Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x hoe Albert Heijn zich blijft vernieuwen

Albert Heijn werkt samen met Thuisafgehaald.nl; de zoveelste truc uit de hoge hoed om innovatief voorop te lopen.    

Je moet wat als grootgrutter. Waar mensen steeds meer kopen op internet en fysieke retail met het jaar krimpt, moet je als supermarkt alle zeilen bijzetten om te blijven groeien. De brancheorganisatie van internetwinkels Thuiswinkel.org bracht donderdag naar buiten dat van alles wat consumenten kochten in het eerste kwartaal van 2014, 22 procent online werd gekocht. En het ziet niet ernaar uit dat dit percentage ooit nog daalt.

Online bananen

Een van de 3 sectoren die achterblijven op dit gebied is volgens Thuiswinkel de levensmiddelensector. Het is ook geen sinecure om enorme winstmarges te maken op een online verkochte tros bananen of blik leverpastei. Met name in het VK zijn supermarkten al een stuk verder op het gebied van online verkoop, maar dat komt omdat ze naast levensmiddelen ook andere producten verkopen zoals tuinhuisjes, fietsen en sieraden. Het ligt niet in de verwachting dat Albert Heijn zich op dit vlak gaat begeven. Maar ondanks dat het bedrijf onder vuur ligt vanwege onder meer de trage innovatie, blijft het in Nederland voorlopig nog wel een voorbeeld. Vijf vernieuwingen waar Albert Heijn zich al wel aan waagde.

#1. Verspilling tegengaan: samen met thuiskoks en eetmaatjes

Meest recente innovatie van Albert Heijn is een samenwerking met Thuisafgehaald.nl, een website waarop zo'n 7.500 thuiskoks voor een prikkie een maaltijd aanbieden, meestal voor mensen in de buurt. In een vestiging van Albert Heijn aan de Stadhouderskade in Amsterdam kunnen klanten zich via een zuil met touchscreen inschrijven voor het afhalen van zo'n maaltijd. In een e-mail wordt de klant op de hoogte gehouden wanneer zijn maaltijd af te halen is. Op deze manier probeert AH zich te profileren in de buurt, zoals het postkantoor van weleer of de buurtkroeg. Daarnaast wil AH op deze manier verspilling van voedsel tegengaan, iets wat ze ook al beoogden met het Eetmaatje, ontwikkeld in samenwerking met het Voedingscentrum, waarmee je de juiste porties pasta en rijst kunt afmeten en je zo min mogelijk hoeft weg te gooien. 

eetmaatje

 

#2. Innovatieve voorsprong: de eerste bezorgservice

Het is niet voor niets dat Albert Heijn het enige Nederlandse bedrijf is in de Top 50 van waardevolste merken in de Europese detailhandelsector (26ste). Het bedrijf wordt geroemd om zijn jarenlange investeringen in innovatie. Zo waren ze de eerste met een bezorgservice, Albert genaamd. Klanten bestellen hun producten online en Albert brengt de boodschappen op een zelfgekozen tijdstip tot in de keuken.

Later werd dit gevolgd door de Appie, een app waarmee via de smartphone boodschappen gedaan kon worden, die dan vervolgens ook weer thuisbezorgd werden. Plus handig up-to-date boodschappenlijstje en looproute door de winkel incluis. Het lijkt inmiddels de gewoonste zaak ter wereld, maar de bezorgservice is toch nog geen 2 jaar oud. En hadden we al gezegd dat Albert Heijn daarmee de eerste supermarkt in Nederland was?

#3. Online bestellen, ophalen bij pick-up points

Of wat te denken van Pick-Up Points? Speciaal ingerichte afhaalloketten – inmiddels een stuk of 16 in de Randstad – waar je online bestelde boodschappen met een speciaal ontworpen wagen naar je auto brengt. In de introductieperiode werden ruim 20.000 orders per week geplaatst, van minimaal 70 euro per stuk. Deze Pick-Up Points komen precies op het juiste moment aangezien Deloitte becijferde dat de populariteit van thuisbezorgen vorig jaar is gedaald (van 78 procent in 2012 naar 72 procent in 2013). De reden hiervoor is dat de consument de boodschappen liever ophaalt wanneer hem dat het beste uitkomt in plaats van afhankelijk te zijn van de bezorgtijden.  

albert heijn pick up

#4. Vind je weg met mandje en Google Maps

Je kent het vast wel: je boodschappenmandje bijna vol, en je moet alleen nog kikkererwten. Maar waar liggen die dingen ook alweer? Drie keer de winkel heen en weer, en nog steeds kun je die verdraaide erwten niet vinden. En dat mandje aan je arm begint nu toch wel zwaar te worden.

In plaats van het aan een veelal ongeinteresseerde en weinig op de hoogte zijnde vakkenvuller te vragen, kun je in 5 vestigingen ook met Google Maps aan de slag.  Met zogeheten Indoor Google Maps zijn plattegronden van de AH-vestigingen gemaakt waardoor gebruikers makkelijk kunnen navigeren tussen de verschillende vakken, zelfs een route kunnen uitstippelen en de kikkererwten altijd gevonden worden. 

#5. Nog meer samenwerking: met een sterrenrestaurant

Albert Heijn ziet kennelijk de voordelen van samenwerkingen, getuige ook de recente samenwerking met het tweesterrenrestaurant &Samhoud Places in Amsterdam. Mosikh Roth, de chefkok van het restaurant, bedacht de receptuur van vegetarische kant-en klaarmaaltijden zoals lasagne, couscous en mossaka die voor amper 6 euro in de schappen liggen van Albert Heijn en Albert Heijn To Go, nog zo'n innovatief concept van kleinere fillialen op met name stations.

Met de vegetarische maaltijden, waarvan 5 cent per verkochte maaltijd naar een goed doel gaat, tracht Albert Heijn zich van zijn meest maatschappelijk verantwoorde kant te laten zien.   

En de toekomst? Leesbrillen en bonnetjes in de cloud

In 2035 is 40 procent van de bevolking in Nederland ouder dan 50 jaar. Nog even afgezien van de technologische ontwikkelen kun je je voorstellen dat winkelen zoals we nu kennen dan niet meer afdoende is. Reden genoeg voor Albert Heijn om zich te blijven vernieuwen. De Duitse supermarktketen Kaiser's heeft bijvoorbeeld hier al op ingespeeld door bredere gangpaden te maken, ruimere parkeerplaatsen, grotere prijskaarten, een taxitelefoon en heeft zelfs leesbrillen bevestigd aan de winkelwagens.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zo zijn er wel meer innovaties waar AH zich aan kan wagen. Wat te denken bijvoorbeeld van Homeplus van supermarktketen Tesco? In metrostations hingen schermen die eruit zagen als schappen in de supermarkt (zie video boven). Voorbijgangers konden met behulp van QR-codes en hun smartphone boodschappen bestellen. Zodoende kun je tijdens het wachten op de trein al de grote weekboodschappen doen.

En de Britse supermartketen Booths is al gestopt met het uitdraaien van papieren kassabonnen. Die worden allemaal opgeslagen in de cloud, waar klanten bijkunnen via hun persoonlijke account. Kortom, nog genoeg te vernieuwen voor de Zaanse grootgrutter.

Lees ook: