Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze 7 tips word je een charismatische spreker

Spreken in het openbaar kan behoorlijk spannend zijn. Toch schuilt er in iedereen een charismatische spreker. Met deze 7 tips hangt het publiek voortaan aan je lippen.

Foto: Getty

Het belangrijkste ingrediënt voor een boeiende presentatie is volgens Ted Frank, schrijver van het boek ‘Get to the Heart’, een goede voorbereiding. Hij gebruikt storytelling à la Hollywood om presentaties sneller, visueler, boeiender en effectiever te maken. Zijn tips:

#1 Bepaal de kern van jouw verhaal

Scenarioschrijvers starten met slechts drie scènes en gebruiken deze als leidraad voor de rest van de film. Deze techniek kan ook sprekers helpen focussen. Centraal staan de vragen:

  • Wat heeft mijn publiek aan mijn informatie?
  • Wat zijn de drie belangrijkste kernpunten van mijn verhaal?

Deze vragen helpen je het overzicht te houden en relevant te blijven.

#2 Scheid het kaf van het koren

Haal de informatie die er niet toe doet uit je presentatie. Het is niet altijd even makkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Zoek daarom een sparringpartner en pitch jouw verhaal aan hem of haar. Vertel je kernpunten en vraag je partner om de overbodige informatie er meedogenloos uit te schrappen.

#3 Trap meeslepend af

In Hollywood trekt de openingsscène het publiek de film in. In een zakelijke omgeving is dat lastiger. Mensen checken hun email, zitten nog met hun hoofd bij een andere meeting en hebben een concentratievermogen korter dan die van een goudvis (8.25 seconden volgens het Statistic Brain Research Institute).

Het goede nieuws: mensen laten zich graag weghalen uit die saaie zakelijke omgeving. Lukt het je om meeslepend af te trappen, dan hangen ze de rest van de presentatie aan je lippen. Doe bijvoorbeeld het licht uit en start een kort filmpje of begin met een provocerende vraag.

#4 Gebruik emotie

In zakelijke presentaties wordt nauwelijks ingespeeld op de emotie. Maar het is essentieel voor de betrokkenheid van het publiek. Zorg voor een gevoel van urgentie en onderbouw dat met feiten.

Creëer daarnaast sleutelmomenten. Pak de drie kernpunten en maak van ieder punt een belangrijk moment. Zie ze als het moraal van het verhaal of de clou van een grap. Bouw de spanning op en geef vervolgens het verlossende antwoord.

#5 Geef context

Films maken zelfs fantasie echt: we voelen en zien het verhaal. Dit gevoel kun je ook creëren in je presentatie. Geef context, haal praktijkvoorbeelden aan en maak het visueel. Gebruik het grote scherm achter je en vul het met afbeeldingen en video’s (niet met tekst).

Vertel daarnaast het verhaal vanuit het standpunt van een klant, collega of werknemer. Kan het publiek zich in een persoon verplaatsen, dan zullen ze meer betrokken zijn bij jouw verhaal.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6 Vat het tot slot hapklaar samen

Wil je dat het publiek jouw verhaal herinnert en toepast, zorg dan voor een goed einde. Vat je verhaal hapklaar samen en benadruk de kernpunten. Zet aanbevelingen om in uitnodigingen. Zeg bijvoorbeeld niet ‘ik beveel aan’ maar ‘wat als we’. Zo voelen de toehoorders zich meer betrokken. Je zet aan tot nadenken en nodigt ze uit om een probleem op te lossen, in plaats van een bevel op te volgen.

#7 Leer van grote artiesten

Popsterren en keynote sprekers zijn innemend omdat ze er een show van maken. Wil jij ook charismatisch en innemend zijn? Leer je presentatie van buiten en kijk naar het publiek, in plaats van naar het scherm. Sta daarnaast pal voor het scherm. Zo laat je zien dat je staat voor wat je zegt en straal je zelfvertrouwen uit.