Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3D tv zonder brilletje

Een déja vu: Toshiba werkt aan driedimensionale tv die zonder brilletje te genieten is. Onvoorstelbaar knap, maar was Philips daar jaren geleden al niet klaar voor? Hoe een voorloper een volger werd.

3D televisie is helemaal hot. Althans, bij de industrie zelf, die dit jaar bruist van de 3D-aankondigingen. Toshiba scoort deze week met de aankondiging, dat het later dit jaar een systeem lanceert waarbij geen speciaal 3D-brilletje meer nodig is. Dat zullen de early adopters leuk vinden, die voor de honderdste keer Avatar en Up hebben zitten kijken met een dienstfiets op de neus. De Toshiba tv manipuleert beelden zodanig, dat de informatie uit verschillende hoeken de ogen van de kijker bereikt, een stereo-effect waar geen polariserend filter meer aan te pas komt. De zogenaamde autostereoscopic 3D is een knappe doorontwikkeling van het 3D-concept, maar waar hadden we eerder gehoord van 3D kijken zonder bril?

Philips

Exact, Philips Research was daar jaren geleden al druk mee. Nog in 2006 kondigde Rudy Provoost, toenmalige Philips-baas bij de consumentenelektronica, aan dat hij in 2008 een 3D televisie op de markt zou brengen. Philips was toen al een paar jaar bezig met de nieuwe technologie.  Maar: Philips was toen met tv's nog een voorloper. Sinds Gerard Kleisterlee het concern vanaf 2004 ombouwde van elektronicabedrijf tot leverancier van technologie voor gezondheid en welzijn staan de tv's een beetje onder druk.

Ontmanteling

De hevige concurrentie tussen de platte schermen maakte het afgelopen decennium, dat er moeilijk aan tv's te verdienen valt. Philips is sindsdien zijn tv-business stap voor stap aan het ontmantelen. De schermen zelf bracht het onder in een joint venture met LG, waar het inmiddels de handen vanaf heeft getrokken. Philips koopt al jaren in bij derden en laat in Noord-Amerika en sinds kort in China. de tv-verkoop en ontwikkeling helemaal aan anderen over.

3D Solutions

Op de Europese markt heeft Philips (nog) geen plannen om te stoppen, maar het echte leiderschap in tv-innovatie staat het duidelijk af aan de Koreanen en de Japanners. In april 2009 stopte het met zijn activiteiten op het gebied van 3D tv, omdat het te lang zou duren voordat de consument er klaar voor is. De professionele markt kon toen al proeven van 3D zonder brilletje. Philips 3D Solutions, de dochter waarin dergelijke activiteiten waren gebundeld, ging zonder pardon op slot en de productie van wowvx-schermen werd gestaakt.

Toch weer 3D

Sinds dit jaar storten concurrenten zich echter vol overgave op 3D. Afgelopen februari volgde Philips die massa en kwam het alsnog met televisies voor 3D-vertoning. Het paradapaardje, de 3D Cinema 21:9, heeft een scherm van Sharp (dat door Philips wel in een nieuwe maat is gesneden) en is oogstrelend. Maar je hebt wel een 3D-bril nodig om er volledig van te kunnen genieten. Bedrijfsmatig heeft Philips ongetwijfeld de juiste keuze gemaakt, maar toch is het jammer dat de bril nu afgaat dankzij een Japanse concurrent.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.