Business

Opel Ampera-e: een volkse revolutie waar je ver mee komt

MT's Philip Bueters testte de volledig elektrische Opel Ampera-e, en kreeg verrassend veel kilometers voor zijn geld.

Zo doodordinair als hij oogt, zo revolutionair is de Opel Ampera-e. Niet omdat de Europese versie van de Chevrolet Bolt elektrisch is en daardoor heerlijk rijdt, stil, vloeiend en, als je daar zin in hebt, bloedsnel. De werkelijke doorbraak is de actieradius die je krijgt voor je geld. Tesla Model S In een dikke Tesla Model S zweet je ook nooit peentjes om een lege batterij, maar die is onder de 90 mille niet meer leverbaar. Voor minder dan de helft komt de Ampera-e op papier 520 kilometer ver, in de praktijk zijn dat nog altijd 400 echte kilometers. Een geruststellend getal. Het maakt elektrisch rijden een stuk praktischer en – belangrijker nog – minder spannend. Is de laadpaal weer bezet door plug-inhuichelaars? Dan laden we thuis wel. En mocht de nood aan de man zijn, dan pompen we bij Fastned in een half uurtje genoeg prik erbij voor de volgende 200 kilometer. Zolang je je met de elektro-Opel aan de maximumsnel- heden houdt, is hij ook op de snelweg redelijk zuinig. Zuinig Zuinig is hij trouwens ook van binnen. Dit is een Amerikaanse budgetauto, met veel hard plastic, een matig dashboard en een onhandig multimedia- systeem. En noem ons ouderwets, maar we navigeren toch liever met een ingebouwd systeem dan via onze telefoon. Helaas: niet leverbaar. En toch, voor nog geen 41 mille kom je tweemaal zo ver als met de meeste compacte concurrenten. De volkse Opel lijkt ook de veelbesproken Tesla Model 3 te snel af te zijn – die komt pas volgend jaar en gaat met zijn grootste batterij tegen de 50 mille kosten. Líjkt, want de Ampera-e is nauwelijks tot niet leverbaar. Als je hem nu bestelt, durft Opel niet eens te beloven dat hij volgende zomer wordt geleverd. Het is bijna tragisch: nu GM dochter Opel heeft overgedaan aan het Franse PSA, lijkt de productie voor Europa niet de grootste prioriteit.