Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 bewijzen dat Tesco geen supermarkt is (of toch?)

Supermarktketen Tesco komt met een eigen tablet. 5 signalen dat het bedrijf meer is dan een supermarkt alleen (kijk je mee, Ahold?).

In Nederland is Tesco nauwelijks bekend, maar dat maakt het geen minder groot bedrijf. De supermarktketen is actief in twaalf landen, waaronder thuisland Engeland, maar ook 'verre' landen als Polen en India. Er werken wereldwijd meer dan 530.000 mensen bij het bedrijf en wekelijks doen 75 miljoen mensen er hun boodschappen. Nog niet overtuigd van de grootte van Tesco? Voor de twijfelaars hebben we de jaaromzet van het bedrijf afgezet tegen die van twee bekende Nederlandse grootgrutters. De cijfers zijn in miljarden dollars:

Tesco is dus een reus in supermarktenland, en ondertussen blijkt dat het bedrijf veel meer is dan een supermarkt alleen (een bank bijvoorbeeld, en een netwerk voor moeders). Hieronder 5 aanvullende innovatieve bewijzen op een rij. Kijk je mee, Ahold?

#1. Tesco is geen supermarkt, maar een tabletontwikkelaar

Tesco presenteerde op 23 september de Hudle (zie foto hieronder), met de vermelding dat het apparaat door Tesco zelf is ontworpen en gebouwd. De Hudle-tablet draait op het Android-besturingssysteem en is te koop vanaf 30 september, voor een spotprijs van 119 Engelse pond. Trouwe klanten met een Tesco-clubkaart betalen waarschijnlijk minder dan 100 pond. Tesco zegt de tabletmarkt te betreden om de productcategorie toegankelijk te maken voor een breder publiek. Tesco-ceo Philip Clarke zegt dat dit pas de eerste stap van het bedrijf op de tabletmarkt is. De Hudle wordt gemaakt in China, in een fabriek waar ook producten van Microsoft, HP, Blackberry en Sony in elkaar worden gezet.

Tesco Hudle, een tablet van een supermarkt

#2. Tesco is geen supermarkt, maar een videodienst

Sinds 2011 is Tesco voor 80 procent eigenaar van Blinkbox, een online videodienst uit Engeland. Blinkbox is openlijk toegankelijk voor gebruikers (in Engeland dan, niet in Nederland) en verhuurt films en series per stuk – dus niet via een abonnement zoals het recent in Nederland gestarte Netflix. Voor Tesco was de aankoop onderdeel van de digitale strategie. Onder de naam Clubcard TV biedt Tesco klanten de dienst gratis aan vaste klanten aan (lees: aan klantkaarthouders, dus in ruil voor data). Gecombineerd met de Hurdle-tablet schuift Tesco zo steeds meer richting een bedrijf als online warenhuis Amazon.com, dat allang geen online boekhandel meer is. Amazon.com heeft ook eigen hardware (de Kindle) en biedt ook online diensten aan, zoals films. In augustus maakte Tesco bekend meer te gaan investeren in Blinkbox, om op termijn ook e-boeken en muziek aan te kunnen bieden. Vorig jaar kocht Tesco de online muziekdienst We7 en online boekplatform Mobcast.

#3. Tesco is geen supermarkt, maar een virtuele winkel

Inmiddels een beroemde case: een paar jaar geleden installeerde Tesco in Zuid-Korea een virtuele supermarkt onder het merk Homeplus. Het bedrijf liet speciale schermen ophangen in metrostations, die eruit zagen als supermarktschappen. Voorbijgangers konden er QR-codes scannen met hun smartphone en zo direct online boodschappen bestellen. Tesco zag door de stunt online verkopen met 136 procent toenemen, en werd de nummer één in online winkelen in Zuid-Korea. Daarnaast zorgde het project voor buzz tot ver buiten het Aziatische land, omdat het zo'n cool uitgevoerd idee was. Bekijk onderstaand filmpje voor beelden en meer uitleg:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. Tesco is geen supermarkt, maar een 3D-printontwikkelaar

Tesco houdt nieuwe technologie goed in de gaten en ziet potentie in 3D-printen. Innovatie-ambassadeur van het bedrijf Paul Wilkinson schreef daar in juni het volgende over in een blog: 'We printen al posters en foto's in veel van onze grotere winkels, dus waarom niet andere cadeaus of gepersonaliseerde producten? Kinderen kunnen hun eigen speelgoed ontwerpen en het vervolgens zelf maken. Wat als we een digitale catalogus hadden met reserve-onderdelen? Ze worden on demand geprint en staan voor je klaar als je klaar bent met winkelen. Je kan zelfs een kapot product naar de winkel meenemen, we kunnen het in 3D scannen, digitaal repareren en een nieuwe voor je maken. Er is een enorm potentieel voor 3D-technologie om de manier waarop we naar winkels kijken te revolutionaliseren.'

#5. Tesco is geen supermarkt, maar marktonderzoeker via sociale media

In 2011 werd Bzzagent voor 60 miljoen dollar gekocht door Tesco. Daarmee zette de supermarktketen een volgende stap in marktonderzoek, een vakgebied waar het in de jaren negentig al stappen zette via een samenwerking met het bedrijf Dunnhumby. Dat bedrijf (tegenwoordig in meerderheid eigendom van Tesco) ontwikkelde de Tesco Clubcard, ver voordat Nederland kennismaakte met de Bonuskaart. Bzzagent geeft een nieuwe dimensie aan klantgegevens: het bedrijf heeft honderdduizenden vrijwilligers aan zich gebonden. Zij testen nieuwe producten en worden aangemoedigd hun bevindingen te delen via sociale media. Tesco hoopt de vergaarde informatie uiteraard te combineren met eigen klantdata om zo nog beter te kunnen achterhalen wat de klant wil.