Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Systemen zijn vaak onnodig gecompliceerd

Internet of Things, augmented reality of predictive analytics; de razendsnelle ICT-ontwikkelingen bieden de maakindustrie volop kansen om sneller, efficiënter en op maat te kunnen werken. Hogere wiskunde is er niet voor nodig. Sterker: hoe simpeler, hoe beter.

Best Practice van Management Team en SAP

‘In plaats van met een tablet in je hand door de fabriekshal te lopen, zet je een Google-Glass-achtige bril op. Zodra je naar een machine kijkt, krijg je een statusupdate die je real time vertelt wanneer onderhoud nodig is en of een storing dreigt.’ Met veel plezier praat Marc Bruurmijn, salesmanager bij SAP, over de mogelijkheden die technologie de maak industrie biedt. Niet alleen leuke gadgets, maar ook noodzakelijk. ‘Om concurrerend te blijven op de wereldmarkt, moeten we in het Westen verder met robotisering. We moeten zorgen dat we snel, flexibel en op maat kunnen blijven maken en leveren. De klant wordt het uitgangspunt van je bedrijfsprocessen, niet je bedrijf, je machinepark of je mensen.’

Voorspellen

Bruurmijn schetst een – nabije – toekomst waarin stemgeluid, smartglasses of lichtstralen orderpicking sturen. ‘Mercedes experimenteert al met een vorm van augmented reality bij zijn truckdivisie, waar versnellingsbakken op deze manier worden geassembleerd. Ook werkzaamheden buiten de productie, zoals werkorders, bestellingen of facturen, kun je zo automatiseren.’

Daarvoor is het niet nodig bestaande processen helemaal anders in te richten. Het belangrijkste is anders te gaan denken, zegt hij. Zo kun je door naar het weer te kijken mogelijk onderhoud of zelfs storingen voorspellen. Welke invloed hebben temperatuur, luchtdruk of vochtigheid op je machine of je onderdelen? Wordt de kans op storingen groter als het regent, of juist als het warm is? Die kennis is meestal gewoon aanwezig binnen je bedrijf, namelijk in de hoofden van je medewerkers, of in Excelsheets. ‘Maar dat zijn achteruitkijkspiegels, terwijl je behoefte hebt aan voorspellingen. Het is geen hogere wiskunde of toverkracht. Je gebruikt informatie die je al hebt’, zegt Bruurmijn.

In de hoofden

Om de nieuwe techniek optimaal te gebruiken, moet je als het ware je hele productie- en bedrijfsproces terugbrengen tot zijn essentie. Versimpelen dus. ‘In de praktijk zijn systemen vaak onnodig gecompliceerd geworden. Er is in de loop der tijd steeds iets bijgebouwd, opgeplakt en uitgebreid. Het is de kunst dat proces te ontleden en terug te brengen tot de essentiële elementen. Je hebt een analist nodig die de relevante details in kaart kan brengen zonder het grote geheel uit het oog te verliezen. Als de bedrijfskundige analyse eenmaal gemaakt is, kun je die omzetten in modellen en die vertalen naar ict.’

Internet der dingen

Niet alleen binnen de muren van het eigen bedrijf kan ict de processen automatiseren en vereenvoudigen. Dankzij het Internet of Things kan alles wat een sensor heeft met elkaar communiceren. Enthousiast vertelt Bruurmijn hoe wereldhaven Hamburg daarmee experimenteert. ‘Vrachtwagens, stoplichten, schepen en brugwachters communiceren online met elkaar. Als een schip later aankomt dan verwacht, krijgen de vrachtwagens een seintje dat ze nog niet hoeven te vertrekken. Zo voorkom je dat ze urenlang niets staan te doen. Ze kunnen eerst een andere vracht afleveren, of buiten de stad wachten. Zo kun je ook processen aanpassen aan de wensen van de klant en kun je producten op maat leveren.’

De klant

Toch is techniek alleen niet het antwoord op de eisen van de moderne tijd. Een andere voorwaarde voor een efficiënt bedrijfsproces is dat alle medewerkers weer het gevoel krijgen dat ze samen werken aan en samen verantwoordelijk zijn voor het eindproduct. De klant moet het uitgangspunt worden, niet de technische mogelijkheden. Om succesvol nieuwe vormen van ict in te zetten moet iedereen in het bedrijf anders denken, betoogt Bruurmijn. ‘Vraag je af: wat wil je klant, wanneer en hoe? Zonder al te grote aanpassingen kun je nu van massaproducten maatproducten maken. Doe dat dan ook. Daarmee kun je je onderscheiden.’ Keep it simple en gebruik de mogelijkheden die ict biedt om je klant nog beter, sneller en flexibeler van dienst te kunnen zijn, besluit Bruurmijn.

Versimpelen, hoe doe je dat?

  1. Laat je niet beperken door de techniek die je (nog) niet kent.
  2. Denk vanuit de klant, niet vanuit je eigen (on)mogelijkheden.
  3. Zorg dat iedereen intern dezelfde taal spreekt; frontoffice en backoffice zijn geen concurrenten, maar hebben hetzelfde doel; een mooi product maken waar de klant blij mee is. Dat besef moet tussen de oren komen. Wil je het simpel maken, dan moet je van elkaar weten wat je doet.