Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple start zijn tv-offensief

Steve Jobs kijkt mee met de rest van de tech-wereld als Apple vandaag zijn nieuwe plannen en producten lanceert. Speculaties zijn er genoeg: over een nieuw besturingssysteem, nieuwe laptops, maar vooral: vandaag start Apple zijn tv-offensief.

Het is altijd feest op de Apple Worldwide Developers Conference (WWDC), in San Francisco. Apple onthult er regelmatig zijn belangrijkste nieuwe software en andere producten. Ook vandaag zal Apple-ceo Tim Cook wat (software)primeurs uit zijn mouw schudden, gelardeerd met fenomenale verkoopcijfers en de vertrouwde superlatieven. De afgelopen weken is door alle techliefhebers driftig gespeculeerd op waar Cook mee zal komen.

iOS6, Maps, Macbooks

Het meest zeker is de opvolger van Apple's besturingssysteem voor iPad en iPhone, iOS. Versie 6 bevat nuttige verbeteringen, waaronder de spraakbesturing van Siri voor de iPad, maar er is ook slecht nieuws: de eerste generatie iPads draait er niet meer op. Waarschijnlijk komt Apple ook met een eigen versie van Google Maps, in 3D. Wat de computerhardwarebetreft, rekent de buitenwacht ook op nieuwe laptops. De opvallendste vernieuwing van de Macbook Pro zal het scherm zijn: hoog tijd dat die de enorm hoge resolutie van de laatste iPad en iPhones volgen.

TV…

Onzekerder en veel spannender wordt wat Cook te melden heeft over de tv-plannen van zijn bedrijf. Uit de biografie van Steve Jobs wisten we al, dat hij er tot en met zijn sterfbed op de bekende obsessionele wijze mee bezig was: Apple moet zijn magie eindelijk eens binnenbrengen in de tv-wereld. Ja, dat deed het al jaren met Apple TV, de kleine kastjes voor onder het scherm die aanvankelijk een uitgeklede Mac waren, en in een tweede versie nog kleiner en meer gericht op het doorgeven van films uit Apple's iTuneswinkel. Maar het wordt tijd om door te pakken, met een eigen toestel dat alle andere overbodig maakt. 

… maar geen TV

Dat toestel zelf neemt Cook waarschijnlijk nog niet mee. Maar de hardware is dan ook een beetje bijzaak voor het plan om de televisiewereld op zijn kop te zetten: iedereen kan een mogelijke Apple tv zó uittekenen, daarin zal de revolutie niet schuilen. De tv-wereld op zijn kop zetten gaat eerder om het bedieningsgemak en vooral de toegang tot – excusez-le-mot – content. Bij de nieuwste tv's die nu al met het internet zijn verbonden, verloopt die via apps. Vandaar dat Apple waarschijnlijk zijn ontwikkelaars de beschikking zal geven over een SDK (software developers kit) waarmee ze apps kunnen gaan knutselen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apps maken het verschil

We waren het misschien alweer vergeten, maar de iPhone werd pas écht een doorslaand succes, toen derden er software voor mochten gaan ontwikkelen. Vandaar dat Apple voor zijn nieuwe tv-platform, alvast iTV gedoopt, ook een apart besturingssysteem in de maak heeft, waarvoor het vandaag de ontwikkelaars enthousiast wil krijgen. Nou zijn apps voor de tv niets nieuws. Philips, Samsung, Sony, alle grote televisiefabrikanten zetten stevig in op de combinatie van connected tv's met apps. Ook Google stapte een tijd geleden in de strijd. Die slimme toestellen verkopen goed, maar het gebruik dat kijkers maken van de interactieve extra's komt nauwelijks van de grond.

Apps volgens Apple

Dat doet ergens aan denken. Als we de iPhone er weer even bij mogen halen: ook dat was het zoveelste toestel dat mobiele software accepteerde. Nokia's konden dat al sinds jaar en dag, met vlaggenschip Communicator als stamvader aller smartphones. Ook Windows Mobile was al aan zijn zesde versie toe, met telkens de mogelijkheid om software te downloaden en te installeren. De iPhone was het eerste toestel waarop die mogelijkheid ook echt lekker werkte, de rest is geschiedenis. Inmiddels worstelt Nokia om zich terug te vechten in de hogere segmenten van de telefoonmarkt. Nu zal niemand verwachten dat Apple Samsung op de knieën dwingt in de tv-wereld, maar razend benieuwd maakt het wel: tv volgens Apple.

Lees ook:

De baas van het Duitse Bayer draagt de leiding over aan de werkvloer – als dat maar goed gaat

Farmagigant Bayer moet innovatiever, creatiever en sneller worden. Dat kan volgens ceo Bill Anderson door radicaal te breken met de hiërarchie binnen het bedrijf. Hij deed dit eerder ook bij Roche. 'Denken dat hij hetzelfde trucje bij Bayer kan doen, is zijn valkuil', zegt leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy.

bill anderson bayer ceo
Bill Anderson is sinds juni 2023 ceo van Bayer. Foto: Bayer

Wie de presentatie van Anderson en zijn gevolg over het reorganisatieplan op Youtube bekijkt, kan niet anders dan geloven dat zijn plan gaat werken. Naast het enthousiasme van de topman en zijn medebestuursleden mag Gary Hamel van de Londen Business School en schrijver van het boek Humanacracy vertellen hoe belangrijk het is om de mensen op de werkvloer het leiderschap te geven.

Wereldwijd voelt 80 procent van de werknemers zich niet betrokken bij hun werk, zegt Hamel. Hoe kan dat? Hij heeft diverse slides met data voor dit antwoord, maar het komt er in het kort op neer dat bedrijven hun werknemers in een omgeving laten werken vol met regels en een opeenstapeling van managementlagen. Elk besluit duurt door deze uit de kluiten gewassen hiërarchie maanden. Dat is een giftige omgeving voor innovatie.

Ommekeer voor Bayer

Terwijl Bayer innovatie hard nodig heeft, want het gaat niet goed met de Duitse farmagigant. De resultaten vallen flink tegen, de aandelenkoers is gehalveerd en er is snel een ommekeer nodig.

Dus ziet topman Bill Anderson geen andere mogelijkheid dan de controle door managers af te schaffen. Vanaf nu krijgt de werkvloer de leiding en de 1.362 pagina’s aan regels, ‘die toch niemand kan onthouden’, worden voor 99 procent geschrapt. Dynamic Shared Ownership heet dit plan, stelt Anderson. Kortweg: ‘DSO’.

Zoals gezegd, wie deze presentatie aanhoort, kan DSO alleen maar toejuichen. Het werken bij Bayer wordt eenvoudiger, zonder regels, en iedereen wordt een leider. ‘Onze banen worden betekenisvolle banen’, zegt Anderson op Youtube.

Gevaarlijk kunstje

Geef hem eens ongelijk: zelfcontrole heeft een positief effect op de motivatie van werknemers, blijkt keer op keer uit wetenschappelijk onderzoek. Bovendien heeft de topman ook bij concurrent Roche een systeem van zelfsturende teams ingevoerd, wat DSO in feite is. Hij heeft dus ervaring.

Lees ook: 5 tips om een zelfsturende teams in je organisatie te creëren

Toch is het precies dat vertrouwen van Anderson om dit kunstje nog een keer te doen, dat gevaarlijk is. De eerste les in veranderkunde is namelijk dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Dat heeft te maken met de context; die is overal anders. Elk bedrijf is anders, de locatie is anders, de hoofdrolspelers zijn anders, het moment is anders dan de vorige keer. En als de context anders is, dan kan de uitkomst ook zomaar 360 graden anders uitvallen.

Diepgeworteld cultuurverschil

Die context is bij Bayer wezenlijk anders dan bij Roche. Zo heeft Bayer veel meer werknemers dan Roche. Bayer is in een reeks aan rechtszaken verwikkeld die het bedrijf miljarden en veel kopzorgen kost.

En een ander groot contextverschil tussen de twee farmabedrijven is dat Roche zijn basis heeft in Zwitserland en Bayer in Duitsland. Daardoor zit bij Bayer hiërarchie diepgeworteld in de mensen. Om dat af te schaffen en de werknemers de leiding te geven, vraagt een aanpassing van de werknemers die niet voor iedereen even gemakkelijk zal zijn.

Als de meer dan 100.000 werknemers van Bayer tot nu toe onder de Duitse hiërarchie hebben geleefd en gewerkt, en gewend zijn aan orders, regels en controle, dan weten diezelfde werknemers zich niet opeens raad met de vrijheid die hun wordt gegeven om een zelfsturend team te vormen. Van afwachten op dat wat de baas zegt, zullen ze initiatief moeten nemen. En bij zelfsturende teams geldt: een beetje zelfsturend, dat werkt niet.

Structurele feedback is cruciaal

Nu begrijpt Anderson wel dat deze ommekeer gepaard gaat met vallen en opstaan. In elk veranderproces zit een chaotische fase, waarin iedereen afscheid moet nemen van een oude manier van werken en een nieuwe moet omarmen. Dat is bij Roche niet anders zijn geweest.

‘We zijn allemaal opgegroeid in dit systeem’, zei hij ooit. ‘Het is heel gemakkelijk om terug te vallen in oude gewoonten.’ Mede daarom krijgen de medewerkers hulp bij de nieuwe werkwijze. Er staat een compleet hr-plan klaar om iedereen te leren met eigen ideeën te komen.

Het is de vraag of dat hr-plan voldoende is. Van levensbelang bij een ommekeer naar zelfsturende teams is bijvoorbeeld structureel feedback, iets wat in een organisatie met controle en gezag vaak niet wordt gedaan en wat veel mensen best eng en lastig vinden.

Lees ook: Hoe je constructief feedback geeft (en zelf krijgt van werknemers)

Dus ook al worden mensen getraind op het geven van feedback, als ze het om persoonlijke redenen niet doen, dan blijkt uit onderzoek dat het geven van leiding aan het personeel juist nadelige gevolgen kan hebben. Zodra zelfsturende teams elkaar geen of onvoldoende feedback geven, ontstaan disfunctionele veranderingen met nadelige gevolgen voor de prestaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gedrag veranderen vraagt tijd

De bedoeling van Anderson is goed. Er moet wat veranderen bij Bayer, want doorgaan op de huidige weg kan ook niet. De vraag is of deze verandering de juiste is. Achttien maanden heeft Anderson ervoor uitgetrokken. Dat lijkt lang, maar toch nog een korte blik naar Roche.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een artikel op het platform Medium is Roche vijf jaar sinds het DSO heeft ingevoerd verre van klaar met de reorganisatie. Gedrag veranderen vraagt meer dan een andere structuur.

Lees ook deze artikelen over leiderschap van Franka Rolvink Couzy: