Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat Fatima Koning (Regus) leerde van Simon Sinek’s Start With Why

Als kind vroeg Fatima Koning (41), Global VP Sales Transformation Programs van kantoorverhuurder Regus, al naar het waarom van zaken. Van Start with why van Simon Sinek leerde ze dat dat ook op zakelijk vlak nuttig kan zijn.

Als kind vroeg Fatima Koning (41), Global VP Sales Transformation Programs van kantoorverhuurder Regus, al naar het waarom van zaken. Van Start with why van Simon Sinek leerde ze dat dat ook op zakelijk vlak nuttig kan zijn.
Foto: Regus

Wat is het boek dat u zakelijk het meest geïnspireerd heeft?

Managementboeken lees ik eigenlijk nauwelijks, maar als ik een boek eenmaal écht goed vind, dan lees ik het vaker. Als kind vroeg ik altijd al naar het waarom van zaken, nu kan ik dat voortzetten in mijn zakelijke leven met het boek Start with why van Simon Sinek. Ik heb het inmiddels drie keer gelezen.

Wat leerde u uit het boek?

Dat je als leider mensen moet inspireren in plaats van manipuleren. Op die manier motiveer je ze, zonder dat het je al te veel moeite kost. Geef mensen geen instructies, maar een doel om naartoe te werken en waarachter ze zich kunnen scharen. Laat de groep je volgen omdat ze dat willen, niet omdat ze dat moeten.

In wat voor situaties past u dat toe?

Sinds 1 december werk ik aan het wereldwijde sales transformatieprogramma van Regus. Waar ik eerst bij de Nederlandse tak werkte, communiceer ik nu dagelijks met 120 verschillende landen. Dat betekent dat ik evenveel verschillende culturen heb, die ik allemaal moet overtuigen om nieuwe sales programma’s te volgen. Daarbij leg ik uit waarom we de keuze maken voor nieuwe programma’s en waarom het belangrijk is dat we iets nieuws proberen. In plaats van ze te laten doen wat ik wil, probeer ik hen te inspireren en hun intrinsieke motivatie aan te boren.

Wat maakt het boek geschikt voor een bedrijf als Regus?

Als je in een zeer concurrerende markt werkt, zoals wij doen met het aanbieden van flexibele werkplekken, dan gaat het allang niet meer enkel om het product dat je verkoopt. Wil je nieuwe medewerkers of klanten overtuigen van je diensten, dan zul je ze moeten uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt.

Naar welk boek kijkt u uit voor 2018?

Eentje dat gelukkig al vrij snel uitkomt: The culture code van Daniel Coyle. Waar Start with why gaat over mensen in beweging krijgen, kijkt het boek van Coyle naar cultuur. Hoe kun je het maken, afbreken als het niet goed is, onderhouden en versterken? Iets wat net als Start with why makkelijk klinkt, maar uitermate complex is als leider.

Start with why is verkrijgbaar via Managementboek