Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We lazen de afgelopen maand deze boeken (zodat jij dat niet meer hoeft te doen)

Zoveel boeken, zo weinig tijd. Herkenbaar? Om Tsundoku (Japans voor boeken die ongelezen in je kast verdwijnen) te voorkomen, deelt de redactie van Management Team elke maand tips uit de boeken die we lazen. Wel bijgepraat, niet te veel tijd kwijt.

MT leest deze maand deze busine
Foto: Guido Dongen

#1 Algoritmisering, wen er maar aan!

Schrijver: Jim Stolze
De pitch – De doemscenario’s over artificial intelligence zijn lariekoek, in de praktijk helpen algoritmes bedrijven om oersaai werk te automatiseren. Een spoedcursus theorie en hoe ook jij hiermee aan de slag kunt.
Hadden we eerder willen weten – Dat bepaalde algoritmes al gebruikt worden in de Amerikaanse rechtspraak. Een algoritme bouwt echter voort op de voorbeelddata die door mensen wordt ingevoerd. Met als resultaat dat mensen met een donkere huidskleur in een onevenredig aantal gevallen als vluchtgevaarlijk werden gekenmerkt. Het grootste gevaar is niet de machine, maar de mensen die de machine inrichten.

Famous last words – In India zijn er niet genoeg oogartsen om alle patiënten te woord te staan. Een algoritme zou razendsnel bepaalde ziektes kunnen vaststellen en de wachtlijsten doen verdwijnen. Men neemt echter niet zomaar aan wat een computer over je gezondheid zegt. Stolze (grappend): ‘Waarom hijs je geen acteurs in witte jassen om het oordeel van de kunstmatige intelligentie aan de patiënt over te brengen?”

#2 Zucked

Schrijver: Roger McNamee

De pitch – Wat ging er mis bij Facebook rondom de verkiezingsfraude en het Cambridge Analytics-schandaal? Topinvesteerder en adviseur van het eerste uur, Roger McNamee, ziet problemen in de bedrijfstop, maar wordt door Zuckerberg en secondant Sheryl Sandberg aan de kant geschoven. Nu deelt hij zijn kijk op de zaak.
Hadden we eerder willen weten – Het succes van Facebook is niet zo zeer te danken aan de denderende visie van Zuckerberg, maar hangt veelal van toevallige uitvindingen aan elkaar. De huidige stand van zaken heeft veel weg van waar Jim Collins in How The Mighty Fall al over schreef – forse zelfoverschatting vanuit de bestuurskamer.
Famous last words – Roger McNamee probeert begin 2000 na een etentje met Steve Jobs de board van zijn toenmalige investerinsfonds te overtuigen om 30 procent van de aandelen Apple te kopen voor een dollar per stuk om zo de opkomst van de iPod te financieren. Ze wijzen het plan vriendelijk af.

#3 Durf te leiden

Schrijver: Brené Brown

De pitch: Wie als leider het goede voorbeeld geeft met kwetsbaarheid, vertrouwen en moedig gedrag, zal daar de vruchten van plukken. Lastige gesprekken zijn makkelijker in een omgeving waar mensen zich vertrouwd voelen. Hoogleraar op dit gebied aan de Universiteit van Houston Brené Brown legt uit hoe je dat creëert.
Hadden we eerder willen weten: De subtiele verschillen in het benoemen van je eigen emoties en gedrag zorgen ervoor dat je steviger in je schoenen staat. Zo is gezond streven gebaseerd op jezelf verbeteren, waar perfectionisme vooral gericht is op wat de buitenwereld vindt. “Hoe je gezien wordt heb je niet onder controle, hoeveel tijd of energie je daar ook in steekt.”
Famous last words: Dat je je kwetsbaar opstelt, betekent niet dat je iedereen met handschoenen aan hoeft te pakken. ‘Duidelijkheid is vriendelijkheid, onduidelijkheid is dat niet.’

#4 Digitaal minimalisme 

Schrijver: Cal Newport
De pitch – Social media zou ons meer verbonden moeten laten voelen, maar uit talloze onderzoeken blijkt dat het ons juist eenzamer maakt. Aandachtsexpert Cal Newport vertelt hoe je van je social media-verslaving kunt afkomen en meer tijd krijgt voor betekenisvolle relaties.
Hadden we eerder willen weten – Wees waakzaam, want niet alle innovaties dienen jouw belang. GPS is uitgevonden om je te helpen sneller van a naar b te komen, de tijdlijn van Instagram is enkel gemaakt om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden.
Famous last words – Er worden miljarden geïnvesteerd om jouw aandacht te kapen, met als enkele doel om een select aantal mensen in Silicon Valley schatrijk te maken.

#5 Grip

Schrijver: Rick Pastoor

De pitch – Zo productief mogelijk werken, zonder dat je je aan het eind van de dag leeg en uitgeblust voelt. Rick Pastoor, verantwoordelijk voor de producten binnen online krantenkiosk Blendle, deelt in dit boek slimme tips over het indelen van je agenda, to do list en je notities.

Hadden we eerder willen weten – Veel. Het boek staat boordevol tips: plan bijvoorbeeld je agenda zo in dat je ook reistijd en voorbereidingstijd indeelt. Zo weet je precies hoeveel tijd je nog hebt om andere plannen te maken voor de dag. Een andere tip: geen functioneringsgesprek, maar een wekelijkse, driemaandelijkse en jaarlijkse review met jezelf over je werk én privé doelen om jezelf te blijven ontwikkelen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Famous last words – Pastoor vertelt je niet dat je het wat rustiger aan moet gaan doen, maar vooral hoe je meer energie overhoudt door slim te plannen. Een fris inzicht in de tijd van burnouts en stress.


Onderweg de inzichten uit de beste business boeken? Abonneer je gratis voor de Business Books Podcast.