Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alliander: ‘Transparantie geeft vertrouwen en is goed voor imago’

Veel bedrijven staan voor de uitdaging transparanter te worden, maar hoe pak je dat aan? Transparantiepionier Alliander vertelt over de praktijk van openheid. ‘Het levert vertrouwen en legitimiteit op, we denken dat dat goed is voor ons imago.’

Foto: Aron Vellekoop León

In 2009 werd netwerkbeheerder Alliander afgesplitst van Nuon. De raad van bestuur was zich terdege bewust van de maatschappelijke taak van het bedrijf: niet alleen zijn de klanten sterk afhankelijk van de bedrijfszekerheid van hun energievoorziening, Alliander speelt bovendien een grote rol in de energietransitie die moet leiden tot een klimaatneutrale energievoorziening in 2050. ‘We vonden dat we onze stakeholders daarin goed moesten meenemen’, zegt Mark van Lieshout, CFO van Alliander.

Stakeholders, zoals aandeelhouders, financiers en het personeel, worden bij de koers van het bedrijf betrokken. Er worden discussies georganiseerd met een panel van stakeholders, waarbij onder meer de conceptversie van het jaarverslag op tafel ligt. Alliander publiceert toekomstvisies voor zowel de korte als de lange termijn. Het bedrijf schrijft een jaarplan met prestatiedoelstellingen, waarop in het eerstvolgende jaarverslag een terugkoppeling plaatsvindt.

Prioriteiten

Voor 2017 is bijvoorbeeld het doel geformuleerd de CO2-uitstoot naar maximaal 673 kiloton te verlagen. Het verzuimpercentage mag niet boven de 3,9 procent uitkomen en minimaal 27 procent van alle leidinggevende posities moet worden vervuld door een vrouw. Wat het jaarverslag van Alliander bijzonder maakt, is dat de belangen van de verschillende stakeholders worden gewogen, zodat prioriteiten in de besproken thema’s ontstaan. Van Lieshout: ‘Zo proberen we recht te doen aan de belangrijkste thema’s van de stakeholders.’

Hoewel Alliander niet beursgenoteerd is, houdt het bedrijf zich vrijwillig aan de corporate governance code. Dat betekent onder meer dat het bedrijf moet rapporteren over de communicatie binnen het bestuur en moet werken aan een ‘cultuur gericht op langetermijnwaardecreatie’, zoals in de code staat. Behalve een medewerkersonderzoek door een extern bureau laat Alliander ook zijn interne audit-afdeling een cultuuronderzoek verrichten. ‘Voor zover je cultuur kunt auditen’, zegt Van Lieshout. ‘Maar er komen regelmatig thema’s uit waar we nader op in kunnen gaan.’ Onlangs is ook een e-learning‐ module geïntroduceerd die de ontwikkeling van de cultuur moet ondersteunen.

Blogs

Van Lieshout luncht geregeld met trainees en spreekt veel nieuwe medewerkers. De leden van de raad van bestuur hebben geen eigen kamers en werken op flexplekken tussen de andere medewerkers. Om beurten bloggen de bestuurders op het intranet. De reacties en discussies naar aanleiding van hun blogs zijn openbaar.

Bestaan er grenzen aan transparantie? Van Lieshout: ‘Er zijn geen harde grenzen, maar je moet je altijd afvragen of transparantie functioneel en effectief is. Uiteraard moet je de belangen van je medewerkers beschermen. Bij strategische onderwerpen moet je bovendien goed van tevoren nadenken welke informatie kan worden gedeeld en welke vragen je kunt verwachten.’ Bij belangrijke thema’s zorgt het bestuur voor een document waarin het zijn visie heeft neergelegd om de communicatie erover naar buiten toe te kunnen sturen.

Vertrouwen

Wat levert de transparantie op? Van Lieshout: ‘Dat je met je belangrijkste stakeholders tot een echte dialoog komt. Openheid levert bovendien vertrouwen van de buitenwereld op en legitimiteit voor onze missie en visie. We denken dat meer vertrouwen goed is voor ons imago.’ Alliander verwacht dat het bedrijf de komende jaren te kampen zal hebben met veel schaarste op de arbeidsmarkt voor het gespecialiseerde personeel waaraan het bedrijf behoefte heeft. Een goed imago kan dan doorslaggevend zijn.Cover MT500

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In 2016 won Alliander zowel de FD Henri Sijthoff-prijs als de Kristalprijs van het ministerie van Economische Zaken voor zijn jaarverslaggeving. Afgelopen maart won het intranet van het bedrijf de Intranet Value Award.

Andere succesverhalen lezen over transparantie? In het nieuwste nummer van MT vindt u het gehele verhaal. Bestel uw proefnummer hier!