Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor iedere klant de juiste betaaloplossing

In samenwerking met - Al jaren levert financiële dienstverlener American Express gemak, snelheid en service, met name aan grotere bedrijven. Maar ook het mkb en zzp’ers hebben intussen vraag naar specifieke betaaloplossingen. Edwin Schoenmakers, expert op dit gebied voor American Express, realiseert betaaloplossingen voor de zakelijke markt.

Foto: Sebastiaan Westerweel

De laatste jaren is er een verandering gaande op de betalingsmarkt”, zegt Edwin Schoenmakers, Vice President Corporate Sales Duitsland, Oostenrijk en Nederland. “Van origine was er vooral vraag naar betaaloplossingen vanuit grotere bedrijven. Tegenwoordig bieden we oplossingen voor zowel grote global en internationale bedrijven als voor het mkb en zzp’ers. Juist vanuit kleinere bedrijven is er nu ook steeds meer vraag naar zakelijke betaaloplossingen.”

“Verder zien we vooral ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen, contactloos, digitaal en virtueel betalen. American Express kan als financieel dienstverlener op veel vlakken bijdragen. De behoefte is per organisatie vaak verschillend; vandaar dat wij de betaaloplossingen aanpassen aan de wensen van onze klanten.”

Betalen voor zakelijke markt

“We zijn nu nog meer gefocust op het mkb en zzp’ers. Bij kleinere bedrijven werd vaak een consumentenkaart gebruikt voor zakelijke uitgaven. We zien nu dat deze bedrijven steeds vaker juist voor een zakelijke kaart kiezen. Mede dankzij de aansprakelijkheidsfactor, waar bij het gebruik van een zakelijke kaart zowel het bedrijf als de persoon aansprakelijk zijn. Bedrijven willen betaalgemak en veiligheid. Klanten hebben geen eigen risico bij fraude of diefstal. Daarnaast is er het gemak van alles wereldwijd afrekenen met één kaart, 24/7 online inzicht, het maandelijkse rekeningoverzicht met alle transacties en deelname aan ons spaarprogramma.”

“Een andere grote meerwaarde is uitgesteld betalen. Voor een ondernemer is het prettig als de betaling aan zijn leveranciers al is gedaan, maar hij zelf nog kan wachten met betalen. Velen willen met American Express ook contactloos kunnen betalen: ook dat is nu met veel kaarten mogelijk. Er zijn ook bedrijven die liever geen kaart mee op zak geven. Ook dan hebben we betaaloplossingen, zoals de lodgecard of virtueel betalen, onder andere bij hotels. Bij grotere bedrijven zien we vraag naar een uniform betaalproduct, met dezelfde online tools en rapportages wereldwijd. Het is onze taak om steeds naar het type bedrijf te kijken en een oplossing op maat te leveren die daar het best bij past.”

Invloed veranderende wetgeving

“Naast de veranderingen op de betalingsmarkt gaat ook de wetgeving voor financiële dienstverleners in de nabije toekomst veranderen, waardoor het betaalverkeer in Europa verder geharmoniseerd wordt. De komst van Apple Pay, de betaaldienst van Apple, neemt een vlucht om verdere stappen in Europa te zetten. Met de invloed van fintechbedrijven, de rol van de banken en wij als American Express staan we voor de vraag hoe we elkaar hierin het best kunnen aanvullen. Er liggen talloze uitdagingen, maar zeker ook kansen.”