Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Met Action Learning komt alles in beweging’

Een goede MBA draagt geen kennis over, maar leert juist vragen stellen, doceren ze bij Business School Nederland. Hun Action Learning-methode richt zich daarom op ‘acteren in de onderstroom’. Onderwijskundige en kerndocent Peter de Roode: ‘Kwetsbaarheid is niet soft, het is juist krachtig.’

Best practice van Management Team + Business School Nederland

Economen hebben geen antwoord op de crisis. Action Learning wel, zegt u?

‘Het zijn onzekere tijden. De traditionele economische modellen werken niet, veel bedrijven kampen met reorganisaties en kostenbesparingen. Werknemers zijn daardoor bang. Maar als je die angsten negeert, worden ze nog groter. Wij leren managers om eerlijk te zijn en vragen te stellen. Waar ben je bang voor? Wat kan ik voor je doen? Dat noemen wij Action Learning: leren door reflectie op de eigen praktijk.

Beleg een sessie over de angst voor baanverlies. Ga de dialoog aan, ook als je geen antwoorden hebt. Neem medewerkers serieus, reflecteer op wat je hoort in je team, vang de zorgen op die mensen uiten bij het koffieapparaat. Anders wordt het een blinde vlek. We noemen dat acteren in de onderstroom, een belangrijk onderdeel van Action Learning.’

Wat verstaat u onder die onderstroom?

‘Emotie en gevoel. Het tegenovergestelde van de bovenstroom: de rationele wereld. Als ik het met studenten heb over welk vraagstuk in hun organisatie speelt, is het antwoord tegenwoordig vaak: we moeten 10 procent kosten besparen. Vervolgens wil ik weten welk percentage van dit vraagstuk door de bovenstroom en welk deel door de onderstroom kan worden opgelost. Dan blijkt 80 procent van de antwoorden in de onderstroom te zitten. Het draait allemaal om vertrouwen, niet om kennis en vaardigheden.’

Emotie en gevoel. Dat klinkt vrij soft.

‘Action Learning heeft niks te maken met geitenwollen sokken. Onze resultaten zijn meetbaar: in organisaties waarvan de managers bij Business School Nederland een opleiding hebben gevolgd, worden aantoonbaar meer vraagstukken opgelost en dus de winst vergroot. Action Learning gaat over kwetsbaarheid en contact maken. Dat is niet soft, maar juist krachtig. Het gaat wel in tegen de machocultuur waarin managers vaak zitten. Er wordt van hen verwacht dat ze beleid maken en antwoorden geven. Wij leren ze te leiden en innoveren door het stellen van vragen.’

Moeten we dat leren, vragen stellen?

‘Kinderen van 5 en 6 jaar stellen de hele dag door vragen over alles. Ze willen weten waarom de maan rond is, wie de baas is van de wereld en waar je was voor je geboren werd. Vanaf een jaar of 12 verandert dat. Ons onderwijs is namelijk gericht op het geven van antwoorden, ook als die fout zijn. Vragen kosten te veel tijd. Bij BSN geloven we dat vragen stellen juist meer resultaat heeft dan kennis in individuen stoppen.’

Het klassikale onderwijs werkt niet?

BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
– Door de lezers van MT gekozen tot beste MBA-aanbieder van Nederland in de categorie ‘algemene managementopleidingen’.
– Gevestigd in Buren (Gelderland) en nog eens 13 andere landen
– De grootste Executive MBA-aanbieder van Nederland
– Specialist in Action Learning
– Op donderdag 27 juni organiseert Business School Nederland vanaf 18.00 een gratis proefcollege over het werk van Henry Mintzberg.
‘Als het gaat over veranderingen, heeft het inderdaad weinig zin om mensen in een klaslokaal te zetten met een onderwijzer die kennis overdraagt. Wat managers daar leren, is alweer verouderd als ze het lokaal uitstappen. Bij traditionele businessopleidingen leer je van alles over een wereld die gepland is, terwijl de werkelijkheid vol zit met calamiteiten en toevalligheden. Gepland leren is bovendien gebaseerd op het individu, de kennis zit vervolgens vast in iemands hoofd. Nederlandse organisaties geven veel geld uit aan opleidingen waar individuen veel van leren, maar die de organisatie zelf niet vooruithelpt. Dit komt onder andere door de traditionele command and control-manier van leidinggeven. Deze is gebaseerd op beheersing, er wordt weinig opgelost, omdat de kennis niet wordt gedeeld.’

Wat doet Business School Nederland anders?

‘De vraagstukken van tegenwoordig zijn zo complex, wij geloven dat mensen alleen kunnen veranderen als wat ze leren dichtbij hun dagelijkse context ligt. Dan wordt het in een organisatie verspreid, wat ook de bedoeling is. Wij brengen verandering naar de werkplek, door de werkplek centraal te stellen in de opleiding.’

Hoe werkt dat in de praktijk?

‘Iedereen die een opleiding volgt bij BSN is 4,5 dag bezig met Action Learning. Daarna heb je jezelf de technieken en vaardigheden eigengemaakt. De opdracht is vervolgens om een duidelijk vraagstuk te formuleren, een multidisciplinair team van zes tot acht mensen bij elkaar te brengen en mensen te stimuleren om vragen te stellen. Iedereen kan zijn beste ervaringen inbrengen, de discussie is cyclisch en heeft geen begin- en eindpunt. Leren is namelijk nooit lineair. Action Learning is dus een erg duurzame leermethode, het blijft altijd doorgaan.’

Wat kunnen managers na een opleiding bij BSN?

‘Ze kunnen weer contact maken met hun medewerkers en nemen de groep als uitgangspunt. Ze weten wat er speelt in een organisatie. Managers worden er receptiever van, krijgen betere voelsprieten. Ze vangen meer signalen op, zowel van medewerkers als van klanten. Ze negeren onrust en angst niet langer, maar weten dat zij als manager verantwoordelijk zijn voor het welzijn van hun team. Ze stimuleren, in plaats van dat ze controleren.’

En wat betekent dat voor een organisatie?

‘Mensen gaan elkaar meer vertrouwen en op elkaar reageren. Ze durven zichzelf te zijn en stappen te zetten. De angst dat je je baan verliest maakt dat mensen on hold staan. Met Action Learning komt alles weer in beweging.’