Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips om het probleem van je klant vast te stellen

Pas als je precies weet wat het probleem van je klant is, kun je hem écht goed van dienst zijn. Laat lean teams dat uitzoeken.

Weet wat je klanten willen. Pas als je precies weet want je klant nodig heeft om zijn business beter te maken, kun jij scoren. Daarom moet je je productteams heel precies laten uitdokteren wat je klant doet en waar zijn problemen zitten. Dat kan het beste in lean clubjes, schrijft AJ Agrawal op Inc.com. Een lean aanpak zorgt volgens hem voor het beste resultaat.

Alleen maar op basis van een visie te werk gaan is onvoldoende. Dan kun je net zo goed een dobbelsteen gooien, zei Steve Jobs al. Je moet het probleem van je klant tot in detail ontrafelen. Hoe doe je dat? Drie tips:

#1. Geef slimme mensen de ruimte

Stel een team samen van mensen die slimmer zijn dan jij en creëer voor hen een omgeving waarin ze kunnen gedijen. Laat ze eerst uitvinden wat hun taak inhoudt en waar ze naar op zoek zijn. Dan kom je vaak al vanzelf veel tegen.

#2. Stel het kader strak

Laat je team eerst een hypothese over het op te lossen probleem formuleren. En niet een berg kenmerken bij elkaar gooien over die taak waar ze voor staan. Door ze in een stramien te dwingen dat steeds strakker wordt, jaag je innovatie aan. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is het niet. Hoe strakker het kader waarbinnen je moet werken, hoe creatiever je wordt.

#3. Ban verknoeiing uit

Bedrijven gaan ten onder aan de verknoeiing van middelen, tijd, energie van mensen en natuurlijk geld. Je moet dus dergelijke verknoeiing rigoureus uitbannen. Dat kan door zo af en toe eens met een helikopterview naar je eigen business te kijken en vast te stellen welke elementen succes brengen en welke niets bijdragen. Die laatste gooi je eruit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer: