maar ook andere grote industrieën zien mogelijkheden. Met name in de financiële sector en in de automotive wordt kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet. In de financiële sector vooral om de service te verbereren en beter in te spelen op de wensen van de klant. In de automotive is het gebruik tweeledig. Aan de ene kant wordt AI ingezet voor het eigen proces – hier is dus wel degelijk in sommige gevallen sprake van kostenreductie. Maar de belangrijkste toepassing in de automotive is toch wel de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.