Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kwam Quick met sneakers van afgedragen spijkerbroek zonder voetafdruk

In 2014 al had het Nederlandse sportmerk Quick plannen voor echt duurzame sneakers. Pas dit jaar kwamen die in een stroomversnelling. ‘Het idee verdween weer op de plank, doordat we met veel vragen bleven zitten.’

Rini van Trigt Quick
Foto: Ingmar Timmer

Deze opgelost van CNG komt uit MT07 2017

‘Kijk eens hoe mooi.’ Rini van Trigt heeft zojuist de doos geopend en laat beide schoenen zien. Sneakers met gerecycled rubber aan de onderkant en – vooral dat is bijzonder – spijkerbroekenstof waar je normaal gesproken leer verwacht.

Zie je dit? Dat komt dus van déze spijkerbroek.’ De schoenen maken deel uit van de eerste collectie gepersonaliseerde Quick-sneakers die zijn gemaakt van een afgedragen spijkerbroek en gerecycled materiaal. Duurzame ideeën had Van Trigt, die in 2001 weer nieuw leven blies in het enige sportmerk dat Nederland rijk is, jaren geleden al. Die kwamen alleen niet van de grond.

Spijkerbroek in de koffer

‘Wij sponsoren met Quick de KLM Open’, zo vertelt hij. ‘En zo zat ik te denken: wat nou als ik een polo kan maken van oude KLM-kostuums die medewerkers van het toernooi dan zouden dragen? De gedachte was mooi, maar daar bleef het bij. Je krijgt te maken met hoge productiekosten terwijl je eigenlijk niet weet of je inspanningen nou echt leiden tot minder CO2-uitstoot. Het ontbreek ons simpelweg aan die kennis.’

Als Van Trigt in 2014 de Portugese fabriek bezoekt waar een deel van de productie plaatsvindt, vraagt hij aan medewerkers daar of zij een schoen kunnen maken van een oude spijkerbroek die in zijn koffer zit. ‘Zij gingen aan de slag en het eerste prototype was al meteen verbluffend mooi. Ik nam de schoen mee naar Nederland, sprak erover met collega’s, marketeers en retailers en bij vrijwel iedereen proefde ik hetzelfde enthousiasme. Toch verdween het idee weer op de plank, doordat we met veel vragen bleven zitten. Hoe kunnen we dit opschalen? Waar vinden we partners? En vooral: hoe duurzaam is dit nou echt?’

Leave No Footprint

En zo ligt de eerste gerecyclede spijkerbroekschoen ter wereld een paar jaar stof te happen, ergens verstopt in de krochten van het magazijn. Totdat Van Trigt begin dit jaar ineens een telefoontje krijgt. Het is René Toet van Climate Neutral Group (CNG), een partij die bedrijven helpt klimaatneutraal te worden en dit jaar 15 jaar bestaat.

Toet: ‘We zochten naar een manier om dat jubileum en ons bestaan te visualiseren. ‘Leave No Footprint’, is ons motto. Zo kwamen wij op de vraag of er een schoen te ontwikkelen zou zijn die geen voetafdruk heeft.’ Als Van Trigt hem tijdens dat gesprek vertelt over zijn oude spijkerbroek en de fabriek in Portugal, besluiten de twee om snel een afspraak te maken. Het blijkt de start van een co-creatie die leidt tot de Leave No Footprint-sneakerlijn van Quick.

Supply chain

Al ging dat niet van de één op andere dag, benadrukt Van Trigt. Zo begint het proces met de keuze voor een model. Daarvoor grijpt het Nederlandse sportmerk terug naar het design van het LEGEND-assortiment, de meest beroemde Quick-sneakers uit 1965.

‘Vervolgens ga je op zoek naar de juiste materialen, want een schoen bestaat uit veel verschillende componenten. Kan hij volledig in jeans, waar doe je concessies en welke gevolgen heeft dat voor de CO2-uitstoot? CNG heeft voor ons telkens de hele supply chain in kaart gebracht en zo hebben we samen maandenlang gezocht naar manieren om de schoen zo duurzaam mogelijk te krijgen’, aldus Van Trigt.

Het resultaat? Een sneaker waarvan de CO2-uitstoot met maar liefst 65 procent naar beneden is bijgesteld. ‘Ons ultieme doel is en blijft 100 procent en daarom willen we dit proces de komende maanden continueren. Nóg duurzamer dus, zodat we echt een product hebben dat ‘Leave No Footprint’ belooft.’

In productie

De eerste tweehonderd paar schoenen zijn tijdens het jubileumcongres van CNG uitgedeeld. De aanwezigen kregen sneakers gemaakt van hun eigen afgedragen spijkerbroek. Dat ook de rest van Nederland warm moet worden gemaakt voor de Leave No Footprint-sneakerlijn, daarover zijn CNG en Quick het eens.

Samen gaan ze met deze sneakers de Nederlandse markt betreden. Van Trigt: ‘In de verdere toekomst kunnen we mogelijk ook met sneakers op de markt komen van een spijkerbroek die een bekend figuur heeft gedragen. Dan loop je met de jeans van bijvoorbeeld Messi om je voeten. Gaaf toch?’