Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 branches die vervagen – en wat het oplevert

Branchevervaging, 'blurren', geef het beestje een naam. In deze 4 sectoren is er geen ontkomen aan. Maar werkt het ook?

Dan kun je als notaris een kraampje voor je kantoor optuigen om – heel ludiek – worsten te gaan verkopen. En zo bewustzijn te creëren dat je als notaris business misloopt, op het moment dat warenhuis Hema aankondigt ook notariële producten te verkopen. Feit is dat deze trend van branchevervaging onomkeerbaar is. Of dat nu uit overwegingen van schaalvergroting is of uit pure noodzaak, veel sectoren ontkomen er niet meer aan. Zoals in de energiebranche, waar twee nutsbedrijven, GDF Suez en prijsvechter Budget Energie, 3 januari bekendmaakten dat ze overwegen om branchevreemde producten als verzekeringen, internet en telefonie te verkopen. Vier recente voorbeelden nader bekeken.

#1. Energiemaatschappijen

Het duurt niet lang meer voordat energie nagenoeg gratis is. Op het GameChangers-event mijmerde Ruud Koornstra (oprichter van Oxxio) over de mogelijkheden van duurzame energie. Als je beseft dat de aarde met een snelheid van 1.647 kilometer per uur om zijn as draait en met ruim 100.000 kilometer per uur in een baan om de zon gaat, dan is het wachten op het moment dat we deze ongekende vorm van energie kunnen aftappen om onze huizen te verwarmen en verlichten. En hoe groter het aanbod van energie, hoe goedkoper het wordt. 

Als je dan je business hebt gemaakt van het verkopen van gas, zit je ongetwijfeld niet lekker op je stoel. Niet alleen omdat door de crisis de vraag naar elektriciteit afneemt en er een wildgroei is van aanbieders op die markt, vooral door de toename van goedkopere duurzame energie. Dus moet je op zoek naar alternatieve manieren om geld te verdienen. Sinds 2010 heeft GDF Suez drie centrales moeten sluiten en is het personeelsbestand gekrompen met 30 procent. ‘We zijn bezig met het bijeenrapen van de brokstukken en kijken hoe we de toekomst tegemoet kunnen treden', zegt Ruud Bos, directeur van GDF Suez Energie Nederland tegen het FD. GDF zal zich uitsluitend richten op het verkopen van verzekeringen.

Honderden domeinnamen

Budget Energie uit Amsterdam heeft sinds november een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten om verzekeringen te verkopen. Bovendien hebben ze honderden domeinnamen geclaimd, die de naam Budget linkt met het verkopen van internet, verzekeringen en kredieten. Directeur Sjef Peeraer: 'Met ons strakke verkoopapparaat kunnen we net zo makkelijk verzekeringen of telefonie verkopen als energie. Ik geloof heilig in een strategie waarbij wij straks meerdere producten verkopen.’

doe het zelf zaak

#2. Doe-het-zelf

Hoe een landschap kan veranderen in pak 'm beet 30 jaar. Eind jaren 70 werden grote woonwinkels en doe-het-zelfzaken uitverkoren om zich aan de periferie van stedelijke gebieden te vestigen. In de jaren 90 kwamen daar de tuincentra bij. Kleinere detailhandel in de stads- en dorpkernen, volumineuze detailhandel aan de makkelijk bereikbare randen van de stad; lang leek het goed te gaan. Anno 2013 zijn het niet alleen maar woon-, bouw- of tuinmarkten die zich op deze locaties ophouden, speelgoed, elektronica, huishoudelijke artikelen en mode worden er nu ook op grote schaal verkocht. Tegelijkertijd blijven de consumenten door de exponentiële groei van webwinkels steeds vaker weg en kampen de logge markten met een grote leegstand. 

Decoratieve aspect

Probleem voor de grote bouwmarkten is dat in bestemmingsplannen van de gemeente staat verankerd wat ze wel of niet mogen verkopen, terwijl hun online concurrenten geenszins aan dit soort restricties gebonden zijn. Als een gelijk speelveld wordt gecreëerd, kunnen doe-het-zelfzaken, bouwmarkten en tuincentra ook meegaan in de branchevervaging, wat in veel gevallen overigens ook al gebeurt. DVD-spelers, vaatwassers, computers en fietsen bij de Praxis of Gamma; het is geen buitengewone combinatie. Bovendien richten de verschillende bouwmarkten zich steeds meer op het decoratieve aspect in en rondom het huis, ook omdat de kluskennis in Nederland afneemt. Zo probeert de doe-het-zelfbranche een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden, zodat de consument de winkels blijft vinden.     

Hema zorgverzekering

#3. De detailhandel

Als je ergens branchevervaging ziet, is het wel in een warenhuis. Je kunt beter vragen wat je níet in de Bijenkorf of in de V&D kunt kopen. Maar dat is natuurlijk ook het traditionele businessmodel van een warenhuis. Toch zie je ook bij steeds meer van dit soort winkels dat ze bij minder voor de hand liggende sectoren leentjebuur spelen. Beste voorbeeld hiervan is Hema, dat in 2013 niet alleen een notarisservice startte, maar ook zorgverzekeringen ging verkopen. De standaard samenlevingscontracten en testamenten die Hema aanbiedt, hebben een vaste prijs van 125 euro per akte, 50 procent lager dan het landelijk gemiddelde bij een notaris. Hema is een samenwerkingsverband aangegaan met 30 notariskantoren waar de Hema-aktes ondertekend kunnen worden en daarmee rechtsgeldig zijn. Het basispakket van de Hema-zorgverzekering (i.s.m. Menzis) kost 89 euro per maand met een eigen risico van 360 euro. Met het pasje krijgen klanten bovendien 10 procent korting op bijna alle producten van Hema. 

Geld lenen bij Kruidvat

Kruidvat experimenteerde vanaf 2006 met zorgverzekeringen, maar stopte daarmee in 2011, naar eigen zeggen omdat het product 'niet meer onderscheidend genoeg was'. Wel kunnen klanten vanaf 2010 doorlopende kredieten en persoonlijke leningen afsluiten bij de drogisterijketen. Deze leningen tussen 2.500 en 50.000 euro heeft Kruidvat ondergebracht bij de financiële instelling Santander Consumer Finance. 

Lekkerland Mediamarkt

#4. De foodsector

Ook de voedselindustrie is steeds meer onderhevig aan branchevervaging, hoewel dat in deze sector vaker met 'blurren' wordt aangeduid. En dan gaat het met name om non-foodretailzaken die 'iets met eten gaan doen'. De Media Markt in Hoorn opent bijvoorbeeld binnenkort diverse horeca-onderdelen, die verzorgd worden door Lekkerland. Hoewel Lekkerland het overgrote deel van zijn omzet haalt uit rookwaren, constateert het bedrijf dat de snelle hap onderweg steeds belangrijker wordt. En het is bovendien een manier om klanten langer in een winkel te houden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

'In Duitsland staan 26.000 kiosken, waarvan vele bij bouwmarkten en in winkelcentra', zei directeur Inkoop en Trade Marketing Ulrich Knieling van Lekkerland. 'In Nederland staat er op dit moment welgeteld één en test Lekkerland nummer twee. Maar de branchevervaging neemt snel toe. De consument denkt niet in kanalen, maar in oplossingen om op elke moment overal iets te kunnen eten en drinken wanneer de behoefte ontstaat.'

Gamma geeft je vleugels

De Gamma Racing Day is ook een exponent van branchevervaging. Doe-het-zelver Gamma organiseert die dag in samenwerking met Red Bull jaarlijks op het circuit van Assen. 'Maar daar was nooit een Formule 1-auto geweest', vertelt Jan Smilde, algemeen directeur van Red Bull. Die bolide regelde Red Bull dus, met als een resultaat een bezoekersrecord. Red Bull kon vervolgens hun 6-packs kwijt bij de Gamma. 'Een win-win-win situatie', aldus Smilde.

Lees ook: Bol.com wil doe-het-zelfbranche best uit de brand helpen