Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 uitdagingen voor ‘kampioen van de stilstand’ Blokker

Het gaat niet zo lekker met Blokker. Wat zijn de uitdagingen voor het concern? 'Ze zijn kampioen van de stilstand.'

Blokker wil 440 medewerkers gaan ontslaan. Dat maakte de winkelketen gisteravond bekend. De ontslagen vallen bij ongeveer 250 eigen winkels, de helft van het totaal aantal eigen Blokker-winkels. Het aantal werknemers dat zijn baan kwijtraakt, is rond de 6 procent van het totaal aantal werknemers. Blokker kondigt tevens aan na de zomer te beginnen met stapsgewijze vernieuwing van de winkels. Bij zeven winkels is dat bij wijze van proef al gebeurd en dat is volgens het bedrijf goed gelukt. Daarnaast zal verder worden geïnvesteerd in online-activiteiten. De online-omzet van Blokker is naar eigen zeggen het afgelopen jaar met ruim 40 procent gegroeid. De investeringen in de keten komen voor 2015 neer op een bedrag van circa 25 miljoen euro.

Kampioen van de stilstand

Er is aanleiding genoeg voor Blokker Holding om eens goed naar zichzelf te kijken, vindt marketingdeskundige Paul Moers. 'Het is een concern dat stilstaat, ze zijn kampioen van de stilstand', zo vertelt hij tegen MT.nl. 'De wereld is in rap tempo veranderd, maar het lijkt alsog Blokker daar totaal geen oog voor heeft.' Zonde, vindt Moers, want met een formule als Blokker heeft het winkelbedrijf een van de sympathiekste merken van Nederland in huis. Dus, luidt zijn oproep: 'Ga aan de bak, voordat het te laat is.'

Maar waar te beginnen? Dit zijn de uitdagingen voor Blokker Holding:

#1. Terugvechten tegen de Actions van deze wereld

Als een concurrent vroeger te dicht in de buurt van Blokker kwam, nam Jaap Blokker het bedrijf gewoon over. Zo werd Bart Smit in 1985 onderdeel van het Blokker-concern, kwam Leen Bakker er in 1988 bij en volgden daarna bijvoorbeeld nog Xenos (1989) en Intertoys (1993). De laatste jaren wordt Blokker Holding van verschillende kanten aangevallen, maar lijkt het alsof een antwoord uitblijft. De opkomst van een keten als Action heeft het concern bijvoorbeeld met lede ogen moeten aanzien en volgens Moers heeft Blokker Holding ook last van de vele kringloopwinkels die in opkomst zijn. In 2007 werd wel Big Bazar opgericht, een recentelijk opgefriste discountformule die inmiddels 120 filialen in Nederland en België heeft en waar ex-Goudhaan Roland van Geest de scepter zwaait, maar het is de vraag of dit voldoende is om de teruggang in omzet en winst een halt toe te roepen. Tussen boekjaren 2008/2009 en 2012/2013 liep de omzet van Blokker Holding terug van 3,469 miljard naar 3,248 miljard euro, terwijl het resultaat na belastingen in diezelfde periode terugviel van 179 miljoen euro naar 64 miljoen euro.

#2. Upgraden van de formules

Loop een willekeurige Blokker, Intertoys of Xenos binnen en het lijkt alsof je 20 jaar terug in de tijd bent. Nee, heel fris zijn de formules van Blokker Holding niet meer. Ze hebben vooral naamsbekendheid, omdat ze nu eenmaal op iedere straathoek zitten. De laatste keer dat het merk Blokker een upgrade kreeg was in 2002, sindsdien is er weinig tot niets veranderd, zegt Moers. 'Wat ik daar mis is de vernieuwing, het is al jaar in jaar uit hetzelfde. Ik ken weinig formules die zo stilstaan als Blokker. Het is een soort Winkel van Sinkel, een lekkere rotzooi, daar zouden ze veel meer een beleving van moeten maken. Er moet weer een reden komen voor mensen om naar die winkels te gaan, want de magie van vroeger is uitgewerkt. Voorheen ging je voor huishoudelijke apparatuur bijvoorbeeld altijd naar Blokker, maar door de branchevervaging liggen die apparaten overal, tot aan tuincentra aan toe.' Volgens Moers geven winkelketens als Action, maar ook Primark, veel meer redenen aan consumenten om langs te komen. 'Daar is winkelen echt een ontdekkingsreis, dat is een ervaring die totaal is verdwenen bij Blokker. Ze moeten eens goed gaan nadenken over wat past bij de consument anno nu.'

#3. Internet écht omarmen

Vol trots publiceerde Blokker Holding in februari van dit jaar een persbericht, waarin het schreef dat in 2013 een record online omzet van 79 miljoen euro was behaald. Dat was een groei van 19 procent ten opzichte van 2012, terwijl het bedrijf over 3 jaar een online omzet van 300 miljoen denkt te kunnen realiseren. Maar is die trots terecht? De online omzet maakt momenteel ongeveer 2,5 procent van de totale omzet uit. Niet veel dus. Zet dat tegenover cijfers van bijvoorbeeld Ahold (1,1 miljard euro omzet online = 3,4 procent) en je ziet dat Blokker Holding toch echt wat achterloopt. Mobiel moet Blokker Holding ondertussen helemaal flinke stappen zetten: Xenos heeft een mobiele website, maar wie online wil shoppen bij formules als Intertoys, Bart Smit en Blokker zelf kan beter achter een desktop gaan zitten. Daarnaast heeft online voor nog meer branchevervaging gezorgd: Blokker Holding heeft met Ahold een nieuwe concurrent erbij: waarom nog naar de Intertoys of Bart Smit gaan als Aholds Bol.com al het speelgoed bij je thuisbezorgt?

#4. De grenzen opzoeken en snelheid maken

Blokker Holding moet figuurlijk de grenzen opzoeken, zegt Paul Moers. 'Dan bedoel ik de grenzen van de formules. Als andere partijen zorgen voor branchevervaging, waarom doe je dat zelf dan ook niet? Blokker Holding moet minder angstig de markt tegemoet treden.'
Ook letterlijk zou het voor Blokker Holding wellicht goed zijn als het de grenzen opzoekt. Een concurrent als Kruidvat is tegenwoordig veel sterker op inkoopgebied, omdat het profiteert van de schaal van het Aziatische moederbedrijf A.S. Watson, dat wereldwijd meer dan 10.500 winkels heeft en binnen Nederland onder andere ook bekend is van Trekpleister en Ici Paris XL.
In ieder geval zal Blokker Holding meer snelheid moeten maken, zeggen meerdere ingewijden die MT sprak (maar niet bij naam genoemd willen worden). Het bedrijf werkt volgens hen te veel via oude structuren die vernieuwing juist tegenhouden, of te lang laten hangen in de testfase. Internetbedrijven, die steeds meer de directe concurrentie van Blokker Holding zijn, testen innovaties juist live in de markt en passen deze aan indien dat noodzakelijk blijkt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Jaap en Albert Blokker doen vergeten

Jaap BlokkerHoe volg je een icoon op? Roland Palmer, de huidige ceo van Blokker Holding en neef van Jaap Blokker, valt niet te benijden. Het FD schreef vorig jaar dat er een crisis rond het leiderschap in het concern zou zijn en MT kreeg van verschillende kanten een soortgelijk signaal ingefluisterd.
Heel gek is het niet dat Blokker Holding na het overlijden van Jaap Blokker (foto rechts) niet direct de juiste richting heeft gevonden. Het was namelijk diezelfde Jaap Blokker die tot zijn dood aan alle touwtjes trok. Het concern vertelde in 2012 tegen Management Scope zelfs dat Blokker 'tot op de laatste dag op zijn post is gebleven'. Dat maakt de overdacht van een bedrijf aan eventuele opvolgers toch wat lastiger en door de jaren heen zouden verschillende kroonprinsen het concern hebben verlaten.
De controle van Jaap Blokker ging ver. Als hem iets niet zinde, dan belde hij gewoon op, naar eigen medewerkers, maar ook naar mensen buiten het bedrijf. Moers vertelt bijvoorbeeld dat hij na de publicatie van zijn eerste boek in 2005 door de topman werd gebeld, met de vraag waarom Blokker er niet in werd genoemd. Moers: 'Hij zat overal bovenop, die scherpte is het concern na zijn overlijden kwijtgeraakt.'

Bovenste beeld via Flickr.

Meer over retail?