Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 vragen aan Dennis Woodside, COO bij Dropbox: ‘Groeien in Silicon Valley kost ontzettend veel tijd’

Silicon Valley-zwaargewicht Dennis Woodside helpt oprichter Drew Houston om 'zijn' Dropbox uit te bouwen.

Tijdens een Dropbox-promotiedag in Londen kreeg Management Team de kans om Chief Operations Officer Dennis Woodside (1969) aan de tand te voelen. Als ceo verkocht hij Motorola Mobility aan het Chinese Lenovo en was hij jarenlang bij Google Europa verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Woodside, fervent triatleet, is goed ingevoerd in de mores van Silicon Valley. Nu helpt hij oprichter Drew Houston om Dropbox uit te bouwen. ‘Echt succesvolle techbedrijven worden geleid door hun oprichters.’

1. Dropbox lanceert hier in Londen het Project Infinite. Waarom is deze nieuwe dienst in het leven geroepen?

Woodside: ‘Onze klanten werken met steeds grotere en steeds meer bestanden op ons netwerk. Stel dat je werkt met tien terabyte aan data, dan werd dit automatisch gesynced op hun harde schijf. Dat probleem wordt opgelost door de opslagcapaciteit van de Dropbox-folder fors uit te breiden. Dat doen we door de bestanden lokaal op te slaan in de cloud, zonder dat je harde schijfruimte aangesproken wordt.’

2. Dropbox groeit hard. Wat is jullie geheim?

Woodside: ‘Dat komt omdat gebruikers anderen uitnodigen voor onze dienst. We zijn weinig kwijt aan marketing, want de dienst verkoopt zichzelf. Ik ken genoeg verhalen van mensen wiens huis is afgebrand, maar zeiden: ‘gelukkig had ik mijn familiefoto’s bij jullie opgeslagen’. (…) We denken een ‘sweet spot’ te hebben gevonden tussen de zakelijke applicaties (Salesforce, SAP etc.) en productiviteits-apps als Google Drive en Slack. Maar ik weet niet of er echt een strategische gedachte achter zat (lacht)’.

3. U heeft als ceo Motorola verkocht aan Lenovo. Daarvoor was u jarenlang manager bij Google. Waarom voor Dropbox gekozen?

Woodside: ‘Ik stond, na de verkoop van Motorola aan Lenovo, voor een nieuwe keuze in mijn loopbaan. Of terug naar Google of op zoek naar een andere uitdaging. Voor mij was het doorslaggevend dat bij Dropbox innovatieve producten worden gemaakt en er een nog veel groter potentieel ligt om te groeien. De cloudmarkt staat nog in de kinderschoenen (zie kader hieronder, redactie). Nog maar 8 procent van álle documenten wereldwijd zijn in de cloud opgeslagen!’

4. In hoeverre verschilt Dropbox van andere techbedrijven in Silicon Valley? Voor de gemiddelde buitenstaander zijn ze inwisselbaar.

Woodside: ‘Wij houden ons in tegenstelling tot andere bedrijven niet alleen primair bezig met de behoeften van de IT-afdeling, maar we zijn er voor de behoeften van de eindgebruiker. Om een voorbeeld te geven: Windows Sharepoint vind ik absoluut niet gebruikersvriendelijk voor de eindgebruiker. Voor onze diensten moet geen training of workshop nodig zijn, ‘It just works’. Onze applicatie moet werken op zo’n veertig platforms, van Windows Vista tot MacOSX en Linux'.

5. Die ambitie vergt de nodige organisatie?

Woodside: ‘Die ambitie vraagt van ons veel design – en producttalent. Nee, we hebben geen moeite om talent aan te trekken, ze komen vaak van andere Silicon Valley bedrijven als Facebook en Google. Onze organisatie is ook onze kracht. We werken met interdisciplinaire teams aan projecten. Deze teams noemen we 'EPD' wat staat voor ‘Engineering, Design en Product’. Het is namelijk onze ambitie dat onze producten qua gebruik en ontwerp intuïtief werken zoals de hersenen van onze gebruiker werken’.

6. Wat is uw persoonlijke uitdaging als leider?

Woodside: ‘Een van mijn uitdagingen is: hoe behouden we bij deze snelle groei een uniforme bedrijfscultuur? Begrijpen nieuwe mensen in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de waarden van het bedrijf? Wat onze waarden zijn? Allereerst vertrouwen. Zonder vertrouwen in onze dienst daalt de bereidheid om de dienst te delen en dus de verkoop. Een tweede waarde is onze aandacht voor detail. Wij moeten een iOS -, een Android- of een Linux-ecosysteem tot in detail kennen om ons product erop aan te passen. Als er iets aan schort, dan verlies je business’.

7. Wat zijn u uw ambities voor de komende jaren?

Woodside: ‘Vergeet niet dat het enorm lastig is om in Silicon Valley een succesvol bedrijf te starten en het te laten groeien naar een gebruikersdatabase van honderden miljoenen gebruikers (Dropbox telt nu 500 miljoen geregistreerde accounts, redactie). Het is aan mij om met oprichter Drew Houston innovatief te blijven en om aantrekkelijk te blijven voor talent’.
De echt succesvolle techbedrijven worden voor een lange tijd door hun oprichters geleid. Zie Microsoft, Facebook, Google, Apple, Oracle etc. Ik ben de sterke operationele man waarvan Drew het vertrouwen heeft dat ik het verder kan uitbouwen. En ik weet: groeien in tech kost ontzettend veel tijd. Microsoft is 41 jaar, Google 19 jaar, Facebook 12 jaar en Dropbox 8 jaar’.

De cloudmarkt

Volgens Gartner groeit de zakelijke cloudmarkt met ruim 20 procent dit jaar naar 37,7 miljard dollar. Een van de groeifactoren is dat steeds meer traditionelere softwareleveranciers hun producten via een licentie als cloudproduct aanbieden. Een paar cijfers:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Volgens Morgan Stanley gaan (particuliere en zakelijke) cloudproducten 30 procent van de omzet maken van Microsoft.
  • Amazon Web Services genereerde in het laatste kwartaal van 2015 een omzet van 7,88 miljard dollar, een groei van 69 procent ten opzichte van 2014.
  • Clouddiensten voor de consumentenmarkt groeit van 70 miljard dollar in 2015 naar 141 miljard dollar in 2019.

Profiel Dennis Woodside

2014 – heden: COO Dropbox
2012 – 2014: Ceo Motorola Mobility
2003 – 2012: diverse functies bij Google.
– Verantwoordelijk voor sales in Europa, Midden-Oosten en Afrika.
– Senior vice-president Google America Operations
1998 – 2003: McKinsey Los Angeles
1995 – 1998: Advocatenkantoor Munger, Tolles & Olson

Woodside is opgeleid aan de Stanford Law School en Cornell University. In zijn vrije tijd doet Woodside aan triathlons waaronder de Ironman wedstrijden.