Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

14 duizelingwekkende cijfers over Schiphol, de #2 van de wereld

Schiphol beleeft recordtijden, en is nu officieel het tweede luchtverkeersknooppunt van de wereld. Hoe ziet dat eruit in cijfers?

schiphol

Maar dat weerhoudt Schiphol er allemaal niet van ondertussen gewoon hard door te groeien. Na Frankfurt heeft de Nederlandse luchthaven nu zelfs het grootste aantal directe vluchten per week, aldus de Stichting voor Economisch Onderzoek, en is daarmee officieel de nummer 2 in de wereld. De groei in 20 cijfers.

4.633

Het aantal directe vluchten per week.

9,9%

De groei van de luchthaven in de eerste helft van 2016, in aantallen passagiers. In totaal ging het om 29,7 miljoen reizigers, 1 miljoen meer dan in Frankfurt, maar 6 miljoen minder dan Heathrow (Londen) en 1,6 miljoen minder dan Charles de Gaulle bij Parijs.

63.000.000

Het verwachte aantal passagiers in heel 2016. Dat zou voor Schiphol een record zijn.

60%

De groei van het aantal directe en indirecte verbindingen vanaf Schiphol sinds 2006. Dat is ook de strategie, aldus directeur Aviation Marketing Hanne Buis van Schiphol: alles voor de mainportfunctie. “Ik heb honderd keer liever de nieuwe bestemming Ho Chi Minh City, dan de 88ste vlucht naar Barcelona”, meldde ze onlangs in een interview.

323

Schiphol verwelkomde in 2015 en het afgelopen half jaar 24 nieuwe bestemmingen en 13 nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Onder de nieuwkomers in 2016 bevinden zich onder meer Jet Airways, Aeromexico, China Eastern en Xiamen Airlines. De luchthaven beschikt inmiddels over 323 rechtstreeks verbindingen.

800.000

Schiphol verwerkte in juni bijna 800.000 ton vracht; 415.000 ton binnenkomend en 381.000 ton uitgaand. Vooral Europa kent daarin een grote stijging, het Verre Oosten kent juist de grootste daling.

2.000

Schiphol kende in 2015 gemiddeld precies 2.000 personeelsleden, op basis van fte. Dat is een daling van bijna 2 procent ten opzichte van 2014.

1,4%

De bijdrage van Schiphol aan ons BBP, aldus de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. Opvallend overigens: het rapport ‘Mainports voorbij’ werd gepresenteerd door Marike van Lier Lels, twee maal uitgeroepen tot machtigste vrouw in het Nederlandse zakenleven, en zelf tot 2005 coo bij Schiphol, waar ze echter na een conflict met toenmalig ceo Cerfontaine vertrok.

94.100

Het aantal arbeidsplaatsen dat op een of andere manier aan de luchthaven is gerelateerd.

360.000.000

De berekende klimaatschade van Schiphol per jaar, in euro’s. Dit getal komt tot stand ervan uitgaande dat bij sluiting van Schiphol 95 procent van de reizigers een andere luchthaven zou verkiezen, en dat de CO2-uitstoot van de vliegtuigen op Schiphol circa 10 megaton is, en de condensatiesporen voor nog eens vier keer zoveel klimaateffect zorgen.

220.000

Het aantal reizigers dat Schiphol verwacht op 12 augustus dit jaar. Een record, aldus directeur Airport Operations Miriam Hoekstra van der Deen. In juli werd voor het eerst de grens van 200 duizend passagiers op één dag doorbroken. De luchthaven had toen te maken met ruwweg 1550 vliegtuigbewegingen (landingen en starts). Het vorige recordaantal (iets meer dan 1500) dateerde van de meivakantie van dit jaar.

477.000

Het aantal vliegbewegingen dat Schiphol dit jaar wil verwerken. Daarmee lijkt de grens over het maximaal toelaatbare aantal vluchten tot 2020 veel sneller dichterbij te komen dan gedacht. Het Rijk heeft afgesproken 510.000 vliegbewegingen in 2020 een acceptabel maximum te vinden, maar omwonenden hebben aan de zogeheten Alderstafel begin dit jaar juist een maximum van 500.000 vliegbewegingen met de luchthaven afgesproken. Dat geeft de luchthaven een groeiruimte van nog geen 5 procent de komende 3 jaar.

12

Het aantal omroepen dat Schiphol in de zomermaanden elk uur doet vanwege reizigers die hun vlucht dreigen te missen. In ‘normale’ maanden is dit zo’n 10 omroepen per uur.  Elke waarschuwing wordt slechts één keer omgeroepen. De gate-agent meldt in zo’n geval dat deze passagiers vertraging veroorzaken en dat hun bagage van boord wordt gehaald als zij niet tijdig komen opdagen. In elke omroep worden maximaal vier personen genoemd. Vorig jaar ging het om minimaal 96.725 tot maximaal 386.900 passagiers die te laat dreigden te komen, aldus Nu.nl, maximaal 0,6 procent dus, oftewel 1 op de 160 passagiers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

14

Om het even in perspectief te zetten: Schiphol was in 2015 in termen van het aantal vervoerde passagiers luchthaven #14 in de wereld, net als de twee jaar daarvoor. In Europa zijn London Heathrow (77 miljoen passagiers), Parijs Charles de Gaulle (66 miljoen), Istanbul Ataturk (62 miljoen) én Frankfurt (61 miljoen) groter dan Schiphol. Als alleen de internationale reizigers geteld worden, staat Schiphol wereldwijd op de vijfde plaats (ACI, 2016). Nederland heeft door haar kleine oppervlakte immers relatief weinig binnenlandse vluchten. De fluctuaties en groei in passagiersaantallen van luchthaven Schiphol zijn vergelijkbaar met die van de grootste mondiale luchthaven, Atlanta. Het aantal passagiers dat op Schiphol landt, groeit echter langzamer dan de mondiale groei van het aantal passagiers, wat komt door de grote groei in opkomende economieën.