Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x in de fout met de cloud

De cloud biedt veel businesskansen. Mits je het serieus aanpakt. Zo moet het in ieder geval niet.

Fout 1. Alleen kortetermijndenken

kortetermijndenken

Wat kan de cloud voor me betekenen? Die vraag stellen veel organisaties momenteel aan zichzelf. Maar in plaats van bij het beantwoorden van die vraag vooruit te kijken, praten ze vooral over het hier en nu. Met als gevolg dat ze straks met een functionaliteit zitten die behoorlijk beperkt blijkt in gebruik. Want de wensen die je gisteren had, is niet wat je morgen nodig hebt. Bedenk dus voor je met de cloud aan de slag gaat waar en hoe je over pak hem beet vijf jaar mogelijk te werk gaat.

Fout 2. Cloud als een IT-functionaliteit zien

cloud als it-functionaliteit

In de boardroom wordt de cloud nog te vaak gezien als een leuk tooltje voor de ict-afdeling. Gevolg is dat er behoorlijk wat businesskansen verloren gaan. Laten we duidelijk zijn: de cloud is geen IT-functionaliteit, maar een andere manier van bedrijfsvoeren. Om er echt je voordeel mee te doen, vergt het een andere businessstrategie. De IT is niet langer een onderliggende functionaliteit om dingen voor elkaar te krijgen, maar een service. Dat betekent dat je de ict-afdeling niet langer oplegt wat je nodig hebt, maar dat je ze vooraf laat meedenken, de mogelijkheden onderzoekt vanuit ict, in plaats van andersom. En dan zijn er ineens veel meer businesskansen dan je denkt.  

Fout 3. De cloud bij de ict-afdeling laten

Cloud bij IT-afdeling laten

De cloud vraagt een andere manier van werken. Niet alleen voor de ict-afdeling, maar ook voor de eindgebruikers. Dat betekent dat van alle werknemers – en klanten – een andere manier van denken wordt gevraagd. De IT’ers kopen niet langer producten in die ze beheren, maar nemen services af. Concreet betekent dit dat iedere afdeling vooraf moet aangeven welke services ze nodig denken te hebben, voordat de IT-afdeling daar een gepaste cloudoplossing voor bouwt.

Fout 4. Alleen naar de kostenbesparing kijken

Geld besparen met de cloud

Verreweg de meeste bedrijven stappen over op de cloud omdat het geld scheelt. Dat de cloud je bedrijf ook flexibeler en effectiever maakt, is een mooie bijkomstigheid. Nadeel van uit kostenoverweging overstappen is dat er vaak minder goed gekeken wordt naar de randvoorwaarden. ‘Deze functionaliteit in de cloud doet ongeveer hetzelfde als wat we nu in eigen huis regelen, dus stappen we over.’ Aan het eind van de rit blijken de werknemers veel meer tijd kwijt te zijn voor dezelfde werkzaamheden. Als je dat tegen elkaar wegstreept is het nog maar de vraag of de overstap geld heeft opgeleverd. Check dus vooraf wat de impact op de verschillende afdelingen is. Laat een selectieve groep werknemers een (gratis) proefperiode draaien zodat je hun gefundeerde mening kunt laten meewegen in de beslissing over te stappen.

Fout 5. Denken dat je dé cloud hebt gevonden

de perfecte cloud

Vroeger onderzocht je alles tot uitentreuren voordat je de knoop doorhakte. Want als de ict-afdeling ergens geld aan uitgaf, zat je vaak minimaal vijf jaar aan de leverancier vast. Bij de keuze voor de cloud maken veel bedrijven dezelfde afweging, alsof ze in een huwelijksbootje stappen met de leverancier. Maar zoals al eerder gezegd, de cloud is geen IT-functionaliteit. Waar de leverancier vroeger een speciaal voor jou op maat gemaakt systeem bouwde, is de kracht van de cloud juist standaardisatie. Dat maakt de cloud goedkoop, en heeft als bijkomend voordeel dat wat leverancier X doet, Y zo kan overnemen. Overstappen in de cloud is dus zo gepiept, ervan uitgaande dat je dat wel in de kleine lettertjes goed dichttimmert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doe mee met het Nationale Cloudonderzoek

Hoe ver ben jij met jouw reis naar cloud? En hoe ver zijn andere zakelijke beslissers? Welke voordelen en obstakels zien zij? Het Nationale Cloudonderzoek brengt het in kaart. Deel je mening en ontvang als dank de resultaten retour.

Beeld via Flikr.