Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 vragen over Superdirect, uitdager van Albert Heijn

Henk Niemansverdriet over zijn online supermarkt Superdirect.com. 'Deze ontwikkeling is niet te stoppen.'

Online supermarkt Superdirect.com opent deze week zijn eerste afhaalpunt in Eindhoven. Sligro is met 37 procent minderheidsaandeelhouder in het bedrijf, dat in 2011 is opgericht door Peter Pompen en voormalig The Greenery-verkoopdirecteur Henk Niemansverdriet. 'We stappen in op een marktontwikkeling die niet meer te stoppen is', vertelt de laatste tegen MT.nl. Superdirect.com gaat het gevecht aan met Albert Heijn, dat al honderden afhaalpunten heeft. Die zijn voornamelijk bij eigen winkels te vinden, maar het bedrijf heeft enkele aparte pick up points en opende in augustus een bezorgpunt bij het hoofdkantoor van Capgemini. Hoe wil Superdirect.com winnen van Albert Heijn? 

#1. Wat is het idee achter Superdirect.com?

Pompen en Niemansverdriet begonnen in 2011 met Superdirect.com, omdat leveranciers van verse producten klaagden dat het te lang duurde voor hun producten bij de consument belanden. Versleveranciers, zoals onder andere Niemansverdriets voormalig werkgever The Greenery, waren de eerste partners van de start-up. Superdirect.com wil online een volledig boodschappenassortiment aanbieden, met zowel vers- als droogwaren. Wie voor 22.00 uur bestelt, kan de bestelling de volgende dag na 11.00 uur ophalen bij een afhaalpunt. De laatste maanden is het concept getest onder een groep consumenten, deze week gaat een pilotfiliaal open in Eindhoven.

Het bedrijf denkt de vinger op de zere plek van consumenten te leggen. Niemansverdriet: 'Mensen kopen vaak dezelfde soort boodschappen en doen dat iedere week. Het kost ze tijd, maar bijvoorbeeld ook parkeergeld.' Sligro gelooft in het concept, het bedrijf breidde eerder dit jaar zijn aandeel in de start-up uit van 25 naar 37 procent. Volgens Sligro bedient Superdirect.com een ander segment dan reguliere supermarkten, zoals mensen die niet graag naar een winkel gaan (lees het volledige commentaar van Sligro).

#2. Afhaalpunten, die heeft Albert Heijn ook. Wat is het verschil?

Superdirect.com is een supermarkt, maar heeft geen eigen winkels zoals Albert Heijn. De enige fysieke locaties van Superdirect.com zijn de afhaalpunten. Niemansverdriet: 'Wij denken, op basis van onderzoek, in kaart gebracht te hebben waar de klant precies zit. We zoeken naar locaties bij woonwijken, die veilig zijn en bereikbaar, op wegen tussen woon- en werkverkeer. We zijn niet gebonden aan een winkel of een winkelomgeving. Het afhalen van boodschappen is volledig geautomatiseerd en bij de afhaalpunten zelf werkt geen personeel, dus we hebben geen winkelvergunning nodig. Klanten komen aanrijden, scannen de QR-code die ze online hebben ontvangen, en krijgen een pakket met boodschappen.' Omdat er geen personeel werkt, kunnen boodschappen 24 uur per dag opgehaald worden bij Superdirect.com. Het ophalproces is volledig geautomatiseerd.

#3. Hoe komen de boodschappen bij een afhaalpunt?

Superdirect.com heeft samenwerkingen gesloten met verschillende bedrijven. Verspartijen zoals The Greenery zijn leverancier van de verse producten, terwijl Sligro voor de droge kruideniersproducten zorgt. Ook zijn er aparte deals gesloten met verschillende A-merken. Niemansverdriet wil niet zeggen welke merken dit zijn. 'Maar deze merken willen allemaal ervaring opdoen in e-commerce, daarom zijn ze ingestapt. Het is  een instrument om invulling te geven aan hun online strategie.' Superdirect.com gaat een 'gewoon supermarktassortiment' aanbieden, zegt Niemansverdriet. 'Ja, we hebben meerdere soorten cola.' Logistieke partij Hollander Barendrecht verzamelt de bestelde boodschappen en levert ze bij het afhaalpunt af, terwijl Rabobanks MyOrder verantwoordelijk is voor de mobiele applicatie van Superdirect.com.

#4. Waar zit de winst in dit model – en voor wie?

Over het businessmodel achter Superdirect.com wil Niemansverdriet niets zeggen. 'We willen de voorsprong op concurrenten behouden.' Superdirect.com is niet slechts een tussenpartij die zorgt voor een afhaalpunt, het bedrijf is volgens Niemansverdriet 'een supermarkt an sich. We kopen producten in, en verkopen door.' Versleveranciers hopen dat Superdirect.com hun keten korter maakt. Producten hoeven niet meer uitgestald te worden in de fysieke supermarkt, waardoor dozen langer gesloten kunnen blijven, de omgevingstemperatuur niet blijft schommelen en producten langer houdbaar blijven.

#5. Wat gaat Superdirect.com nog meer doen?

Superdirect.com biedt ook de mogelijkheid om pakketen van partijen als Marktplaats, Bol.com en Zalando op te halen bij afhaalpunten. Daarvoor is een deal gesloten met pakketservicedienst DPD. 'Zo zijn wij een platform voor foods en goods', zegt Niemansverdriet. Het zal ook mogelijk zijn om via Superdirect.com pakjes terug te sturen, als een product geruild moet worden. Ook dat zal volledig geautomatiseerd gaan. Na het eerste afhaalpunt dat in Eindhoven volgen nog drie andere pilots. Binnen welke periode dit zal plaatsvinden, kan Niemansverdriet nog niet zeggen. 'We beginnen lokaal, gaan dan regionaal en willen volledige spreiding op plekken waar de consument zit. Dat onderzoeken we nu. Voor ons is het van belang dat we volume opbouwen, zo kunnen we een rendabele business bouwen. Daarnaast is 'tijd' essentieel. Wij willen blijven doorrollen, om de concurrent voor te blijven. Er zullen meer partijen op deze markt actief worden.' 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk de promotievideo van Superdirect.com: